Loggprogram/app till iPad2

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Efterlyses ett loggprogram/app för iPad2 som kan köra i DX-pedition mode och har de vanliga exchanges via valfria tangenter. Behövs någon form av key-line för nyckling av TX men det skulle fungera bra med CW-audio i högtalaren som sedan kan få driva en nycklingskrets.

iPad2 tillsammans med t ex Linocell Keyboard cover blir en kompakt lösning? Alternativet är så klart att köpa en vanlig lap-top för projektet men det kunde vara praktiskt om det fungerade med paddan. Kanske blir läge för en DX-pedition till hösten.

Tips ideér någon?
 
Jag har ingen aning om det kan nyckla en sändare, men MacLoggerDX skall iaf kunna sköta loggningen (!).


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tack för responsen.

Det finns tydligen flera bra renodlade loggprogram men vad jag kunnat läsa mig till klara dom inte DX-pedition mode och har inte stöd för CW-nyckling? Det är ett måste här liksom man måste kunna programmera in alla exchange-fraserna vid contest/DX-pedition som i de vanliga programmen. Letar vidare...
 
Blir det inte plottrigt att använda "software-tangentbordet" i iPad, eller tänkte du dig ett separat? En annan nyfiken fråga: Vart bär det hän? :)
 
BDZ DE EQL

Jag funderar på att separat Bluetooth tangentbord som Linocell Keyboard cover Linocell Keyboard cover > iPad-tillbehör | Kjell.com

Får testa tangentbordet först och se om det är användbart i verkligheten men fördelen skulle vara att få en tämligen kompakt utrustning där allt ryms i en ryggsäck eller liten väska inkl all radioutrustning, kanske tillsammans med en KX3. Har tidigare kört men HP Omni Book på mina DX-peditioner men det är ju en tung klumpig sak med sin nätdel. Dessutom alstrar den mycket störningar som har varit lite krångliga att bemästra när antennerna är i direkt anslutning till datorn och riggen.
 
Hej Bengt,

När jag var till VK4 på semester i vintras så letade jag också efter något loggprogram till min IPad. Inga av de jag hittade dög till "DXexpedition" loggning.
Det slutade med att jag loggade med papper och penna...
Det var ju faktiskt semester, så QSO takten fick blir därefter.

En KX3 inklusive nätdel och trådantenn vägde ca 4,5 kg av de 10 kg som var tillåtet på
det lilla flygplanet ut till ön Lady Elliot Island.

73 Classe
 

Attachments

  • IMG_0117_1.JPG
    IMG_0117_1.JPG
    85,7 KB · Views: 110
  • IMG_0195.JPG
    IMG_0195.JPG
    95,8 KB · Views: 100
Last edited:
Hej Classe,

Jo det ser mörkt ut med användbara loggprogram/appar för iPad. VVG tipsade om MacLoggerDX HD for iPad men vad jag kan läsa ut så saknas även där stöd för CW DX-pedition mode. Det borde vara en efterfrågad feature nu när det blivit så himla populärt med back packing DX-peditioner med småriggar som KX3 m fl. Men det kanske är systemkontakten och iOs som gör det svårt med gränssnittet ut mot radion? När det gäller datorer är jag stickproppsamatör och vill bara ha något som fungerar direkt.

Annars får det väl bli en ny liten lap-top med Writelog Contest logging software for winning CW, SSB, and RTTY | WriteLog Contesting Software som jag gillar skarp och kört med under många år i contest- och DX-peditions. Helst med XP i burken men där är det väl också kört... Märks att man inte hänger med i utvecklingen på den här fronten. Mycket nytt men också nya kompatibilitetsproblem.

Köra bugg och logga på papper fungerar alltid bra men det är bekvämare att köra med macrona på F-tangenterna plus att det ju finns ett efterjobb med direkt QSL där det är bra att ha loggen digital. :)
 
Intressant ämne Bengt.
Jag kör ofta utomhus på NAC / MT och behöver inte många funktioner så det blir
papper o penna pga att jag inte har något bra för iPad.
Tangentbordet på iPad fungerar tillräckligt bra om "Loggprogrammet" bara har ett fåtal fält och några "F-tangenter"
Letar vidare...

/73,Tommy NZB
 
Ja om man kunde få till det med iPad2 eller t o m Mini med ev externt tangentbord så skulle det bli en mycket tilltalande lösning för mindre expeditioner där man vill ha en kompakt lösning. Om jag varit proffs på programmering så hade jag gjort ett optimerat program för DX-peditions mode med fullt stöd för CW-keying så som de stora contestprogrammen fungerar. Några få knapptryckningar per QSO och auto QRZ alt auto CQ efter loggning av senaste kontakt när Enter slagits ner. Det är så jag kört Writelog på mina DX-peditioner. Underbart effektivt. Dock är jag inte proffs på programmering så blir därför helt avhängig av vad andra kan erbjuda.

