Logga SSA månadstest med N1MM

SA3BYC

Well-Known Member
Hej alla!

nybörjare på contesting och kanske kommer med en korkad fråga, men jag tar risken :)

Har tittat på en massa loggprogram för contest körning och fastnat för N1MM. Täcker mycket och har uppenbarligen stöd för det mesta :) Dock så har jag ett problem jag inte lyckas lösa på egen hand: hur logga SSA månadstesten på SSB? Programmet har ju färdiga testmallar i mängd, men jag hittar ingen för vår lokala test.

Någon som har något tips? Självfallet har jag tittat på Log4U, men jag vill köra ett program för allt, blir för splittrat annars. Så något listigt tips på hur jag löser det med N1MM vore fantastiskt.

Tack på förhand!

/Johan
 
Prova med UcxLog, där finns även månadstesten med.

/Bosse

Tack Bosse!

men hela saken är den att jag inte vill hålla på med ett ytterligare loggprogram.

Kör Ham Radio De LuXe för riggstyrning och som huvudlogg program. Sedan har jag av olika orsaker valt att köra Contest loggning i just N1MM. Därför undrade jag om någon hade något litet hack, eller tips på hur jag skall logga månadstesten i N1MM på enklaste sätt.

/Johan

Ps. dessutom är ju tydligen UcxLog, från Ver.7 inte fritt längre. Enligt deras hemsida så vill dom ha 20 Euro efter test i 30 dagar då man måste registrera sig.
 
Last edited:
Välj Contest "VHF Serial". I Sent exchange anger du "001 lokator", tex "001 JO89XK". Poängberäkningen blir inte rätt så din claimed score kommer vara fel. Du får räkna själv och justera loggen innan du skickar den till HF-Cupen eller leva med det. När du laddar upp loggen till ssa.se räknas poängen ut av loggroboten.

73 Lars
 
Tack Lars!

stort Tack för tipset. Var tvungen att testa och mata in förra helgens logg och kolla output filen, får den inte att lägga till lokatorn i Cabrillo filen. Vad gör jag för fel??

/Johan
 
Last edited:
Frågan är om vi inte ska göra ett ryck och göra mallar till N1MM. De har en ganska omfattande dokumentation om hur man customiserar sina egna testmallar.

Kör precis som du med HRD och N1MM. Gillar inte att ha ännu fler program att hålla reda på. Log4U är ju anpassat för svenska/nordiska tester.

Kanske läge att göra något inom amatörradiocommunityn i Svedala?

73 de Kai
 
Tack Lars!

stort Tack för tipset. Var tvungen att testa och mata in förra helgens logg och kolla output filen, får den inte att lägga till lokatorn i Cabrillo filen. Vad gör jag för fel??

/Johan

Jag har för mig att det här skulle fungera, men jag testade just och får inte heller med lokatorn. Det var ett tag sedan jag körde MT och jag minns inte om jag trixade med cabrillofilen manuellt. Men jag ska läsa lite i manualen och se om jag kommer på vad det kan vara.
 
Jag böjer mitt huvud i skam och erkänner mig tillfälligt besegrad av N1MM :( har testat runt med lite andra program när jag fastnade helt. Tills det kommer en färdig mall för N1 så blir det Log4U i Svenska tester (MT och SAC åtminstone). Så får det bli så länge.

Tack i alla fall till alla som engagerade sig :)

/Johan
 
Jag drog iväg en fråga till supportgruppen, få se om det ger något.

Log4U har kraschat så många ggr för mig så jag håller mig till andra. Senast i dag när jag testade lite fick jag access violation... SAC finns förresten som en egen contest i N1MM så den kan du köra utan problem.
 
Hej Lars,

håll oss gärna uppdaterade på svaret från supporten, intressant att höra. Jag hade ett jättekul telefonsamtal nyss med Bertil, SM2BJS uppe i norr, som skrivit mycket om N1MM. Han löste en del av mitt problem, men en mall för månadstesten hade han inte på lager.

Dock nämnde jag att jag tänkt skriva till dom därborta i staterna och höra om dom inte kunde tänka sig att få till något åt oss månadstestare här borta. Jag ligger lågt ett tag och ser vad du får för svar innan jag hoppar på dom.

/Johan
 
Log4U har kraschat så många ggr för mig så jag håller mig till andra. Senast i dag när jag testade lite fick jag access violation...

Kör du Windows 7?
Jag fick samma problem efter att ha upp(?)graderat till Win7.
Sedan installerade jag OmniRig och då verkade problemet försvinna.

// Åke

PS. Jag hade gärna också kört N1MM som ju funkar grymt bra. Följer tråden med intresse. DS.
 
Ny version av N1MM för SSA MT

Hej!
Jag postade en fråga häromdagen i Yahoo-gruppen för N1MM och idag kom svaret. Tydligen en bugg som fixas i nästa version. Jag har inte testat men det verkar ju lovande. Se korrespondansen nedan:

Edit 25/9: Nu har jag testat experimentversionen och det ser rätt ut.

