Loggprogram?

SM0ETV

New Member
Vad kör ni för loggprogram i datorn? Det verkar finnas en uppsjö med olika program, en del att köpa och en del helt gratis. Nån att rekommenderat något??
 
Japp, är oxo ute efter nått enkelt.. för typ kortvågs qso'n och liknande.. är inte direkt ute efter nått contest loggprogram...
 
Vi använder Logger, ett mycket bra loggprogram. Det är helt gratis, sök efter Logger.

73 de SM6WXA
 
För Er som kan tänk sig ett DOS program så finns Turbolog numera som freeware eftersom det just kommit ut i en Windows version. Gå till www.turbolog.de och tanka hem TL3.25. Du får ett superbra
loggprogram som klarar i det närmaste allt, speciellt bra cluster funktioner.
73 Håkan LBN
 
Mitt behov är ett generellt loggprogram.
Funktioner som jag vill ha:
Tidigare kontakter.
Diplomhantering ( Kan vara kul ).
Hålla reda på QSL-kort m.m.
Div. listor och ev QSL-kortutskrifter.

Logger32 har dessa funktioner.
Det har en hel del andra funtioner också.
Programmet är gratis och finns på www.kc4elo.com. Användargrupper funns på Yahoo.

Det finns flera kommersiella program också.

de SM4FYX
 
Jag och även klubben jag tillhör (SK6HD) använder oss av Lux-Log.
Detta är ett gratis (HAM-Ware) logprogram som har många bra egenskaper.
Tänkte lista några:

Windowsbaserat.

Är gjort för att kunna hantera upp till 30 000 loggar.
Detta är bra ifall du kör med olika signaler och vill hålla reda på dem tex sm9xxx, sm9xxx/p, sm9xxx/m, sm9xxx/qrp. Man kan givetvis även ha stor användning av detta om man tex är QSL-Manager för någon eller för att lättare hantera QSLing om man gör små IOTA eller rutexpeditioner.

Lux-Log stödjer import/export från flera av de mest använda andra logprogram ifall ni vill använda er av flera logprogram eller har en favorit contest logprogram.
Bland annat dessa:
ADIF, Baseler Log, CL-Log (v1.0), CT, Das Log (v1.60b), DX-Base, DX-Log, HAM-LCT, HamLog, HamLog/32, Hyperlog, Journal de Trafic, Log-EQF, Log-Plus, Log Windows, OH1AA, Profi-Log, R25-Log, SwissLog, TacLog, TopLog, WinLog.
Men huvudsaken är att loggprogrammet stödjer det internationellt stödda ADIF formatet.

AWARDS, Detta är nog ett av de loggprogram som går mest in på djupet vad gäller diplomhantering.
Man har med en knapptryckning reda på DXCC och Work all Zones.
Med 2 kanpptryckningar har du även koll lite djupare på ovanstående samt WPX och US Counties.
Med ytterligare några så har du ytterligare strax över 100 Diplom av de mest populära som tex: WAS, IOTA, DIG, OBLAST osv.
Ett stort plus här är att du själv kan göra award definitions, finns inte diplomet med som du vill ha med så kan du fixa till det själv.
Till detta så hjälper programmet dig att göra Award Applikations och GCRlistor.


Har du bredband eller internetuppkoppling av annat slag, jag då har du genast DX-cluster.
Tyvärr har jag inte lyckats lista ut hur man filterar för vissa band utan man får allt vad jag vet. Tyvärr är inte spottarna klickbara så att riggen QSYar dit med ett dubbelklick som en del av de dyrare logprogrammen (DX4WiN) har men man kan inte få allt i ett gratisprogram och dessutom så kommer det ständigt förbättreiingar och uppdateringar.

Så fort du kört en station så poppar det upp en ruta med alla tidigare kontakter med den personen. Kan vara kul att säga att "vi hade kontakt 5e Maj för 4 år sen på 17m SSB och tack för ditt QSL".

Statistik:
Du kan få Paj formatsstatistik i Procent över körda kontinenter.
Stapeldiagram över Antal QSO/år.
Stapeldiagram över Antal QSO/Mode.
Pajformat över procent skickade och mottagna QSL
med mera.

Det finns en stor QSL-manager databas, och allt nytt som skrivs in sparas.

Inbyggt Contestprogram:
Du har ett inbyggt contestprogram som faktiskt duger rätt bra. Själv använder jag Writelog till contesting men funderar på att testa lux-logs nån gång. Det finns redan ett antal av de större contesterna med men gör den inte det så kan man precis som diplomdefinitionerna lägga till nya contests själv.
Nedan några av de Contests som är klara att köra:
All Asian,ARRL 160m,ARRL DX 10m,ARRL DX,ARRL VHF,ARRL November SS, ARRL January SS, ARRL August UHF,Bermuda,Canada Day/Winter,Coupe du REF,CQ WPX,CQ WW 160m,CQ WW,CQ RTTY,CQ-M,Croatian CW,DARC 10m,DARC Xmas,DIG QSO Party,ES Open HF Championship,EUHF,FISTS Sprint,HA DX,Helvetia,Herbstkontest Köln-Aachen,Holyland DX,Holzhammer,HSC CW,Hunting Lion,IARU HF,IARU Region 1 Fieldday,IOTA,IPARC,JA Int. DX,LZ DX,Midwinter,Oceania DX,OK/OM DX,Original QRP,PACC,RSGB 144MHz,RSGB 21/28MHz,Russian DX,Saxony,SAC,Seanet WW,SP DX,SSA MT,Stew Perry Topband,Ten-Ten,TOEC Grid,UBA,Ukrainian DX,UKSMG Sporadic-E,VRZA Region,WAE,WAG,WW Locator DX,YLRL DXYL to NAYL,YO-DX HF,YO-DX VHF/UHF/SHF

Det finns även rigstyrning för många märken och modeller, tyvärr inte min ft-920.
Det finns även CW keying under contest.

Du kan skriva ut QSL och adressetiketter.

Det finns en mejllista för användare om man dyker på problem eller vill läsa om uppdateringar och nyheter.

Du kan läsa mer på: http://www.qsl.net/lx1no/
Där finns även bilder att titta på hur logprogrammet ser ut (lite av det) Se Screenshots.

Hoppas du hittar rätt loggprogram för dig!
73 Magnus
 
Back
Top