Loggböcker/loggning.

SM2VJX

Riktig radioamatör!
Jag bröt ut ur tråden "Återvinning" frågan om loggböcker/loggning, då jag tyckte det var lite intressant att höra hur andra gör.

Jag började faktiskt min radiobana med papperslogg, vi fick med några blad i utbildningsmaterialet där vi övningsloggade på ett blad, det tomma bladet hamnade senare på något konstigt vis i en kopiator och förökade sig till en liten nätt pärm.

I ett senare skede tillverkades en lite annorlunda månadstest-logg i exel och skrevs ut hemmavid.

Nu loggar jag uteslutande i datorer hemmavid, sparar över till USB minne ibland för att ha backup om hårddisken rasar (radiodatorn är ju trots allt till åren kommen) samt laddar upp kontinuerligt till eqsl, dels för att ha backup även där.

I datorloggen (HRD loggboken) hoppar ju en massa uppgifter in automagiskt om det finns på qrz.com eller om man har kört stationen förut, vilket kanske har gjort att man har blivit lite lat med att fylla i annat man pratar om.

En del stationer man kör svarar ju så fort dom har fått anropssignalen med både ens namn och bostadsort som har ploppat up på deras skärm så man inte behöver ange det ens i qso't, andra säger aldrig vad dom heter om man inte frågar, eftersom dom är så säker på att man redan har slagit upp deras qrz.com sida.

Samma sak med vilken utrustning som används "for wooking conitiions, se my qrz.com".

Då återstår ju bara en automatisering av väderleksrapporten också så räcker ju <hiscall> 599 73 qrz <mycall>, lite som med macron när man kör digitalt.

Föresten, Vart var alla dom här loggbokssidorna i utskriftsvänligt format när jag behövde dom för portabelkörande förra helgen?

Jag har batteri i laptopen för 9 timmars drift, men kommer nog ändå att välja att papperslogga när jag kör portabelt ute i busken, för att sedan mata in hemma i datorn vid tillfälle, för eqsl och för att kunna se i datorloggen om jag har kört en station förut.
 
Back
Top