/Lars

---
Re: Missing sent exchange in cabrillo
Sun Sep 23, 2012 3:36 pm (PDT) . Posted by: "John Bednar" johnk3ct

Lars,
I fixed this. The change will be in Tuesday's release and is available at the link below if you need it earlier.
Experimental Versions

John, K3CT

-----Original Message-----
From: N1MMLogger@yahoogroups.com [mailto:N1MMLogger@yahoogroups.com] On Behalf Of lars.norlander
Sent: Sunday, September 23, 2012 11:58 AM
To: N1MMLogger@yahoogroups.com
Subject: [N1MM] Missing sent exchange in cabrillo

Hi!
I'm using the VHFSerial contest to log the Swedish national contest "SSA Manadstest". The exchange is RST SN Locator. I set up sent exchange as "001 JO89XK". When generating the cabrillo file the locator is not included. This is an example of the output:
QSO: 28006 CW 2012-09-23 1247 SA0BJL 599 001 SM0XXX 599 001 JO77XX

It should have been:
QSO: 28006 CW 2012-09-23 1247 SA0BJL 599 001 JO89XK SM0XXX 599 001 JO77XX

Any ideas what I'm doing wrong?

73 de SA0BJL, Lars
 
Last edited:
Hej!
Jag postade en fråga häromdagen i Yahoo-gruppen för N1MM och idag kom svaret. Tydligen en bugg som fixas i nästa version. Jag har inte testat men det verkar ju lovande. Se korrespondansen nedan:

Edit 25/9: Nu har jag testat experimentversionen och det ser rätt ut.

/Lars

Suveränt Lars!

stort Tack för hjälpen. Vet att det är många som blir väldigt glada nu när det går att köra MT i N1MM.

Jag skall uppgradera i helgen. Kom tillbaka till hemma basen i Åre i natt, så nu skall det testas :)

/J
 
Har ni fått N1MM att funka i ESM mode för MT?

Jag testade med VHFSERIAL men den beter sig inte riktigt som jag vill.

Om jag t ex ligger i running mode och knappar in motstationen så hoppar markören helt riktigt till "RcvdNr" men om jag där skriver in numret och trycker enter så sänds ju "TU" när jag vill att den skall hoppa till "Grid".

Om jag ligger i S/P mode och har knappat in motstationen så sänds min signal och markören hoppar helt riktigt till "RcvdNr". Men om jag inte skriver in något och trycker enter vill jag ju att min signal skickas igen men då börjar den skicka exchange.

En annan sak - räknar ni själva ut poängen för hand efteråt eller hur gör ni? I Log4U görs ju detta för mig.

Jag skulle gärna vilja köra N1MM eftersom den verkar riktigt stabil. Jag körde med Log4U i helgen men den strulade ordentligt för mig och jag tappade många minuter pga det plus att jag ställde till det för några av mina motstationer (ursäkta för det!). Det vill jag inte råka ut för igen.

// Åke
 
Hej Åke

jag har endast testat N1MM i standard läge, dvs utan kopppling till riggen, samt i mode SSB. Tröttnade lite på att trixa med det och "fastnade" lite då. Har kört Log4U i sensate testerna. Skall väl fortsätta att försöka få igång N1MM då det ju är ett väldigt kompetent program, men har tagit tillfällig time-out från det.

Hoppas någon annan här har mer erfarenhet av det och möjligen lösningen på ditt problem.

/Johan
 
Några nya framgångar här?
Har svåra problem med Log4U just nu.
Har mailat utvecklarna men får inget svar.
N1MM hade varit kul att få igång för MT.
// Åke
 
Det har legat nere för min del eftersom jag inte orkat fixa med det, har kört Log4U tills nu. Dock tänkte jag ta tag i det igen, vill gärna fokusera på ett enda program 2014 och det blir N1MM.

Jag har fått hjälp av en amatör som är en jäkel på det här programmet att skapa en MT modul. Han gjorde den idag och jag har fått den att börja testa med. Hinner inte närmaste dagarna, men skall förhoppningsvis få ordning på MT framöver. Bör sedan gå att importera lite callhistory etc. så man får med lokatorer som i Log4U.

Så fort jag hunnit med och om jag får det att fungera som jag vill så återkommer jag här med information

/J
 
Idag har jag testat mina konfigurationsfiler för SSA-MT CW för N1MM logger.
Funkar finfint! :)
Tack BYC Johan och din kompis Per för ursprungsfilerna.

Bifogar 3 filer här:

- SSA-MT-CALL-HISTORY.txt
- SSA-MT-CW-KEYS.mc
- SSA-MT-CW.udc

Lägg dem i foldern "User Defined Contests" och glöm inte ändra till era uppgifter i .udc-filen!!!

Glöm inte heller peka ut call history- och CW-KEYS-filerna i "Associated files" tabben.

Enjoy!

73 Åke
 

Attachments

  • SSA-MT-CW-N1MM.zip
    4,2 KB · Views: 79
uppar denna tråd, fungerar det nu med månadstesterna och N1MM?
configurationsfilerna som SA6BNV ovan så snällt bifogade är väl bara för cw?
 
@CEM: Jag kör själv inte SSB men jag tror att det bara är att modifiera .udc-filen lite.
Värt att notera är att N1MM inte klarar ut MT:s poängberäkning så det blir fel.
Om jag minns rätt beror det på att den räknar första QSO inom din egen lokatorruta som multipel medan i MT:s regler står det "kontakt med egen ruta ger ingen multipel".
Det spelar ju inte så stor roll eftersom det ändå räknas om av SSA:s poängrobot.

73 SD6T Åke
 
Back
Top