Log4U

SM4GRP

Active Member
Hej,

Installerade Log4U ffg härom dagen. Verkar vara ett kanonfint program men jag har en liten fundering som någon kankse kan kasta lite ljus över. Tydligen måste man välja om man skall köra CW eller SSB. Det verkar OK för tester som månadstesten och NAC28. Själv har jag kört många NAC144 där jag hoppar lite fram och tillbaks mellan CW och SSB. Hur är det ätnkt att Log4U skall hantera det?
 
Kan inte testa just nu men tror att om du änvänder riggstyrning så ska Log4U fixa detta. Fråga annars utvecklarna av Log4U.
 
Hej,

Installerade Log4U ffg härom dagen. Verkar vara ett kanonfint program men jag har en liten fundering som någon kankse kan kasta lite ljus över. Tydligen måste man välja om man skall köra CW eller SSB. Det verkar OK för tester som månadstesten och NAC28. Själv har jag kört många NAC144 där jag hoppar lite fram och tillbaks mellan CW och SSB. Hur är det ätnkt att Log4U skall hantera det?

Det finns två stora "knappar" med CW resp SSB. Där väljer du även default 599/59. Annan RST kan förväljas men eftersom loggrättningsprogrammet inte kollar RST så spelar det inte så stor roll vad det står i det fältet. Det är signalen och lokatorn som räknas. Tidigare körd station kommer upp i call- och i lokatorfälten. Se bara upp med motstationer som då och då byter lokator, t ex hemma eller i stugan. 73 Lars -oy
 
Det finns två stora "knappar" med CW resp SSB. Där väljer du även default 599/59. Annan RST kan förväljas men eftersom loggrättningsprogrammet inte kollar RST så spelar det inte så stor roll vad det står i det fältet. Det är signalen och lokatorn som räknas. Tidigare körd station kommer upp i call- och i lokatorfälten. Se bara upp med motstationer som då och då byter lokator, t ex hemma eller i stugan. 73 Lars -oy

Hej,

Va nu! Jag tycka INTE om att man skriver "Annan RST kan förväljas men eftersom loggrättningsprogrammet inte kollar RST så spelar det inte så stor roll vad det står i det fältet"! Det är VI dvs DU och JAG som tillser att vi kör våra radiotester enligt regler och därmed skickar in korrekta loggar med korrekt information. Den skall vara korrekt även om man vet att den inte kontrolleras! Hoppas jag slipper ser denna typ av kommentarer fler gånger, det urholkar ännu en gång det vi sysslar med.

För övrigt är jag inte en vän av förvalda RST-rapporter i loggprogram.

upprörd ULF/SM0LCB
 
Hej på er!

Jag får visst ta och göra en koll hur loggarna stämmer. Är det stor andel fel så får jag väl kämpa lite för korscheck igen. Jag har sett någon logg med misstänkt stor andel dvs 100% 59/599-rapporter, men inte kollat vidare. Jag får visst ta en titt på det...

Ska testen ha en framtid så tror jag dess särart med ärliga rapporter är ett ben att stödja sig på. På VHF och högre frekvenser är det alltid mer eller mindre ärliga rapporter. Givetvis råkar vi ut för att ge rapport på QSB-topp eller -dal men det är sånt som händer. En grundregel är att ALDRIG ändra en rapport under ett QSO, särskilt vid marginella signaler.

Hälsningar /Jan
 
Hej

kollade snabbt på de loggar som kommit in på VHF en månad ( råkade bli April) och det är bara 1 som har bara 599 rapporter. Hittade en annan skumitet, verkar som loggen innehåller ett dublett-QSO men det ena är med små bokstäver....

av 1873 avgivna raporter i VHF Aug så förekommer dessa
mindre än 10 gånger: 31.33.42.339.532.549.589.41.429,539,529.
mellan 14 och 55 gånger: 579.51.52.54.599.56 och 58
94: 53. 122: 559. 260: 57. 434: 55 och 645 gånger 59 ( 34 % )

/ 73 Tommy
 
Kan inte låta bli kommentera även om denna tråd verkar ha självdött redan i augusti...
Skulle vilja rapportera en oärlig, känd gammal amatör, som gav mig 559 rapport i 2m testen! Trots läsbarhet 5 fick jag repetera 4 gånger min lokator. Jag vet att han är bra på CW så det kan inte vara frågan om annat än oärlig rapportering!
Hoppas att man tar med hårdhandskar sådana fifflare!
PS. Jag är säker på, att av de 4 repeteringar gav ja minst 2 gånger samma lokator!
 
Last edited:
Hej ejla!

Det skulle kunna vara jag som gav dig 559 och frågade om, det har hänt mig flera gånger! Efter ett cq och ett kort svar från någon kan jag bara avgöra signalstyrkan just då, vid svarstillfället. VHF har ju ofta QSB, och vi har ibland lokala störningar som gör att den rapport som gavs visar sig vara alldeles fel. En viktig regel i tester är att ALDRIG ändra avgiven rapport, särskilt inte om det finns minsta lilla risk att det inte uppfattas av motstationen. Så jag har varit med om att ge 559 och sedan frågat om ett otal gånger för att till sist inte få igenom bekräftelsen och få lov att nolla poängen för QSO.

