Lödtenn

SM0GLD

Vänsterhänt
Jag har sedan länge haft ett ordentligt lager med blyat lödtenn men allt tar ju slut någon gång.
Tydligen har man sedan 2018 slutat sälja blyat lödtenn till privatpersoner.

Min fråga är: Finns det något o-blyat lödtenn som är att föredra och som resulterar i fina blanka lödningar?
 
Hej, jag har best och provat en del lödtenn, den utan tvekan bästa såhär långt är en sort som du hittar på de flesta köpsidor som ebay och Aliexpress, Grön/gul/vit etiket med benämningen "Best" den har låg smältpunk och beter sig i mångt och mycket som blyat tenn, du ser hur den ser ut längst till vänster på denna bild.
 

Attachments

  • 20221206_084552.jpg
    20221206_084552.jpg
    1,8 MB · Views: 41
Grön/gul/vit etiket med benämningen "Best"
Tack för tipset.
Det finns så många varianter och man kan inte veta hur dom är att löda med.
Fick träff direkt när jag sökte på artikelnummret SKU18520
 
Last edited:
Alla blyfria lödtenn har ca 90-99% tenn, och sedan lite olika tillsatser som silver, koppar, antimon mm i olika grader. Smälttemperaturen blir ca 210-230 grader C. En produkt med 45% tennhalt är med hög sannolikhet inte blyfri. Man får nog anta att huvuddelen av de övriga 55% är mest bly.
Blyat tenn har ju traditionellt 40/60 blandning, men 37/63 förekommer som ekonomivariant, och en del tillsatser förekommer också i "finare" lödtenn. De flesta blyade tenn har smältpunkt runt 170 grader. 45/55 får väl antas vara en initiativ att minska blyandelen - men det lär inte tillfredsställa berörda myndigheter.

SM7JKW / Greger
 
Nordström Audio som säljer byggsatser
Till gitarrförstärkare säljer också 1 mm lödten på rulle
 
Själva lodet med bly är inte förbjudet att inneha, eller handla med..
Förbudet mot blyat lod gäller apparater som innehåller sådant, dvs är tillverkade med blyat lod.
Så det bör inte vara ngt problem att köpa blylegerat lödtenn.

SM4FPD
 
Själva lodet med bly är inte förbjudet att inneha, eller handla med..
Förbudet mot blyat lod gäller apparater som innehåller sådant, dvs är tillverkade med blyat lod.
Så det bör inte vara ngt problem att köpa blylegerat lödtenn.

SM4FPD
Fast i Sverige och antagligen hela EU så får man bara köpa sådant om man har yrkesmässig verksamhet.
Tittade lite på amazon i europa och allt lödtenn jag hittade där var blyfritt.
Nu är ju iofs Amazon positionerat mot privatpersoner.
 
Jag handlade en rulle blyfritt på ELFA strax innan butiken upphörde, det heter "RND" och är Sn/Ag 0,3/Cu 0,7 med ett flux som kallas B2.1. Jag har inte upplevt att det finns några tydliga nackdelar vid vanlig reparationslödning/hobbyprojekt, men det kanske finns långtidsproblem på lödspetsar eller nåt som inte märkts ännu.
 
Om man går till någon affär där dom brukar sälja lödtenn har dom inte gammalt lödtenn kvar på lagret då
som är blyat som dom inte har framme i butiken ? Eller är det en dum fråga mv
 
Jag köpte en 500g-rulle 60/40-tenn från BHIAB - i grevens tid. Ångrar att jag inte köpte fler rullar.
Förstår inte varför privatpersoner inte får köpa längre, knappast någon som håller på
med serietillverkning hemma i hobbyrummet. Vi stofila hempulare som löder i gamla apparater för nöjes skull är nog inget hot.
När min sista rulle är slut får jag väl be någon att köpa ut (det var länge sedan....).
 
Den här blyproblematiken verkar väldigt konstruerad... Med tanke på att vem von helst kan köpa en blyackumulator med tiotals kilo Pb, eller att det skjuts blyhagel och luftvapenkulor lite hursomhelst i naturen är väl just lödtennets del i situationen fullständigt omätbar. Men det är väl nån EU-regel...
 
Jag handlade en rulle blyfritt på ELFA strax innan butiken upphörde, det heter "RND" och är Sn/Ag 0,3/Cu 0,7 med ett flux som kallas B2.1. Jag har inte upplevt att det finns några tydliga nackdelar vid vanlig reparationslödning/hobbyprojekt, men det kanske finns långtidsproblem på lödspetsar eller nåt som inte märkts ännu.
Nja, lödspetsar vid blyfritt behöver mycket kärlek - men inte för mycket för då får du snart skaffa nya!
Det bästa man kan göra är att följa tillverkarens rekommendationer när det gäller spetsvård, ta fram dessa och läs!

Jag brukar ändå få byta några gånger per år då de slits, så det är bra om man har en lödstation som sänker temperaturen kraftigt när spetsen är i vila och som värms upp på några långa sekunder. Min station går i hibernation om jag inte har rört den på ett tag. då blir slitaget betydligt mindre.
 
Jo, lödning i hemmet, liksom gjutning av tennsoldater, är ett stort hot mot mänskligheten enligt EU. Naturligtvis påhejade av svenska Kemikalieinspektionen.

Om förbud mot bly kan man läsa här:


Att folk som oss håller på med en hobby med starka yrkesmässiga inslag verkar inte finnas på kartan.
 
Hur gick det för jägarna, och sportskyttet, de har ju bly i sin ammunition.
En tid talades om stålkulor, men jag vet inte vad som hände.
Viss ammu är mantlad med koppar, som kanske heller inte är så bra att salta naturen med.
Hagel ger ju en stor spidning av små lättsmälta blykulor i naturen.

Att bly hamnar i naturen av hobbylödning låter ju som fantasi.
Men miljoner billig hemelektronik som slängs efter något år, kanske är en större risk.
Ofta är de ju märkta med en överkryssad soptunna. Dvs får inte slängars i soptunnor återvinning etc. Så många tolkar det som att de får slängas, eller skall slängas i naturen.
Tvetydiga märkningar och formuleringar inbjuder till tolkningar.

SM4FPD
 
Back
Top