Loggprogram

OWW, tack för informationen den hade jag missat.
Men nu så står burken i kartongen och XYL gömmer undan den. Får väl lagras på "Får ej användas men kan vara bra att ha" -hyllan.
Jag skall förkovra mig i Apples underbara miljö med Script och allt vad det heter.
 
Hej igen!
Nu har jag provat HRD i gammelburken, uppdaterat till Win 10. Skit blev det med den installationen också. Med en STOR skruvmejsel undersökte jag PC´n som sedan fick flytta till återvinningen. En ny LapTop införskaffades med Win 10 och HRD installerades. Efter mycket krångel fick jag igång allt och min TS-590S var också belåten. Efter ett några dagar så slutade DM780 att fungera, det la bara av. Omstart och det fungerade igen ett tag.
Sen fick jag Stop code när jag skulle starta upp datorn häromdagen. 5 startförsök!
Nu åker Windowsmiljön ut igen och jag har återgått till mina kära och säkra Appledatorer med MacLoggerDX samt Fldigi.
Jag erkänner villigt att HRD´s intima koppling mellan de olika programmen är mycket bra, för att inte säga bäst.
Tyvärr så måste jag ha en Win-dator så jag kan uppdatera min radio och en del annat men den stör mig inte längre på skrivbordet.
På tal om loggprogram, är det någon som har erfarenhet av HAMLOG.EU? Ja, då bara som Loggbok.
 
Uppdatering, drygt ett år senare! ;-) Boot Camp finns ju, men behöver installeras. Har satt av 300GB (av 2TB) för NTFS och installerat Windows 10. Allt verkar funka hur bra som helst. Har provat att köra Log4U och kan slå av och på PTT och nyckla CW via USB-seriellt-interfacet med chipet PL2303-prolific. En av sönerna "lånade" min PC, men med den här lösningen jag ju både PC och Mac i en liten och tyst burk. Även Thunderbolt-ljudkortet från Focusrite funkar i både MacOS och Windows 10.

Men ska man göra en sådan här lösning behöver man kolla upp vad som funkar ihop med vad. Jag hade nog lite tur, som köpte en begagnad Mac Mini (Late 2012), som har i7 quad och råkar vara den sista versionen där man själv kan utöva finmekanik och byta ut hårddiskarna och utöka minnet.

Vanligtvis blir det mest Mac, men känns bra att inte behöva välja bort Windows, de gånger det kan behövas. Det billiga programmet NTFS for Mac gör också det lite lättare att t.ex. ha backupdiskar där man kan hämta filer oavsett om man kör Mac eller PC.

Med vänlig hälsning
SM5DXV Sture
 
Tackar för infon Sture!
Jag har en ny laptop och med den HRD-sviten.
Jag är inte nöjd, som jag skrev tidigare! På ibland tredje försöket fungerar USB-CODEC så nu har jag förhoppningsvis lagt Win bakom mig.
Kör mina två Mackar med MLDX och Flidig och det fungerar bra förutom när jag skiftar interfacet mellan datorerna då det kan ta lite tid för dom att fatta det. Har MicroHam USB Interface III. Misstänker glapp i någon kontakt som jag inte har lokaliserat ännu, eller så är det systemet som är trögt.
Men jag har Laptopen kvar om utifall inte men fanns.
Trevlig helg önskas.
 
Back
Top