Log-program för NAC

Någon nämnde efterinmatning på webben. Det har funnits ca ett år tack vare Zbyněk OK2PIN som skapat http://ok2kjt.net/edi. Lättanvänt och anpassat till bl a NAC-tester, jag har översatt till svenska, det finns fler språk. Detaljer i huvudet sparas i kakor så man inte behöver fylla i det varje gång. Det finns även stöd för bandmultiplier på mikrovågor. Sidan skapar en fil som man själv får spara någonstans och sedan ladda upp till logroboten, för SSA VHF-tester på https://contest.ssa.se/
Fast själv använder jag Taclog fortfarande, både hemma och på klubben SK4AO. Nu senast ikväll i NAC28, då får man justera band i EDI-filen och ADI-filen.
Jan
 
Många lovord om Taclog ovan, inte minst av mig själv. Men vid årsskiftet har bäst före-datum passerat, det går inte att skriva in datum 2020-01-01 eller senare! Jag borde ju skrivit om det tidigare, men det blev nu... Realtidsloggning funkar, rätt datum skapas, men om man editerar ett redan inmatat QSO så kommer man inte förbi raden med datum. Enda vägen ut är Esc, och sen gå till det man vill justera utan att passera datum.
Jag har frågat programmakaren Bo OZ2M men han har varken intresse eller källfiler kvar, så därifrån kommer det inget. Han nämnde att man kan söka begränsningar och justera dem med en hex-editor men det är utanför vad jag kan.
/Jan
 
N1MM+ är anpassat för NAC numera. Välj VHFNAC-testen i listan. Funkar mycket bra.
/Kjell-Göran SM4GRP
 
Körde litet NAC144 i tisdags. Tänkte skicka in loggen som ett bevis på min modesta radioaktivitet.
Loggade på papper och tänkte mata in resultatet i ett program som sedan genererar en fil för uppladdning till SSA's Contestsida.

Provade att försöka på Log121 att fungera i en DOSBOX ... Nix Gick inte att mappa D:\
Provade UcxLog ... Omöjligt.
Provade N1MM+ - Gick att installera (versionen från 2/2) men efter några sekunders snurrande W10 hjul hände inget mer.
Provade Minus ... Omöjligt.
Provade Tucnak ... Linux...

Varför MÅSTE alla dessa loggprogram vara så infernaliskt kompetenta
att man inte kan använda dom till de enklaste små uppgifter.

Till slut hamnade jag på OK2PIN's on-line baserade EDI-generator.
Den fungerade - förhoppningsvis - då uppladdningen accepterades...

Får hoppas att nätet inte ligger nere när man behöver den nästa gång...
 
Jag tycker ändå Tucnak funkar hyggligt. Det finns ju för windows. Det finns ju en "template som nästan funkar. Se mina inställningar nedan. Sen får man inte glömma att välja band innan man börjar mata in. Här kan man rensa bort de band man normalt inte kör...Sen skriver man bara...


1612389089608.png

Sen enter, enter så hamnar det här...då ligger lokatorn i DB:n om man sparat efter varje test...

1612389153015.png

Sen bara att generera en EDI logg och ladda upp....



Capture.PNG
1612388768831.png
1612388859947.png
 
Jag kör med N1MM+ det funkar bra att både handinmata qso och att det lyssnar på WSJT-X.
EDI-filen måste dock putsas lite. :)
 
Jag har för egen del ännu inte hittat någon rättmätig ersättare för TACLog, så om det inte finns ett motstånd mot att editera EDI filen efteråt på datum (behövs inte om du kör realtid) så rekommenderar jag den fortfarande. Kör den själv i W10 miljö och ihop med DOSBox och i realtidsloggning, då fungerar den bra.
Jag har också Log4u installerat som jag oftast använder när jag kör NAC28 och alla dess deltävlingar (CW, SSB, FM, Digi). Så min erfarenhet om efterinmatning av logg är tyvärr begränsad.
Jag är dock öppen för förslag och provar gärna andra program, och här kommer det ju förslag ovan läser jag, tack!
/Dennis
 
Hej,

Av någon anledning så kör jag ännu LOGGER....
Men jag kör det mest på mina Ubuntu maskiner.

Jag provade rätt nyligen att köra LOGGER med vDos på en Windos maskin.
Det finns på https://www.vdos.info/ och fungerade mycket enkelt/smidigt för mig.

73 de ULF/LCB
 
Hej,

Av någon anledning så kör jag ännu LOGGER....
Men jag kör det mest på mina Ubuntu maskiner.

Jag provade rätt nyligen att köra LOGGER med vDos på en Windos maskin.
Det finns på https://www.vdos.info/ och fungerade mycket enkelt/smidigt för mig.

73 de ULF/LCB
Kör själv med legendariska Logger med vDos i W10 och det fungerar ypperligt.

73 Kricke
 
VGQ: Jag har bara använt Minos till dom få QSO som jag kör i microtesterna. Efterinmatning går bra men om man vill ha förslag på senast körda lokator för en viss station så tror jag att man måste hämta ett program som hanterar arkivet https://sourceforge.net/projects/minos/files/ och
“setup_ArchiveUtilities_2.4.0.6.exe” jag har just hämtat det inga problem med installationen i W10 och jag har kört igenom edi-filerna, men har inte provat om det fungerar.

