Log4U, Winkeyer och Windows 8

SA0BJL

Well-Known Member
Hej!
Jag installerade Log4U på desktopen hemma och WinKeyern hoppade igång utan problem. Men så en dag när jag startade gick det inte. Felmeddelandet är att det inte går att öppna COM-porten. Det är inga problem att köra Winkeyern från WkTest, WkManager, N1MM och UcxLog.

Nu ikväll installerade jag Log4U på en laptop för att kunna köra Jultesten under helgen. Nu får jag inte igång Winkeyer över huvud taget. Felmeddelandet är som tidigare och det går bra att öppna den med WkTest.

Båda datorerna kör Windows 8. Det har ju bevisligen fungerat, men jag blir inte klok på vad som gör att det fungerar eller inte fungerar. Jag är tacksam för tips på hur jag ska få igång det så jag slipper köra för hand i Jultesten.

73
Lars
 
Hej!
Jag installerade Log4U på desktopen hemma och WinKeyern hoppade igång utan problem. Men så en dag när jag startade gick det inte. Felmeddelandet är att det inte går att öppna COM-porten. Det är inga problem att köra Winkeyern från WkTest, WkManager, N1MM och UcxLog.

Nu ikväll installerade jag Log4U på en laptop för att kunna köra Jultesten under helgen. Nu får jag inte igång Winkeyer över huvud taget. Felmeddelandet är som tidigare och det går bra att öppna den med WkTest.

Båda datorerna kör Windows 8. Det har ju bevisligen fungerat, men jag blir inte klok på vad som gör att det fungerar eller inte fungerar. Jag är tacksam för tips på hur jag ska få igång det så jag slipper köra för hand i Jultesten.

73
Lars

Gammal tråd det här. Lars, kan det vara så att Log4U inte spelar ihop med Windows 8? Jag har gamla 7:an på min loggningsdator och det fungerar att nyckla Winkeyern från programmet (även fast jag helst kör SD av EI5DI).
 
Du kör väl inte nycklen utan tangentbordet på datorn som sköter det hela. Är väl ungefär som att säga att man kört x länder med psk. Datorn sköter det hela! Tips, slå av datorn och lyssna sedan knacka in de default'a 599 med nyckel.

Log4U är inget program för avkodning av telegrafi, det gör man givetvis manuellt. Sändning går däremot men det är att föredra att ha manipulatorn kopplad parallellt.
Hur kör du telegrafi, SM7VVG? Det är alltid intressant att ta del av andras erfarenheter, jag försöker ständigt utvecklas som operatör.
 
Gammal tråd det här. Lars, kan det vara så att Log4U inte spelar ihop med Windows 8? Jag har gamla 7:an på min loggningsdator och det fungerar att nyckla Winkeyern från programmet (även fast jag helst kör SD av EI5DI).
Hej Eric!
Som sagt fungerade det på en dator till att börja med, men slutade. Den andra datorn fick jag aldrig att fungera. Kanske är det problem med Log4U och Windows 8, det vore intressant att höra om någon annan fått det att fungera.
Nu hörde jag aldrig av mig till programvarumakarna. Jag använde Log4U till att generera testmeddelanden för jultesten men nycklade manuellt. Nu dröjer det till nästa jul innan det blir aktuellt igen så jag har inte provat något mer.

73
Lars
 
Back
Top