Loggprogram

urax

Member
Lyssnar en hel del på amatörradio och skulle gärna vilja ha tips på bra loggprogram och var man kan ladda ner.
 
Hej urax!

Jag vill gärna rekomendera det jag använder.
Det är GRATIS och heter Lux-Log och är gjort av LX1NO Norbert.

Du kan läsa mer och ladda ned det på http://www.qsl.net/lx1no/llog_win.html

Det har de flesta funiktioner du behöver för ett loggprogram, det har även en inbyggd funktion för contest men vad gäller contest logging så tycker jag det fattas en del.

Du kan ha många loggböcker, tex egen om du gör en iota eller är qsl manager åt annan eller bara separat för dina mobila eller portable QSOn.

Den håller reda på de runt 40 mest populära diplomen plus att du kan lägga till egna.
Den har rig kontroll och även DX cluster via internet om du vill.

Det finns manager databas och den håller reda på dina QSL om de är skickade eller om du fått, även byrå, E och direkt QSL. Den håller reda på om QSOn är ARRL checked för DXCC osv.

Du kan dessutom få några roliga statistikstaplar och diagram som du kan se hur aktiv du varit olika år i antal QSOn eller hur mycket SSB du kör mot CW eller RTTY. Pajformatsstatistik över de olika kontinenterna osv.

Det går att importera och exportera loggar från och till andra program.

Helt klart att rekomendera är att registrera sig, det kostar inget! Enda skillnaden är att det går snabbare att starta programmet.

Enda nackdelen är att modes är i emisioner.
Det står tex A1A istället för CW, J3E istället för SSB osv.

Lycka till

73 Magnus
 
Hej
Det kan ju vara intressant att direkt få veta om loggprogrammet klarar de i SM vanligaste TESTERNA !
SM-OH landskampen och ES open tex har speciella regler som många inte klarar...
YO-DX VUSHF står det i program info, är det samma regler som vi har ?

/ 73 Tommy SM6NZB
SSA VHF&Up testledare
( som är väldigt beroende av bra loggar ! )
 
Hejsan.
Anser att det bästa jag testat är AC-log. Testa 5 olika.
Kolla vad andra tycker på:http://www.eham.net/reviews/detail/1565
Kostar visserligen ca19dollar men det är det värt!! Du har en månads testtid att kolla programmet.
Om du går till den länk jag lade till dig så har du även länken till N3FJP som gjort programmet.
73 de Erland SM6KTC
 
SM7NZB said:
Hej
Det kan ju vara intressant att direkt få veta om loggprogrammet klarar de i SM vanligaste TESTERNA !
SM-OH landskampen och ES open tex har speciella regler som många inte klarar...
YO-DX VUSHF står det i program info, är det samma regler som vi har ?

/ 73 Tommy SM6NZB
SSA VHF&Up testledare
( som är väldigt beroende av bra loggar ! )

Vet inte, har aldrig använt contestdelen av programmet då jag använder Writelog för contest, och TAC-Log för V-U-SHF tester.

73 Magnus
 
Till Ulf SM0LCB, berätta gärna vad MAN KAN ANVÄNDA LOGGPROGRAM till !
Har för mig att du bla styr rotorn och kan se EFFEKT/SWR från PA uppe i masten i loggprogrammet....

/ 73 Tommy SM6NZB.
 
Tack ni alla som svarat, nu skall jag prova lite olika varianter. AC-log ser bra ut och det gör LUX-log också.

73 Ingemar
 
Back
Top