Lösa upp zaponlack

SM0APK

Well-Known Member
Finns det något skonsamt sätt att ta bort zaponlack från mässingsföremål så att det går att putsa upp mässingen? Gäller en LME telegrafapparat och tillhörande Lindholm & Wikström-nyckel.
SM0APK, Stig
 
Alkohol, etylacetat, aceton i den ordningen skulle jag provat.
Alla är högst skonsamma mot mässing men mindre milda (i synnerhet aceton) mot plast och gummi.
 
Äldre mässingsaker blir väldigt fina om man polerar dem och ger på ny Zaponlack.
Jag köpte Zaponlack för många år sedan så det bör finnas. Men kanske det heter något annat, bäst är att fråga någon på en bra färgaffär, nån som vet nåt....
Vad skall du polera med?
Lumptrissa i borrmaskin och polervax?
Finns på BILTEMA och Jula.
Glöm ej att tvätta bort vaxet innan Zaponlacken.

Träplattan då vad gör ni med den?

Själv har jag en Erikson telegraf i fult skick som skall totaldemonteras och poleras detalj för detalj.
Med fult skick menar jag oxid, och hör och häpna, guldfärg, eller bronserfärg eller mer rätt uttryckt tattarguld.....
Ett kul jobb som förhoppningsvis kan ge ett snygg sak.
Dock fattas en del delar för mig.
Vem säljer reservdelar till 1800 talets telegrafer???


de
SM4FPD
 
Här är det inte fråga om patina utan om att zaponlacken har släppt här och där med riktigt fult resultat. Dock lyckligtvis ingen guldfärg som hos Roy! Får jag bara delarna fria från den gamla lacken så att det går att putsa upp dem så blir det nog bra. Lumptrissa och borrmaskin är nog inte bästa metoden till de här smådelarna, blir nog snarare Häxan och tandborste och till slut ny zaponlack (som finns i junkboxen). Men först måste som sagt den gamla bort...
 
För smådetaljer kan trumling vara ett alternativ. Metoden används industriellt för att rensa, grada av och få upp ytan på t ex gjutgods. När jag renoverade min gnistsändare för sex år sedan provades flera metoder för att ta bort allehanda smuts och beläggningar. Ett problem var att vissa smådetaljer målats med tjocka lager stenhård färg och andra rostat eller oxiderat så hårt att det växt "kristaller" på ytan. Små detaljer är svåra att hantera om man skall putsa och rengöra för hand. Väldigt tidsödande om de är många.

Jag byggde ihop en trumla och experimenterade en stund. Den har sedan kommit till nytta många gånger och passar perfekt för att rengöra t ex småskruv och mutter, monteringsdetaljer etc vid renoveringsarbeten. Man kan använda olika polermedel från fin blästersand till sågspån kanske blandat med vatten och lite tandkräm som slipmedel för de allra finaste detaljerna. Putsningen kan ta ett antal timmar men maskinen sköter ju sig själv.

Här en beskrivning av trumla som alla kan snida till på en kafferast. Gör det!
http://www.sm7eql.se/Artikelarkivet/Rengoring av smadetaljer.pdf

Mer om renovering av de andra detaljerna här:
http://www.sm7eql.se/Artikelarkivet/RTP03.pdf

Lumptrissa som Roy föreslår är också en bra och skonsam metod. Det finns små sådana trissor och det enda problemet jag upplevt är att en del detaljer hoppat iväg efter att jag tappat greppet om dem.
 
Tack för alla välvilliga förslag! Nu har jag en del åtgärder att välja på.
 
...Lånar tråden en minut för litet off-topic...

Den som renoverar gamla instrument och försöker ta bort inventarielappar
och kalibreringsetiketter tipsas om Biltemas "Label Off". Artikelnr 36590

Jag fick själv tipset av bekant för några år sedan, och det här medlet gör underverk
där varken T-Röd, Aceton eller Lacknafta fungerar.

Bland annat ingår Citrin, eller som Biltema skriver "Limonene" som utvinns från citrusfrukter.
Efter att glädjande fått bort ful etikett sprider medlet en fräsch apelsindoft i labbet...
 
Jag fortsätter på GXV's inlägg med min citrusfavorit, 3M har en spray som heter 50098 Cleaner, hittills har jag inte misslyckats med att få bort några klisterrester!
För fett och olja rekommenderas Loctite 7063, super clean, den är elak...
Ingen radioverkstad skall heller stå utan Tuner 600 från kontakt-chemie för allrengöring :)
 
Biter de här "label off medlen" på mycket gammal och torkad maskeringstejp/målartejp också? Verkar som om klistret i 20-30 år gammal tejp är olösligt och kräver mekanisk bearbetning för att få bort. Man vill ju inte gnugga så färgen mattas eller försvinner bakom.
 
