Loggprogram

Torleif

Member
Hej! Behöver tips på något enkelt bra, funktionsdugligt loggprogram till datorn.
Det börjar bli lite många tättskriva A4-papper nu....
 
Gratis?

Måste alltid gratis vara bäst? Kan det inte vara värt några hundringar om man får något bättre? Speciellt något som man spenderar så mycket tid tillsammans med? Licenskostnaden för MacLoggerDX räcker några år dessutom. Fast måste man skaffa ny dator kan man kanske förstå om man tvekar men testar man MacloggerDX och får se hur bra det är så är det nog frågan om det t o m inte är värt att skaffa en ny dator för att kunna köra det. En Imac gör sig dessutom mycket snyggare i radioshacket. Dessutom stör den inte mottagningen.

http://www.apple.com/se/imac/design.html
 
PREFIX Mjukvara till datorn...

Hejsan.
Hade till datorn innan jag formaterade den......ett litet program som var mycket bra.
Om jag hörde en station så var det bara att skriva på raden: ex: 5W så kom Samoa upp.
Blixtsnabbt.
Någon som känner till det lilla programmet, så jag kan tanka hem det på nytt och SPARA DET:rolleyes:
73 Erland SM6KTC
 
När det blev klart att vi skulle flytta till CU-land så bestämde jag mig för att komma tillbaka till hobbyn efter nästan 25 års QRT. Den långa bortavaron gjorde att jag hade dålig koll på vad som hänt under min långa inaktivitet. Alltså, eftersom jag jobbade som programmerare så startade jag ett logg-projekt. Då visste jag inte att det fanns drösvis med gratis loggprogram ute i cyber-space.

Nu, 4 år senare har jag en logger, som börjar bli riktigt bra. I min databas (SQL Server) finns över 29.400 QSO. Programmet klarar vanlig loggning samt tester. Alla test-QSO:n hamnar både i den ordinarie loggen och i en temporär test-logg. Jag kan importera och exportera ADIF-filer från t.ex. LoTW. Testmodulen klarar de flesta tester när det gäller att hålla reda på körda QSO, multipliers och poängställning samt producerar testloggar i Cabrillo-format för i stort sett alla kända tester.

Logg-programmet har även inbyggd PSK, MFSK och RTTY både för den ordinarie loggen och testmodulen. Har man en TS-570 radio så kan man även köra CW-macros direkt från loggen via en RS-232 koppling till Kenwood radion.

Nu har inte alla tillgång till SQL Server databasen och därför har jag en speciell version för Microsoft Access databas.

Någon gång när jag får tid och lust kommer jag att lägga ut en download funktion på min hemsida (Mosteiros) där man kan ladda ner såväl programpaketet som den 20-sidiga manualen (engelska). Det är några kompisar i USA, som använder loggen nu och dom verkar rätt nöjda.
 
Hej

För dom som nu kan vara intresserade vill jag bara tala om att det kommit en ny version av logger32.
Versionsnummer är 3.8

Som alltid en del förbättringar och fixar. En funktion som jag fastnade för direkt som är ny är att man kan ha två separata bandmaps dvs man kan ha två små fönster som bevakar två olika band i clustret. Enkelt att direkt se om det börjar dyka upp stationer på 10m när man tex ligger på 20m och kör.

Det finns en hel massa annat godis oxo så det är bara att ladda ner och testa. Det är gratis som vanligt.

73 de Örjan PXS
 
Last edited:
Nu är det dags att sammanställa alla QSO från papper och diverse filer i ett program. Är det fortfarande Logger32 som gäller - eller har det hänt något det sista året?
 
Det har hänt en del på de 20 år som man inte har kört radio.

Är intresserad av att köra tester på framförallt VHF/UHF. Och så ska man tydligen
skicka in loggar i EDI format. Har hittat Ham Radio Deluxe, men den verkar inte
ha EDI som jag kan se. Kör win 7 64-bit, så vilket program ska man köra sina
tester med?

73 de SM0RCL/Kai
 
Hej alla och god fortsättning!
Jag har WinLog32 samt Log4U
Jag kollade in Logger32 och där är aktuell version 3.24
Finns det flera program med liknande namn måntro?
 
Hur är det med kompatibiliteten mellan loggprogrammen, pratar de samma språk i form av filernas dataformat? Om man efter en tids användning vill byta program så vill man ju gärna ha med sig de gamla loggarna...
 
Kickar igång den här tråden igen... Jag är på jakt efter ett gratisprogram för loggning.
Contest loggning är inte av större vikt.
 
Prova qrz.com loggbok online, den fyller i automatisk op namn och annan info bara du slår in signalen.
 
Back
Top