Tenn, rent sådant, smälter vid 232 gr C och b,y vid 328 gr C.
En legering av tenn och bly, dvs det lödtenn vi har använt sedan Hedenhös smälter vid 150 - 250 gr C.
Detta visar hur en legering av två metaller kan ge en metalllegering som smälter vid lägre temperatur än någon av de ingående metallerna. Liknande saker sker vid legeringar som mässing brons etc.
Spännande metallurgi.
Tinn whiskers, små trådar eller kristaller som växer ut och kan orsaka kortslutningar förekommer. Och är inget som förknippas med varken det nya blyfria eller blandning av blyfritt och icke blyfritt lödtenn. Det är äldre än så.
Det verkar vara något som uppstår vid lödarbeten av dålig kvalitet, eller vid lödning med dåliga lod. Något vi ser i "kortlivseleketronik".
Dagens blyfria lod verkar kunna kristallisera sig vid upprepad uppvärmning och bli glashårt. Möjligen sker detta lättare vid fel temperatur. Det gäller att vara beslutsam med rätt verktyg vid repatrationslödning. Beslutsam så tillvida att man smälter den gamla lödningen med väl vätt lödkolv med bra "värmekraft" och temperatureglerad. Det är där 50 - 80 W kommer in och med så hög effekt krävs reglering.
När detta händer, lödningen har kristalliserat sig, finns risk att lödaren börjar "spetta" med lödkolven och förstör kretskortet. Något jag har sett för mycket av.
Att smälta på lite extra blyat lod kan rädda saken.
Att kunna suga ut ett genompläterat hål fyllt med blyfritt kan underlättas om man först smälter in blylegerat lod, sen suger upp det.
Gör noga rent med tennfläta, gärna impregnerad med flytande flussmedel, då tennflätan suger mycket bra.
Därvid borde ett bra tips var att alltid, mycket noga, ta bort det blyfria lodet vid reparationslödning, och löda med nytt. Detta menar jag vara viktigare än att undvika blandning.
Så en bra tennsug, och i synnerhet bra tennflätor med olika mått, med flytande fluss hör verkligen till verktygssatsen. Givetvis medel att rengöra från flussrester.
Sen är det upp till var och en att använda det lod han har samvete för.
Samvete för att inte sprida några mg bly i naturen när han slänger sin radio....... (ironisk)
Några undantagsregeler för radioamatörer känner jag inte till.
Däremot är det tillåtet med repatationslödningar på äldre eleketronik med blyat lod.
de
FPD