Vad jag förstått så är iOs och systemkontakten på iPad begränsande för kreativiteten så det är väl därför det inte finns så mycket att välja på?

När det gäller CW så skulle det dock räcka med att få ut medhörningston i högtalaren där ett "akustiskt interface" kunde dockas på. Jag ser framför mig en mycket enkel koppling som kan driva key-line i sändaren eller om man vill lyxa till det, köra helt trådlös keying via Bluetooth kanske. Borde stå högt på önskelistan hos SMFF-folket också? Inga kablar, bara sin iPad i knät och man kan luta sig tillbaks i solstolen och köra radio för fullt...

Som du skriver Tommy så behövs inte många funktioner. Man kunde skala bort 97% av allt kravs som finns i de stora programmen och få en superprodukt perfekt anpassad för små expeditioner. Det viktiga är att loggfilen kan exporteras ut i standardformat för vidare bearbetning i ett vanligt loggprogram - om man nu vill se statistik och printa ut QSL eller ladda upp filen på LoTW.
 
Tack för infon Mats. Har läst igenom och det ser ju ut som det mesta finns där.

Sedan mitt senaste i inlägg i denna tråden så har det dock hänt en del. Portabelstationen är i stort sett färdigbyggd och i veckan så skall loggdatorn monteras in i "Ra200-batterilådan" som hyser KX3-an, två st 4200 mAh LiFePO4 batterier, extern LF förstärkare med specialdesignad högtalarlåda modell mindre men med bra stöt i. Den inbyggda högtalaren och LF-förstärkaren i KX3 är ju tyvärr totalt misslyckad. Allt blev fel där från konstruktörernas sida. I Ra200-batterilådan får även ett trådlöst tangentbord plats samt manipulator och en mikrofon. Det finns mer detaljer om allt detta i min projekttråd om "KX3 Manpack radio" på www.radiokretsen.se • Index

Nåväl, istället för att använda en iPad i fält så blev det en kompaktare lösning baserat på ett Arduino-kort och ett mekaniskt mini-tangentbord. Min del i "loggprojektet" har dock närmast varit att skriva kravspecifikationen och en kompis som är expert på det som jag inte vill lära mig har pillat med programmet. Jag löder, svarvar och fräser i stället...

Funktion; Banddata och mode hämtas in från KX3 via serieporten. Loggdatorn innehåller en egen klocka som tidsstämplar varje loggat QSO. Displayen är på två rader om 40 tecken där den övre raden visar senast loggade QSO och den undre är inmatningsrad. Piltangenterna kan användas för att scrolla loggen. RST är fast programmerad till 5NN i båda riktningarna och kan inte ändras. (Finns ingen anledning att sända annat än 5NN) Loggdatorn innehåller en nycklingsmodul som sänder förprogrammerade CW-meddelanden. Det är i princip samma grundfunktioner som finns i de stora contest-programmen när dessa körs i DX-peditionsmode.

Så för att köra ett typiskt pile-up QSO sett ifrån DX-sidan så trycker man på F1 som ropar CQ med automatisk repetering efter 3 sekunder (ställbar tid). När någon svarar så skrivs anropssignalen in på inmatningsraden och därefter trycks mellanslag som skickar ut motstationens anropssignal plus 5NN. (Auto CQ stoppar när någon tangent trycks ner.) När motstationen konfirmerat och sänt sin rapport så trycks Enter som dels loggar förbindelsen och dels skickar ut TU (eller annat meddelande som man bestämt) som kvittens samt indikering till andra att nu får de ropa igen. Det finns också stöd för förhöjd hastighet av valfria delar av exchange, t ex 5NN, om man nu har extra bråttom.

På de andra F-tangenterna F2-F12 finns plats för sådana standardfraser som kan behövas vid omfrågningar, stationsbeskrivning, QTH- och QSL-info eller vad man nu kan hitta på. Dessa förprogrammerade texter ligger i en fil på minneskortet och är åtkomliga via Note pad i en vanlig lap top.

Det är alltså ett mycket slimmat loggprogram men som ändå gör allt som behövs för att köra en mini-DX-pedition. Loggfilen kan sedan exporteras till något av de stora loggprogrammen och bearbetas vidare där om man vill. Kan ju vara bra om filen skall laddas upp på LoTW eller liknande.
 
Back
Top