Loggprogram & nyckling

SM6FPG

Fritidskonsulent
Blir inte klok på det här med nyckling med contest/loggprogram!

Kör en demo av TRX-Manager för att styra min Elecraft K2 och det fungerar perfekt med nyckling från programmet, men tyvärr är inte det programmet direkt gjort för contest.

Så jag fixa ner en demo av Logic 8, som ju skall samarbeta, visst samarbetet med TRX fungerar till fullo bortsett från nycklingen!

Nåväl några andra som jag provat är RCKLog och EasyLog 5, men så tusan att jag kan få dessa att nyckla tranceivern.

MT4u105 lever under samma omständigheter som ovan.

Ingen lyckas jag nyckla via com-port tillsammans med radiostryning, tror jag provat alla inställningar

Jag har en ganska ny laptop Acer 8204WLMi som saknar com-uttag men detta har jag fixat med en converter från USB till com.

LPT-port finns, dock icke med 25 pols uttag utan någon form av skrivare-kontakt, vad den nu benämns som.

Så hur skall man lösa det hela, ytterligare en converter från USB -> COM eller ett interface för LPT?
Någon som har facit?

73 de SM6FPG/Bosse
 
Nyckling

Hej

Jag kör Logger av Ulf SM0LCB sedan många år tillbaka och
där finns flera kopplingsförslag för nyckling via
COM och Paralell port under helpf-unktionen.

Har använt datornyckling under flera år på VHF&up. från SK7CA.

Lyckas inte plocka ut dom separat så du kanske måste installera
och prova....

http://welcome.to/logger

/ 73 Tommy SM6NZB
 
K2'an kan ju nycklas via antingen PTT/KEY eller via mjukvarukommandon.

Många program styr ju rigen med hjälp av någon transistor kopplad till serieporten. Men jag är tveksam om en USB -> serie adapter klarar att göra sånna saker med pinnarna.

Har du provat om programmen kan styra radion via mjukvaran istället? D v s att via serieporten till K2'an skicka kommandot "tx-on" och "tx-off". (De heter inte så i verkligheten)

73 SM0RVV
 
Har hittat lite lämpliga kopplingar i hjälpen till RCKLog, dels en via com-port med 2 optokopplare, men eftersom jag bara har usb så krävs det ytterligare en USB -> com adapter.
Dessutom finns en beskrivning för Parallellporten, men jag har ju någon form av skrivarkontakt 36 pols om jag fattat det rätt, men det borde väl gå att förstå även en sådan.
Vad jag finner konstigt är...vad kan TRX-Manager som dom andra inte kan via ordinarie com-port, eller är det jag som inte lyckas med inställningar

/Bosse SM6FPG
 
Hur kopplar du in K2'an mot TRX manager?
Com-port -> K2'ans serieport?
eller
Com-port -> K2'ans PTT?

SM0RVV
 
Datorn är kopplad via USB -> Sitecom seriell adapter -> K2:ans serieport KIO2.

Måste väl vara så att TRX-manager styr via mjukvaran etfer som det inte finns några andra kopplingar mellan portarna än de som i original ingår i bygget av KIO2:an.
 
Last edited:
Precis, det var så jag listade ut att det måste vara.
Om man läser om TRX på nätet så ser man att den har utökat stöd för just K2.

Det som händer är alltså att TRX mjuvarumässigt säger åt rigen att gå i TX via KIO2. De andra programmen du provat har inte haft det stödet helt enkelt.

Jag har använt både PTT-nyckling och KIO2-nyckling på min K2 när jag kör PSK-31. Båda funkar bra, under förutsättning att man har en "äkta" serieport till PTT-nyckling.
Hur dessa olika USB->Serie funkar ska jag låta vara osagt. Men en sak vet jag och det är att vissa adaptrar har funkat dåligt för oss på jobbet när vi vill ansluta seriellt.

Jag vet inte hur du löser det lättast. Men om utvecklarna av det speciella prog du vill ha är "kundorienterade" kanske du kan få KIO2 funktionalitet på beställning?

Jag kör själv HRD (HamRadioDeLuxe) mot min K2, och det funkar toppen för PSK-31 iaf.

73 SM0RVV
 
Jag provar med Logic 8, som kommunicerar med TRX via OLE.

Där skall man kunna använda samma radio som TRX- använder. Fungerar kalnderfritt vad gäller inställningar, men tji med cw-nycklingen.

I min fantasi så tror jag att kan den kommunicera i avseende frekvens, filter osv, så borde den även kunna nyckla via TRX.

Nåväl jag har demo-varianter av både, en licens på TRX är på väg, skall testa då och även slänga ut lite frågor till F6DEX/Laurent på yahoo-group, angående detta problem.

Tack för informationen

Efter kontakt med Laurent så har jag fått svaret att TRX använder k2:ans interna nyckling via CAT, vilket inte Logic kan göra!

Vilket innebär att den väg som kvarstår är att nyckla via LPT-porten, men.... det finns ingen LPT-port på datorn, tydligen får man använda även en adapter från USB även här!

Funderar på om jag inte skall skaffa mig en äldre variant av laptop med hedliga 9-pols com och 25-pols LPT portar så jag kan få till ett vettigt gränssnitt
 
Last edited:
Lite OT.
Men en kul sak vi ser här på jobbet är att laptops för "jobb-användare" har börjat få serieportar igen. :)

Det dröjer nog länge innan RS-232 dör.

SM0RVV
 
SM0RVV said:
Lite OT.
Men en kul sak vi ser här på jobbet är att laptops för "jobb-användare" har börjat få serieportar igen. :)

Det dröjer nog länge innan RS-232 dör.

SM0RVV

Jag skulle definitivt inte klara arbetsuppgifterna om jag inte hade serieport på min bärbara PC, sådant som DVD och brännare, DVI, WLAN m.m. m.m. i all ära, men de prylarna kan jag gott vara utan bara jag får ha minst en serieport på laptoppen för att ha qso med alla cisco, riverstone, alcatel och alla andra routrar, GW och optoswitchar som jag jobbar med..
 
Back
Top