Är det svaga signaler så räcker inte 2 gånger, särskilt om det går fort. Repetera den info motstationen frågar efter och sänd inget annat. Sänd inte R eller Roger förrän ALL för testen nödvändig info är mottagen, dvs motstationens call, rapport, ev löpnummer, lokator, mm. Har du inte fått R eller Roger, fortsätt med den info motstationen kan tänkas sakna. Vet du inte vad han saknar, sänd allt som första passet. Sänder motstationen R eller Roger och du fått allt svarar du med R eller Roger, annars frågar du efter infon du saknar tills Roger kommer.

Jag har provat både QRP (10W) och QRO (knapp kW) i NAC och det blir lite olika trafikmetoder, men grunden är densamma. Helt klart får jag fråga om oftare med QRO än med QRP. Med QRP är det tvärt om, och jag får ha tålamod att sända om och om igen, och motstationen lyssna om och om igen.

Jag är ganska flitig i NAC-testerna. QRO kör jag oftast med kamraterna i SK4AO, ibland /P på någon kulle. QRP har oftast varit med eget call och ganska liten antenn på nån kulle nånstans.

Se rapporterna i NAC och andra tester som en fingervisning om signalnivån som är ganska osäker efter ett svar på CQ, men främst som ett testmeddelande.

Hälsningar
/Jan
 
Log4U och Windows 7 64-bitar

Någon som kör Log4U i 64 bitars versionen av Windows 7?
Får felet "Unable to start the IO.sys service. Error code 1275"
 
64 bitars

Funkar inte med 64 bitars OS. Har snackat med utvecklarna och de skulle titta på en lösning framöver.
 
Log4U med 64 OS

Funkar inte med 64 bitars OS. Har snackat med utvecklarna och de skulle titta på en lösning framöver.

Det verkar inte ha hänt något med utvecklingen till 64 bitars OS.
Men vad väljer man för logg till våra NAC-tester om man bara har en ny dator med Windiws 7 64 bitars versionen.
Tyckte Log4U var ett trevligt pgm där man såg rutorna och avstånd.
 
... Men vad väljer man för logg till våra NAC-tester om man bara har en ny dator med Windows 7 64 bitars versionen...
Installera programmet i en virtuell maskin under exempelvis 32-bitarsversionen av Windows XP eller Windows 7. Hur du går till väga beror på vilken version av Windows 7 du använder.

- Se först till att stödet för hårdvaruvirtualisering är aktiverat i BIOS.

Om du har Professional eller Ultimate, är det hela mycket enkelt. Starta Virtual PC och installera Windows XP. Programlicensen ingår och du har bara 32-bitarsversionen att välja på. Installera sedan Log4U i XP-miljön.

Har du Windows 7 Home Premium, ladda istället ner och installera Oracle VirtualBox. I den miljön kan du installera och köra Windows XP eller Windows 7/32. VirtualBox är gratis, medan XP eller Win7/32 kräver programlicens. Nu kan du installera och prova Log4U.

Jag har goda erfarenheter av att använda Virtual PC, såväl version 2007 SP1 under Windows XP Professional som den senaste under Windows 7 Professional, och provade Oracle VirtualBox med Windows 7 för första gången i måndags. Detta i samband med en utbildning - Microsoft Windows 7 Configuration. Nästa kurstillfälle blir på måndag...

Själv använder jag ingen datoriserad loggbok, så jag kan inte hjälpa till med att testa programmet. Nu väntar jag, och framför allt många andra, med spänning på att få feedback från dig eller någon annan som provar.

/ Göstha
Fortfarande yrkesverksam ålderspensionär
 
Last edited:
Från säker källa skall Log4U komma ut i 64-bitarsversion till jul, agv.
Jag har kamrater som använder sig av Oraclet på sina datorer och det fungerar bra.
 
Tack för svaret och lycka till med Log4U i 64-bitarsversion när den väl blir tillgänglig!

Själv har jag tidigare haft nytta av några 16-bitars program för antennberäkningar. De blir nog aldrig omkompilerade till 64- eller 32-bitarsversion, så här kommer den virtuella PC-miljön väl till pass.

/ Göstha
 
Det är säkert fler som hittat till Log4U och den nya versionen av Log4U.
Har just installerat den men jag saknar lokatorrutorna, vart dom nu tog vägen?
 
Det är säkert fler som hittat till Log4U och den nya versionen av Log4U.
Har just installerat den men jag saknar lokatorrutorna, vart dom nu tog vägen?

Var har du hittat version 1.00

0.981 är enligt -cer's hemsida den senaste?

Beta/test variant?
 
Last edited:
Under "Downloads" finns


Log4U_ver100_Setup.exe är ett multiplatform installationsskript för Windows x86 (32-bits) och Windows x64 (64-bits) versioner. Etc, Etc.


Längs ned på den sidan.
 
Back
Top