Loggbok och "gamla" signaler

SM0APK

Well-Known Member
Finns det någon som minns när kravet på att föra loggbok togs bort? Och när var det man slutade att återutdela vakanta signaler? Kanske vet -AOM? Eller -APQ?
Undrar
SM0APK Stig
 
När man slutade dela ut "gamla signaler" var i början av 80-talet.

Orsaken var att det uppstod oklarheter ifall hur det skulle förfaras med
de som inte betalade siin tillståndsavgift i tid, och då bestämde Televerket
att de skulle förlora sin signal och inte få tillbaks den även om man betalade på nytt.
Televerket hade även retat sig på "signalbytare" och stängde även den möjligheten på samma gång.

Loggbokskravet har jag för mig försvann helt under tidigt 90-tal, förmodligen när B:90 förlorade sin giltighet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Lite synd med bägge sakerna.
Jag loggar allt.
Och jag hade gärna velat ha en SM-signal :(
// Åke
 
SA signal smäller lika högt som SM signal Åke,men du kan få en SM signal på PTS om du tar om proven kostar lite mer, PTS är lite dyra

Stig
 
@Stig: Jag är beredd att betala! Hur gör man?
SA smäller säkert lika högt men jag har kämpat med att få folk att fatta att min signal *inte* är HA6...
På SSB är det säkert inga problem, men jag kör enbart CW.
Jag skaffade en SD-signal enbart för detta men skulle hellre vilja ha en "riktig" SM-signal.
// Åke
 
Möjligheten att få en SM-signal via PTS försvann för snart 10 år sedan,
då PTS överlät hela hanteringen av amatörradio till SSA.

I dag får man en SA-signal via SSA vare sig proven har avlagts
hos en "PTS-provförrättare" eller en "SSA-provförrättare".

Det kostar dessutom lika mycket i båda fallen, även när SSA inte har haft några
kostnader för att ta fram och rätta provet. Saken var uppe för några år sedan när
en person i Skåne hade avlagt sitt prov hos en PTS-provförrättare eftersom han ville försäkra sig om att examinationen uppfyllde HAREC.
För att utfärda en signal, något som tar högst 10 minuter, ville då SSA debitera 350 kr.
Detta ansågs oskäligt av den berörde, men jag vet inte hur det hela slutade.

Personligen anser jag, och jag är dessutom inte ensam, att SSA:s hantering av anropssignaler inkl. "fåfängesignaler" är ett "geschäft" som PTS helst skulle sätta stopp för.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
De sista vakanta signaler som utdelades var GRO och AUS, det skedde 19800522.
I varje fall enligt mina noteringar.
God jul och allt det andra som hör till årstiden
73/ Gunnar SM0ALD
 
PTS upphörde att utfärdad amatörradiocertifikat och tilldela anropssignaler i serie SM under april månad 2009 och baserat på intyg från av "av PTS godkända provförrättare".

Myndigheten skriver den 14/4 2009; "Post- telestyrelsen (PTS) har upphört att utfärda amatörradiocertifikat på begäran av enskilda, eftersom det inte ingår i myndighetens uppdrag. PTS godkänner ej heller några nya provförrättare....."

När Lagen om elektronisk kommunikation (LEK) ändrades den 1 juli 2011 så fick PTS utpekat ansvar för amatörradio och möjlighet att delegera vissa uppgifter. Det löstes genom ett delegeringsbeslut till SSA, FRO och ESR. En överenskommelse gjordes mellan organisationerna att SSA även fortsättningsvis skulle ansvara för registerhållingen och tilldelning av anropssignaler enligt vissa serier som framgår av delegationsbeslutet som SSA fått. Dock ingår serie SM inte där. Enligt PTS så har man inga planer på att i egen regi återuppta handläggning av amatörradioärenden, utfärdande av amatörradiocertifikat och tilldelning av anropssignaler utan hänvisar till SSA, FRO och ESR.
 
Back
Top