Ljusslingor på Rusta

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag funderade på att sätta någon slaggs ljusslinga på mitt räcke under jul så jag tog en sväng förbi Rusta
och det finns en del att välja på men jag är osäker på vad dom drivs av om det är switchade nätaggregat
eller trafo det stör ju på radion om det är switchat och det vill man inte höra.

Jag har ett par switchade väggbulor som stör en till surfplattan och en till mobilen så jag tänkte klippa kabeln
och skarva på ledningen till ett par väggbulor med trafo och likriktarbryggs 3,7 V

mvh Lasse sm0ydo
 
Var också på Rusta och köpte 2 olika slingor.
Den ena "Lihgt chain Stråla" har vanlig transformator :)
Den andra "Light chain Lysa" har switchad nätdel :(

Vi får se hur det går...

/Micke
 
Hej!

Jag har INTE analyserat några LED-slingor, men hissar flagga för att "någonstans finns det något som ser till att dioderna får lagom ström, OM denna funktion sitter i det switchadenätaggregatet så blir det kaos o förstörelse om du matar med 3.7 V stumt.
 
Hej Micke det ska bli intressant att höra hur det går med ljusslingorna och eventuella störningar

mvh Lasse sm0ydo
 
Har nu på morgonen mätt upp den misstänkta switchade nätdelen men jag hade fel....
Båda de två ljusslingorna har vanlig transformator, man blir glad :)

Den ena var så liten att jag genast misstänkte att det var en switchad variant.

Nu kan jag ha julslingorna igång utan att störa mina grannar.

/Micke
 
Lyckligtvis är nog små kinatillverkade transformatorer så billiga att dom håller fast vid dom ett tag till, inte för att dom är bättre, utan för att dom är billigare...
 
Förra julen hade jag köpt en led-belysning, modell "istappar". Produkt från Kina.
Efterhand började en del lampor lysa gult, några brunt och några lyste inte alls. Det visades sig att vatten hade läckt in vid diodbenen som rostade. Efter helgerna åkte jag till Clas Ohlson och visade dem vad som hänt.
Jag fick pengarna tillbaka, inga problem.
Denna gång hittade min fru en belysning (från Tyskland) som vi hoppas skall "hålla tätt". Drivs med 24VDC och små resistorer finns inkapslade på vissa ställen i slingan. Vi håller tummarna...
 
Hej,
Normalt ganska tyst hos mig men ikväll tänkte ja att nu har tomten landat hos mig. S9 störnivå med en magnetloop antenn 20 meter bort från shacket.
Laddade min iPad men när jag drog ur laddaren blev det tyst. Provade ytterligare två laddare varav en hade problem medan den andra var fri från störningar.
USB-Laddaren som var fri från störning var märkt designed by Apple, California assembled in China 5 W.
De två USB-laddarna som störde hade följande märkning Technology Ltd China 10 W med ett ej korrekt CE märke samt MiLi, China 5 W UL märkning samt RoHS märkning. Störningarna här var säkert nätburna.
Det gäller att se upp med vad man köper.
Många störkällor hittar man hos sig själv.
73 de
SM4ANQ
 
Ja, jag har ju som alla andra en bunt USB-laddare till olika telefoner och andra saker.

Den som stör minst är nog den senaste till min OnePlus One, den är dessutom kraftigast med hela 2100mA

Men det kanske skulle finnas en liten smal nishmarknad för en HELT störningsfri USB-laddare till alla radioamatörer, gärna en med fem USB portar så att alla i familjen kan använda samma laddare samtidigt :D

Själv drar jag ur alla laddare när dom inte används.

Nu säljs det infällda vägguttag med inbyggd USB-laddare, man får be till gudarna att dom inte blir standardutrustning i moderna hus...
 
Back
Top