Hej
Vissa kablar är besvärliga då isoleringen snabbt smälter.
Jag brukar först se till att temperaturinställningen på lödstationen inte har ändrats från cirka 300 grader.
(Jag struntar fullständigt i tipsen om att ställa in en bit över 400 grader i spetstemperatur)
Sedan börjar jag med att förtenna hylsorna i kontakten, som vanligt tar jag en droppe tenn på spetsen som hjälper till att fort värma upp hylsan och sedan lite mer tenn men inte mer än att tennet fortfarande buktar in i hylsan.
Kablar med snabbsmältande isolering skalar jag bara någon mm, bara så att kopparen just syns.
Sedan börjar jag att löda in en ledare i taget genom att värma hylsan tills tennet smälter och sedan försiktigt trycka in ledaren i hylsan och snabbt ta bort lödspetsen när tennet väter på kopparledaren och isoleringen smälter undan. Jag låter alltså värmen skala tråden samtidigt som den löds fast.
Isoleringen brukar då hamna någon mm utanför och tråden några mm in i hylsan.
Det brukar med lite övning gå galant då man ofta snabbt får upp en känsla för vad som är lagom värme.
De finns de som använder korta bitar av smal krympslang för att för stärka isoleringen vid hylsorna och det går bra om man har plats för det i kontakten.
73 de SM7NTJ Lorentz