Löda 8-polig mikrofonkontakt

SM5DXU

Well-Known Member
När man väl har lyckats skaffa en ny 8-polig mikrofonkontakt för sladdmontage till sin Yaesu FT-847, så ska den ju lödas dit också. Det är lättare sagt än gjort när ledarisoleringen kryper (smälter) långt in i sladden bara man nuddar den avisolerade änden med lödkolven. Jo, jag är fortfarande stadig på handen.

Finns det något proffs som vill bistå med praktiska råd?

P.S. Borde kanske ha lagts in under Nybörjare... :)

73 / Göstha
 
Det är väl det vanliga, se till att ha lagom temperatur och förtenn både tråd och hylsa så att
du minimerar tiden det tar att genomföra lödningen.
 
Hej!

Jag brukar förtenna kardelerna och lödöronen i kontakten innan jag vågar mig på att löda dit kabeln. Börja med den i mitten och fortsätt sedan med de yttre. Det gäller att vara ganska snabb med lödkolven, men inte för snabb så att lödtennet hinner flyta ut.
 
Ett knep är att fila ett "kabelspår" i spetsen på en smal plattång. Håll med tång som kyler och löd, brukar fungera bra.

I samband med ditt inlägg tänkte jag berätta om en peang som jag fick tag på Överskottslagret någon gång på den tiden då de gjorde skäl för sitt namn.

Som tur vad så googlade jag och fann att bl.a Clas Ohlsson har sådana: http://www.clasohlson.com/se/Böjd-peang-2-pack/40-7319

Om det går att fila ett spår i sådan så bör den vara perfekt för jobbet.
 
Hej
Vissa kablar är besvärliga då isoleringen snabbt smälter.

Jag brukar först se till att temperaturinställningen på lödstationen inte har ändrats från cirka 300 grader.
(Jag struntar fullständigt i tipsen om att ställa in en bit över 400 grader i spetstemperatur)

Sedan börjar jag med att förtenna hylsorna i kontakten, som vanligt tar jag en droppe tenn på spetsen som hjälper till att fort värma upp hylsan och sedan lite mer tenn men inte mer än att tennet fortfarande buktar in i hylsan.

Kablar med snabbsmältande isolering skalar jag bara någon mm, bara så att kopparen just syns.

Sedan börjar jag att löda in en ledare i taget genom att värma hylsan tills tennet smälter och sedan försiktigt trycka in ledaren i hylsan och snabbt ta bort lödspetsen när tennet väter på kopparledaren och isoleringen smälter undan. Jag låter alltså värmen skala tråden samtidigt som den löds fast.

Isoleringen brukar då hamna någon mm utanför och tråden några mm in i hylsan.

Det brukar med lite övning gå galant då man ofta snabbt får upp en känsla för vad som är lagom värme.

De finns de som använder korta bitar av smal krympslang för att för stärka isoleringen vid hylsorna och det går bra om man har plats för det i kontakten.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Back
Top