Lödstation för SMD. Rekommendation?

Det är kanske så men de flesta kan man ställa hur mycket luft man vill ha och med lite blås och högre temp sitter de kvar. Jag har läst om att många har problem med att komponenterna flyttar sig. Det har inte varit något problem här, Jag kör min station på 3 steg av fem möjliga och en temp på 410 grader och det har funkar alltid, ta i trä. Tempen är kanske onödigt hög för en halvledare men man brukar ju oftast ta bort något som redan är trasigt så då spelar det ingen roll och de gånger som jag plockat bort något som är helt så har komponenten fungerat efteråt också, men igen, ta i trä. Jag har också en infraröd lödstation där man kan värma upp hela kortet och då behövs inte lika hög temperatur vilket inte sätter så mycket stress på komponenten man vill ta bort. Det brukar oftast räcka men runt 300 grader från varmluftkolven då men det är inte alltid det lättaste sättet i en amatörradio eftersom man måste plocka ut hela kortet för att få upp det i stationen vilket kan vara lite mer pyssel än att köra direkt.
 
Rätt så intressant när frågan ställs om vilket lödverktyg man ska ha för det mesta inom elektronik.
Det är som att fråga om vilket verktyg jag ska ha om jag ska reparera bilar.

Det finns lika många åsikter om vilket lödverktyg man ska införskaffa som det finns ägare till dessa verktyg.
Visst finns det bättre och sämre verktyg, men problemet kommer oftast när man tycker att det inte få kosta så mycket.

Jag har flera olika verktyg där de används till olika ändamål.
Mer effekt och större spetsar (mer termisk massa) för grövre jobb och finare spetsar och bättre temperaturreglering för mindre jobb.

Visst kostar det att ha bra verktyg, även om de är begagnade, men det är roligare att använda bra verktyg och resultatet blir bättre.

IMG_20210606_101317.jpgIMG_20210606_101326.jpg

Jag har haft nöjet att använda JCB utrustning och tycker att de har fantastiska verktyg.
Tyvärr är priserna också fantastiska. :( Jag har lyckats få tag på ett T245 handtag och en bunt spetsar till det handtaget.
Så ett kommande projekt är att bygga en basenhet för T245 handtaget.
 
Det är kanske så men de flesta kan man ställa hur mycket luft man vill ha och med lite blås och högre temp sitter de kvar. Jag har läst om att många har problem med att komponenterna flyttar sig. Det har inte varit något problem här, Jag kör min station på 3 steg av fem möjliga och en temp på 410 grader och det har funkar alltid, ta i trä. Tempen är kanske onödigt hög för en halvledare men man brukar ju oftast ta bort något som redan är trasigt så då spelar det ingen roll och de gånger som jag plockat bort något som är helt så har komponenten fungerat efteråt också, men igen, ta i trä. Jag har också en infraröd lödstation där man kan värma upp hela kortet och då behövs inte lika hög temperatur vilket inte sätter så mycket stress på komponenten man vill ta bort. Det brukar oftast räcka men runt 300 grader från varmluftkolven då men det är inte alltid det lättaste sättet i en amatörradio eftersom man måste plocka ut hela kortet för att få upp det i stationen vilket kan vara lite mer pyssel än att köra direkt.
Jag tror min var för billig. Den kostade typ tusenlappen. Om jag minskar luftflödet så finns det en chans att smälta tenn inom rimlig tid. Jag tror jag hade för höga förväntningar i förhållande till priset. Dessutom låter den som ett kraftverk och hoppar runt på bordet när den är i gång. Nä, den här var skräp.
 

Attachments

  • 20210606_142232.jpg
    20210606_142232.jpg
    1,3 MB · Views: 22
Jag har en liknande inköpt för några år sedan. Fick inte riktigt ordning på det då men nu har jag börjat ge mig på det igen och har man färsk lödpasta och inte glömmer bort att förvärma kortet fungerar det faktiskt riktigt bra. Jag köpte en värmelampa för reptiler som jag monterade i en sockel som gjorde att jag kunde värma kortet på nära håll underifrån. En bra pincett och förstoringslampa är oxå bra hjälpmedel.
 
Kaptontejp är ju nästan ett måste också när man kör med varmluft och det finns andra komponenter i nätheten av den man vill ta bort eller montera.
På bilden en kaptontejpad EEPROM-krets som jag bytte i en FT-897D, utan tejpen kan man vara säker på att man blåser bort de små komponenterna till vänster om kretsen. Är man säker på att kretsen man vill byta är trasig så är det lättare att skära av benen med skalpell och ta bort fötterna efteråt utan varmluft.
 

Attachments

  • kapton.jpg
    kapton.jpg
    148,1 KB · Views: 7
Ibland har jag svårt att bestämma mig vid köp av prylar då jag funderar för mycket och ibland köper jag utan att tänka mig för... :rolleyes: :)

Letar fortfarande runt efter en varmluftsstation, har nu hamnat på Atten ST-862D 1000W

Någon som har praktisk erfarenhet av Atten ST-862D?

