Löda eller crimpa?

SM5OCI

Well-Known Member
Vad är bäst, löda eller crimpa?

Jag har i alla tider lött kontakter, men nu skall jag snart köpa nya och då undrar jag om jag skall gå över till crimpning. Vad vinner jag om jag crimpa? Vad förlorar jag?

73,
SM5OCI Per
 
Vad ska du lösa eller krympa? Jag löder mittstiftet på BNC och krymp skärmen.
En gång i tiden när jag byggde ethernet (10base2) på coax krympte jag mittstift och kontakt.
 
BNC och PL 259. Både för inomhus och utomhus. Rg-58 och i framtiden även bättre koax.

SM5OCI Per
 
Lödning : fördel billigt, nackdel kvaliten på förbindningen är helt beroende på skickligheten hos lödaren
crimpning : fördel enkelt att utföra även för den ovane. Nackdel dyrt med kvalitets pressverktyg och kontaktdon.
Att använda billiga kontakter och pressverktyg skapar bara mera problem än de löser.
/Jan
 
Hädanefter så beställer jag färdiga längder av önskad kabel, monterade kontakter och endast kvalitet. Det blir enklare och billigare än att jävlas med lödande eller köpa klämverktyg för kontaktering. Det jag redan har och underhåller så gäller lödning.

/Sven.
 
Jag har jag skaffat verktyg för crimp och det känns överlägset. Mittstiftet löder jag.
 
Hej jag lödde förut men det var pilligt med skärmen så jag har skaffat mig några proffs crimptänger
Begangnat och om man går på loppisar där dom säljer allt möjligt och inte vet vad sånna verktyg kostar och
Vad det är Så kan man få dom för en hundring per styck jag hittade typ en sån krimptång på
Hötorgsloppisen en söndag för flera år sedan en sån som man kan byta ut pressbackarna på.

image.jpg Här är en bild på den

mvh sm0ydo
 
Last edited:
Förr lödde jag allt.
Nu för tiden "crimpar" jag skärm och löder mittstift.
Som extra stadga och dragavlastning vid kontakten använder jag krympslang med lim.
Krympslang med lim finns på biltema med ok kvalitet/pris.

/Emil
 
BNC crimper jag 100%
PL har jag ännu ett mindre lager av så dessa löder jag.
Har man en vettig rejäl lödkolv så blir det bra.
 
Back
Top