73 de -HOW
 
Hej!
Jag använder Log4OM. Tänkte ge mig in och prova köra NAC-test på 144 MHz.
Är det någon som har erfarenhet av Log4OM och vilka fält för QSO:na man behöver ta med i ADIF-filen?
Följande fält har jag tänkt mig: Call, Band. Mode, QSO_Date, Time_On, Freq, Gridsquare, My_Gridsquare, Operator. RST_rcvd, RST_sent, Time_off (totalt 12 st). Fälten kommer i ovanstående ordning.
Vilka övriga uppgifter måste man skriva in?
Jag är helt novis på detta, som ni säkert förstår, så jag vore tacksam för lite support.

73 de SM7PYJ
 
Här ser du ett exempel-qso från en N1MM log för NAC.

<CALL:4>LA2Z <QSO_DATE:8>20220510 <TIME_ON:6>183553 <TIME_OFF:6>183553 <GRID:4>JO59 <BAND:4>70CM <STATION_CALLSIGN:6>SM7SJR <FREQ:9>432.16468 <CONTEST_ID:3>NAC <FREQ_RX:9>432.16468 <MODE:2>CW <RST_RCVD:3>559 <RST_SENT:3>559 <TX_PWR:3>200 <OPERATOR:6>SM7SJR <GRIDSQUARE:6>JO59EJ <CQZ:2>14 <STX:1>1 <APP_N1MM_POINTS:3>437 <APP_N1MM_RADIO_NR:1>1 <APP_N1MM_MISCTEXT:3>309 <APP_N1MM_CONTINENT:2>EU <APP_N1MM_RUN1RUN2:1>1 <APP_N1MM_RADIOINTERFACED:1>1 <APP_N1MM_ISORIGINAL:4>True <APP_N1MM_NETBIOSNAME:9>SM7SJR-WS <APP_N1MM_ISRUNQSO:1>0 <PFX:3>LA2 <APP_N1MM_MULT1:1>1 <APP_N1MM_MULT2:1>0 <APP_N1MM_MULT3:1>0 <APP_N1MM_ID:32>26c7b6bd92c54c66b73c46b7f79ac388 <APP_N1MM_CLAIMEDQSO:1>1 <EOR>


Vet inte, men det kanske kan hjälpa?
 
PYJ, du kan skriva in några exempel-QSO i EDI-generatorn och skapa en EDI-fil så ser du hur en sådan skall se ut. Filen som generatorn skapar accepteras av NAC-roboten på SSA VHF-sidor där du skall ladda upp filen.

Generatorn finns här: http://ok2kjt.net/edi/

Jag använde EDI-generatorn några gånger i början innan jag installerade Logger som du kan hämta här: http://lcbsweden.com/logger/index.htm

Det måste köras i en Dos-box om du har Windows. Lite antikt program från DOS-tiden är det men som gör jobbet. Det håller också koll på poängen m m. När du sen sparar och avslutar Logger så skapas en EDI-fil som sedan kan laddas upp på SSA. Fungerar klockrent för mig.
 
Kör själv med Logger och som Bengt skriver är det old school men det gör jobbet galant.
Jag använder dock vDos, det känns stabilare än DOSBox...

73 Kricke
 
Vill man veta mer om formatet REG1TEST som EDI-filerna egentligen heter finns definitionen i alla versioner av Reg1 VHF (managers) handbook sen tidigaste jag hittat, från slutet av 90-talet. Senaste finns att hämta på https://www.iaru-r1.org/about-us/committees-and-working-groups/vhf-uhf-shf-committee-c5/. Enklast är att söka efter mitt call, så hamnar du på exempelfilerna som inte ändrats, och definitionerna är på sidorna precis före. Jag tycker att alla loggprogram som utger sig för att klara VHF-tester borde klara export av REG1TEST, det har ändå varit standardformat för VHF-tester och med i handboken i över 25 år.

En sak som inte står i specifikationen är slutraden som finns med i exempelfilerna. Exempel från min egen logg igår:
[END;TACLog by OZ2M, version 2.02]
Flera loggprogram utelämnar den raden, vilket för mig som tävlingsledare gör att systematiska fel blir svåra att spåra och åtgärda. Men jag rekommenderar att inte börja med Taclog. Programmet tar inte emot inskrivet datum senare än 2019-12-31, men har man som jag använt det i 25 år så sitter de flesta funktioner i ryggmärgen, och som USS påpekat funkar det för realtidsloggning. Jag kör det även i NAC28 i en helt egen installation för att inte få med QSO på fel band i masterloggen. Jag loggar var sektion på olika VHF-band och editerar genom att ändra till PBand=28 MHz

Det viktigaste är ändå att vara aktiv, och under NAC-testerna finns det motstationer att köra, även om man inte laddar upp någon logg. Motstationen drabbas inte av utebliven logg. Aktivitet visas på kartan över loggade stationer, som länkas från resultatsidan när inlämningstiden är över, ex https://contest.ssa.se/map_details.php?id=1657&section=C som visar vilka som är loggade (och felloggade) i NAC144 juli. Dvs samma station kan ha flera positioner om nån loggat fel. Den kartan ger en fingervisning var man kan leta efter motstationer.

Nästa är NAC28 med sina fyra delar. Vi hörs!
/Jan
 
Hej igen
Tack för alla svar och tips.
Jag testade "Online EDI Generator" och matade in mina 6 QSO, så inte så avskräckande mycket jobb :)
Det funkade alldeles utmärkt att ladda upp filen på SSA:s Contest Site.
Jag ska kika vidare på de tips om loggprogram som ni har gett.
Jag kanske återkommer med frågor :)
/Anders
 
Back
Top