Atten ST-862D €225 incl Tax and Shipping

Atten ST-862D nozzle bent 6.4, 8.7, 12.7 mm totalt €262 incl Tax and Shipping


After a Year of Use – Atten ST-862D Thoughts
 
Jag har en äldre varmluftstation som är helt analog en HAKKO 850.
Önskar jag hade dom praktiska programmerbara förinställningarna.
Skulle vilja ha en Heat plate.
 
Som tur är har den egna konsultverksamheten möjliggjort finansiering av lödverktyg som av någon anledning även kunnat användas till hempulet...

Att försöka få bort en ytad krets från ett dyrt kretskort är inte enkelt. Speciellt om kretsen har en "Exposed center pad" vilket gör det i princip omöjligt. I billiga fall gör jag som -POP, dvs klipper benen ett efter ett med en vass liten avbitare. Därefter lyfts benen bort ett efter ett.

På Tradera säljs då och då Kinesiska varmluftsverktyg för några hundralappar. De kan generera + 400 C och har variabelt luftflöde och levereras med några olika munstycken. Hållbarheten vågar jag inte uttala mig om men hittills har den fungerat helt OK. Man kan sänka luftflödet såpass att man endast värmer lokalt. Jag vill minnas att priset var runt en 500'ing. (Se bilden.) Även mycket användbar till "krympslangskrympning" i trånga utrymmen.

Annars Weller WS80 med olika spetsar för vardagslödning samt en JBC lödstation DDE med några verktyg och olika spetsar. Otroligt effektiv med att komma åt och generera värme med pyttesmå spetsar. Enda nackdelen är de löjligt små svamparna i lödkolvsställen.

Vid de tillfällen jag skrotat kretskort och velat rädda några komponenter innan kortet gått i bingen är det en 1600W varmluftspistol (från undersidan av korten) som gäller samt att verksamheten bör bedrivas i "ett väl ventillerat utrymme". Korten förstörs men kretsarna kan lyftas upp eller fås att falla till golvet så fort tennet smälter.

Weller har eller hade en heat-plate som kunde anslutas till en WS80 men jag löste behovet med en gammal värmeplatta från ett kemilabb. Annars kan man leta efter begagnade mini-spisar med en eller två plattor. Stekplattan lär räcka till mycket. Temperaturregleringen fixas naturligtvis lätt av den händige...


Lodbank.JPG
 
Jag har en äldre varmluftstation som är helt analog en HAKKO 850.
Önskar jag hade dom praktiska programmerbara förinställningarna.
Skulle vilja ha en Heat plate.
När jag arbetade på Philips i forntiden, ~85. Där hade vi strykjärn som var monterade upp och ner. dessa användes för att löda kretsar med indium lod men principen borde fungera bra som förvärmare för smd oxå.
 
En värmeplatta har jag aldrig haft GLD, behöver jag förvärma så använder jag en infraröd lödstation men även en värmeplatta skulle sitta fint här, foliehatt och lödnörd som man är kan det knappast bli för mycket.
Ibland kommer sluttransistorer utan plåten som krävds i en del stationer.
Undersidan på trissan ( i det här fallet sourse) skall lödas mot plåten som trissan sedan skruvas fast genom mot kylfläns.
Det kräver mycket värme och att förvärma transistorn i den infraröda lödstationen först gör det hela väldigt mycket enklare och säkrare för transistorn så en sådan rekommenderas men en värmeplatta funkar säker lika bra i det fallet.
Bifogar ett par bilder från labbet här på detta.

trissa1.jpgtrissa2.jpg
 
Jag har lött några slutstegstransistorer på kopparbrickor/klossar för senare montering i radioslutsteg eller transceivrar. Då använder jag den lilla värmeplattan som nämndes i förra inlägget. Plattas sätts på ~ 400 grader och strax innan tennets smältpunkt placeras kopparbiten på värmeplattan. Precis när tennet smälter efter att ha applicerats på kopparbiten läggs transistorn på och de båda avlägsnas från plattan och placeras på en avkylande yta.
 
Jag har sparat några värmeelement från kaffebryggare med avsikt att bygga en "Heat-Plate"
Problemet är bara att det är så mycket som ska byggas här i livet.
På en E-tuna-loppis för några år sedan såldes en Weller heat-plate men inte så billigt.
Jag gick en runda till och sög på karamellen. När jag kom tillbaka var den såld :(
 
Ibland har jag svårt att bestämma mig vid köp av prylar då jag funderar för mycket och ibland köper jag utan att tänka mig för... :rolleyes: :)

Letar fortfarande runt efter en varmluftsstation, har nu hamnat på Atten ST-862D 1000W

Någon som har praktisk erfarenhet av Atten ST-862D?

Atten ST-862D €225 incl Tax and Shipping

Atten ST-862D nozzle bent 6.4, 8.7, 12.7 mm totalt €262 incl Tax and Shipping


After a Year of Use – Atten ST-862D Thoughts
Jag har en och är väldigt nöjd. Har också en Quick 861DW som jag använder mer frekvent men båda är faktiskt, enligt mitt tycke, väldigt lika och gör ett förträffligt jobb. Tror inte du kommer att ångra dig om du rekvirerar en sådan. :)
 
Back
Top