Hej!

Jag tror att CO2-blästring är en lösning, men det är väl få som har sådana prylar hemma?
Så, det blir att leja bort?
 
CO2 är ju milt abrasivt så det är nog en god idé även om det är lite svårt att realisera hemma för de flesta :)

På en del gamla torkade limrester kan det funka att stryka över matolja, vänta ett tag och sen försiktigt skrubba med en vit scotch brite (vit disksvamp) men se upp - den grön och brun scotch brite ger repor!

Gamla etiketter kan vara fästade med allsköns olika limmer, en del är petroleumbaserad, några på gummibas och en del är något lackliknande, är limmet som ett tortt vitt pulver när man gnuggar så har jag för mig att det är ett kautschukbaserat lim,
någon på foumet kanske är 'fäst' vid gamla limtyper och kan reda ut begreppen?
 
Ingen som provat suddgummi? Det går skonsamt att "sudda" bort många klisterrester med.
 
Man kan få bort mycket kludd rent mekaniskt oxo.Jag skulle ha bort en sådan där oborttagbar skylt.
Tjuveriskydd. Den satt på en FM-tuner och var märkt med "tillhör Televerket". Dvs en kontrollmottagare.
Silveroxiderad Aluminiumfron och inget gick för att få bort skylten. den var av någon tunn plåt och endast små bitar gick att peta bort.
Jag använde ett 30 mm stämjärn. Noggrant slipat med dimantfil, och noggrant polerat på livrem med polervax. Det fick ju inte finnas minsta fel på själva eggen för då repar man ju fronten.
När eggen var perfekt och jag kunde välja vinkel var det bara att skjuta in stämjärnet under skylten som kom som ett äppelskal.
Inte minsta rester kvar, inte minsta repa.
Men eggen måste var lika perfekt som ett nytt rakblad, men starkare .

Trummlandet är intressant Bengt.
Men jag är lite rädd för att det skall slipa ner hörn etc på detaljer.
När man trumlar stenar skall de ju bli rundade och blanka.

Fosforsyra är perfekt att lägga små järndetaljer i. de töser upp rosten och med en borste kan man sen få dem helt metallblanka.
Biltema hade förr enlitersflaskor med Fosforsyra, de kallades för något annat, "rostätare" eller så. det skall gå att få tag på Fosforsyra då det används på exvis båtar för att rensa rost innan ny färg, även den vätskan har något finare firmanamn...
BILTEMA har numera små flaskor med phantasinamn för rostbekämpning.
Fosforsyran var blank som vatten och man kunde späda ut för lagom verkan.
Jo Fosforsyra används som smakämne i en känd läskande dryck, dock är det inte den som ger den svarta färgen.
Kanske därav myten om att drycken får en liten mjöktand att försvinna över natten. eller myten om att drycken i fråga kan ta bort rost.
De går inte att få bort rost med socker, vilket ju är hufvudingrediensen, men dessvärre fräts små tänder av socker......

Det vore kul att få tag på den riktiga fosforsyran, någon???

de
Roy SM4FPD
 
När vi är inne på rengöring, vill inte kapa Stigs tråd, men ställer frågan ändå:
Cigarettrök. Har en gammal 2m station från glada 70talet som stinker askkopp. Vad gör man?
Skruvar sönder och slänger den i diskmaskinen?
 
För att återgå till trådens ursprung så har jag nu prövat diverse soppor att tvätta bort zaponlacken med.
T-sprit? Nej. Lacknafta? Nix. Trikloretylen? Nope. Bensin? Njet. Aceton? Njaa... Thinner? Japp!
God ventilation och lite envist gnuggande med thinnertrasa krävdes, men nu är mässingsdelarna rena och fina, putsning med "Häxan" blir nästa steg.
 
Vad tror ni om BILTEMA:s "motorplast", som ersättning för Zaponlacken, det är ju bekvämt med spray.
Själv har jag använt BILTEMA:s "motorplast" på antenner etc som skall sitta ute.
Den verkar hålla bra, men kan vara aningen tjock för finmekanik som mässingpryttlar.
Jag kommer nog att testa den när jag skall till med min telegraf.

Prova!

de
FPD
 
Back
Top