Lösa upp zaponlack

Försöka duger. Kanske bäst att först kolla om den är lätt att ta bort när det behovet uppstår!
 
I forntiden när jag ännu kunde kalla mig ung fanns Zaponlack på sprejburk. Praktiskt till modellflygplanen.
Hur det är nuförtiden vet jag inte.
 
Oartig som jag är lånar jag tråden igen...

Vi använder Ortofosforsyra som betning när vi löder RF-kontakter
på rostfria semirigidkablar.

(Används i kryogeniska applikationer där man vill ha så usel värmeledningsförmåga som möjligt.
Man offrar litet dämpning men dessa kablar sitter ofta långt efter LNA'er så förlusterna
är inte kritiska)

Att tennlöda rostfritt och se hur suveränt tennet väter på stålet är en "magisk" upplevelse.
 
Hej!

Glöm Biltemas motorplast!
Klarlack avsett för bilar är ett bättre alternativ, helst sådan med härdare. Finns o behändig sprayburk.

Kostar inte gratis, men räknas resultatet så är det nog ett av de få gångbara alternativen som finns?
 
Lack och lack... är jag den enda här som helst skulle se "bara mässingen" oxidera och åldras med värdighet? ;)
 
Hej!

Jag ber 1000 gånger om ursäkt för att jag kommit med hädiska förslag som att lackera mässing!
Min egen uppfattning är att mässing vanligtvis skall lämnas som den är!
Med tiden får den en, o det kan ta låååång tid, ganska trevlig patinering.

Vill även passa på att tillägga att om man studerar sina gamla handpumpar så har de aldrig(?) varit högglanspolerade utan det finns ett fint längsgående mönster från bearbetningen, går man på hårt med lumptrissa och slipvax för att avsluta med polervax, i akt o mening att få en glänsande resultat, så är dessa spår borta.
Då och då ser man dessa riktigt välpolerade (före detta klenoder) och för min del har de till stor del förlorat sitt värde, inte bara ekonomiskt.

Jag har inte jättemånga handpumpar, kanske en si så där 6-7 "gamla hederliga" och några andra militära saker, nåväl i vart fall får de vara som de är.
Ingen polering, de är som de är och kommer att förbli så.
 
Jo SM6OID jag håller med, många mässingskonstruktioner är slipade som sista steg i tillverkningen, därav "längsgående mönster"
Polering är en form av slipning med väldigt liten profil som då "slipar" ner "mönstret" efter den "riktiga" slipningen.
Polermedel, polervax är ett finkamnings slipmedel i sig. Ytan får ett slipmönster som är så fint att det ser ut som blankt.
Visst är mässingoxid fint, ser gammalt ut, naturligt, men det kan bli ojämt och flammigt och då är det inte riktigt lik kul.
Så man får bestämma sig helt enkelt.
Att återställa den gamla slipningen kan man göra genom att dra delarna med raka ytor mot en smärgelduk. Utlagd på bordet eller möjligen limmad på en bräda.
En motordriven bandslip är för kraftig.
Skruvar får man sätta i svarv eller i borrmaskin och hålla slipduk mot.

Jag måste kommentera SM6GXV:s lödning i rostfritt.
B&W (Barker & Williamson) tillverkade bredbandiga HF dipoler, T2FD antenner, i början tillverkade av kopparlina, fåtrådig lina.
Antennerna köptes av exvis UD som hade dem i Warszawa, de höll max ett år pga av frätande luftföroreingr som frätte ner kopparen.
Tur att vi inte har sådan luft här.....
Senare kom B&W med en variant tillverkad av rostfri stållina (Stranded Stainless Steel Wire), även den fåtrådig som FK.
Den var lödd vid knutarna vid balun och belastningsmotstånd. För att löda SS krävs då starkt flussmedel. Lödningarna i sig så OK ut.
När vi sen skulle sälja dem som legat i lager en tid föll de bara sönder.
Flussmedlet hade sugits in i linan, kapilärkraften ni vet, och linan hade ruttnat sönder totalt.
De hade inte tvättat bort flussmedlet.....
Missen i produktionen var något man tycker skulle vara en garanti men de vägrade ersätta antennerna.
Så om man löder SS med stark flussmedel så måste det tvättas rent....

Lustigt nog finns det mässingsaker som inte oxiderar...
Kan vara cadimerat järn som då liknar mässing.

de
SM4FPD
 
Back
Top