Lödstation för SMD. Rekommendation?

SM0NOR

Well-Known Member
Halloj! Dags att ställa min 45 år gamla Elfa-Weller på hyllan.
Letar efter något prisvärt som klarar allt från 0603-smd till 3 kvmm2 koppartråd

Tips?
 
Nu får Du nog hur många svar som helst från folk med olika favoriter. Ytterst är det en prisfråga. Det finns väldigt fina lödutrustningar om man har tjock plånbok. Själv är jag väldigt nöjd med Wellers WSP80 som tar diverse olika spetsar. Min styrenhet är av den gamla typen med ett vred. Nyare versioner har digital utläsning och ett sparläge som kan aktiveras valfritt.
 
Det säljs en hel del kompletta och ej kompletta Weller lödstationer på Tradera av modernare snitt om man
letar runt på saiten .

sm0ydo
 
Jag har en sån här lödstation som jag har köpt på elfa för flera år sedan men lödpennan
sitter fast i basenheten
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Views: 12
Välj ett fabrikat som har ett stort utbud av spetsar, att du kan styra temperatur och sätta på sparlåga när de inte används.
De jag har sett för hobbybruk är även de finaste spetsarna för grova!
Min favorit på arbetet är en gammal Pace för blyat, annars är det JBC för blyfritt, men det kostar.
 
Min senaste lödstation blev en Weller 1013, som ersättning för en äldre Weller med svindyra spetsar. Innan dess även en Weller av den gamla typen som fortfarande fungerar.
Den typen av spetsar (LT) som används i min Weller 1013 passar i flera av Wellers lödstationer och dom är rimligt prissatta.
Inga problem att löda smd ner till 0603 med den men det jag ångrar är att jag inte köpte en "dubbel-station"
Två lödkolvar underlättar vid avlödning av smd-komponenter. Dessutom kan man behöva extra värme ibland och då är det också bra med två lödkolvar. På jobbet blev jag van vid en "pincett-lödkolv" men det kostar lite extra!
 
@SM0GLD
W1013 verkar vara bra pris på Kjelle. Frågan är bara om det är värt dubbla priset jämfört med W1010 som också finns hos Kjelle.

Tål att tänka på....
 
Vilken lödstation man än väljer så är det viktigt att det finns lödspetsar att köpa till vettigt pris.
Till min Weller MT1500 kostar spetsarna ca 800:- + moms på Elfa.
 
Så där! Dags för vaktombyte på lödbordet. Det skiljer 45 år mellan dessa två. Gissa om 11-åringen var stolt när han fick den första :). Jag är nästan lika stolt idag :)
 

Attachments

  • 20210603_191423.jpg
    20210603_191423.jpg
    1,4 MB · Views: 28
Jag köpte bara kolven och fjädern. Tyckte väl att det var för dyrt med hela lödstationen.
Hade ju både en trafo och en lämplig låda liggande.
 

Attachments

  • weller1.JPG
    weller1.JPG
    188,4 KB · Views: 14
@SM0GLD: Jag var också för snål. Egen låda och trafo. Lampa och brytare. Kolven är i bättre skick än ägaren. Något av barnen får ärva den.
 
Vackert @GLD!
Jag betalade inte för min. Jag fick den i present efter att ha jobbat jullovet med att inventera komponentförrådet hos Linson Instrument på Sandhamnsgatan. Bland annat skulle jag lägga TTL-kretsar i nummerordning i långa plaströr. Fick en stor rulle lödtenn också och 10 kr/timma!
 
Det är som med bilar, de blir inte bättre än det som finns mellan ratten och sätet.....;)...lycka till Uffe!
 
Fick med min Weller när man la ner Ericsson i Kungens Kurva, den gamla beige bruna transformatorn som fanns på bild i detta inlägg.
 
När man monterar dit komponenterna funkar det ju bra med en löskolv annars använder jag varmluftstation eller lödpincett beroende på antal ben när de skall bort. Lite kaptontejp är också bra när man kör med varmluft om det finns intilliggande komponenter.
 
Har aldrig riktigt fått kläm på det där med varmluftsstation. När jag testade så blåste den bara bort komponenterna. Men det var kanske för att min station är en el cheapo...
 
Back
Top