Loggprogram

Ok, jag skall föra lite "dagbok" och återkommer längre fram.
Jag skall i nästa steg försöka få till coco och köra digitala moder som PSK31, RTTY, etc. Det blir nog ett kapitel för sig
Jag hör av mig.
 
Nu efter ett par trevliga CW QSO med K8-land samt några med SOCWA så är jag bara nöjd med Aether-loggen.
En nackdel kanske är att den alltid uppdaterar med LoTW direkt efter ett avslutat QSO. Kunde väl varit på kommando från operatören?
En sak som jag saknar är att loggen inte innehåller avslutad tid i QSO´t, kanske en petighet från min sida.
Google kartbok går också att få fram men då måste man tydligen skaffa sig ett konto där, vilket jag inte gillar.
Loggen plockar fram QTH-data från motstationen samt bäringen.
Här saknar jag styrning av rotorn men det kanske kommer i ngn senare upplaga av Aether.
Nu återstår bara att koppla ihop Aether med Cocoa-modemet och få till lite digital kommunikation typ PSK31 el dyl.
Jag bävar för det pusslet så det ligger på is just nu.
Nu skall jag dra mig baklänges.
Ha de´
 
Tittade just in i den här tråden för första gången.
Jag måste passa på att kommentera SA3BYC:s kommentar angående steget från "PC" till Mac. Det handlar inte om något högt trappsteg att kliva över. Det handlar snarare om att en tung börda lättar från axlarna. Plötsligt börjar allt att fungera och dessutom på ett logiskt sätt.

MEN steget tillbaks är nästan omöjligt.
Jag skulle ordna en windows-dator för CAD/CAM hantering (De bästa programmen finns bara till windows). Efter 5 år utan Microsoft-produkter blev jag nästan chockad. Ingenting fungerade. Det saknades drivrutiner och det kraschade stup i ett. Till slut fick jag den att funka, men använder absolut inte till något annat än att rita med.

För att inte anklagas för att vara en förtappad Apple-fanboy så är det bäst att jag konstaterar att: "Det går precis lika bra med Linux".
 
TJC, du skriver om logik. Inte fanken vet jag vad det betyder men det är olika på olika människor. En del tyckte att PC-miljön var logisk och lätt att använda med sin träd eller rot-struktur.
Att jag lämnat IBM´s värld som det hette förr för Apple´s lummiga grönska är just som du skrev, i Windows får man glädja sig om man kommer fram till första kafferasten utan att behövt starta om datorn.
Problemen som jag stötte på, rent allmänt är den geografiska miljön. Att hitta rätt i menyer och tangentbordsgenvägar är inte fullständigt ersatt samt att en del saker händer utan att jag förstår hur. Ex.v. att en internetsida försorar sig själv och blir större än bildskärmen. Kul överraskning men, men.
Nu skall jag till motionssimmet och sedan gymmet varefter jag skall löga mig i realen med bubbelbad och tre sorters bastu.
Fredag!
 
Funderar att byta till MacLoggeDX. Jo jag tycker mig se en del konstigheter i Aether nu.
Den första är att om man öppnar loggprogrammet så öppnar det den sparade logfilen, stängar man ned och försöker öppna med Aethers Okon så blir det en "blanksida" och man får öppna den sparade loggen själv.

Försökte att exportera bara några få QSO till skrivaren. Pyttsan heller, hela j--vla logboken skrevs ut.
Försökte att exportera samma fem QSO som ADIF, inte det heller.
Om man klickar på nytt QSO i loggen efter det att man avslutat ett QSO och sedan inte fyller i några uppgifter alls så kan man inte avsluta Aether, man måste först "deleta" det. Sen går det att stänga programmet.

Små irriterande saker och jag lär nog hitta fler. Kanske en del beror på användarfel.
Nu har jag printat ut hela MacLoggerDX-manualen och skall studera den grundligt innan jag köper in den licensen, man kan provköra det i 15 minuter i flera omgångar om man vill försäkra sig om användarvänligheten och funktionerna.
Det får bli lite studiekvällar nu istället för böcker.

God fortsättning på midsommaren.
 
Ja det var så jag gjorde, laddade hem det och testkörde ett tag.
Prova de olika cluster-funktionerna, de är inte dumma.
// Åke
 
Har just laddat hem MacLoggerDX samt provat lite i 15 minuter.
Gissa om jag blev imponerad?
Måste fördjupa mig lite mer i programmet men redan nu är jag ganska så säker på att det kommer att passa mig.
Lite klurigt blir det väl med att koppla ihop min TS 590 direkt med USB-porten och sedan skall rotorkontrollen in där också, kanske via RS 232-konverter.
En spännande utmaning till regniga höstkvällar.

Håll med om att hobbyn är fantastisk. Det är inte bara rör-eran som ligger kvar i bakhuvudet utan nu skall det fyllas på med datateknik, automatiska grunkor och mojänger som styrs av ett mjukvaruprogram. Antenner i icke att förglömma, listan blir lång.
Jag har att göra!
 
Hej igen!
Nu är det dags för lite funderingar här på forumet, funderingar som jag inte löst.
Jag stortrivs med MacLoggerDX och är bestämt en köpare av en licens längre fram.
Min radio, Kenwood TS 590 S funkar bara ihop med MLDX via en serial adapter, eller?
Min nya EASY-ROTOR-CONTROL som jag just håller på att installera i YAESU G-1000DXC kräver också RS232-anslutning.
Alltså två seriella anslutningar till en iMac som bara har USB. Det går inte riktigt ihop sig för mig.
Jag har en USB adapter men det räcker ju inte till, kan man ha två likadana adapter installerade utan mjukvarukonflikt?
Någon med bra lösningar till mitt problem eller kanske rent av erfarenhet av Keyspan USB 4-Port Serial Adapter USA-49WG till en Macdator?
God fortsättning på sommaren.
 
Kan inte svära på att Mac klarar det men det brukar inte vara några större problem att köra flera USB-SERIE adaptrar i samma dator.
 
Så var det avklarat! Tack -BUX, du fick mig att tänka till.
Satt på lösningen men fattade inte.
TS-590 har en ju USB-anslutning. Det enda som saknades var en för iMac anpassad drivrutin.
Nu har jag kontakt mellan datorn och radion, perfekt.
Nu lägger jag kraften på installationen av rotorstyrningen, det går nog det också vad det lider.
Tänk att det skall vara så svårt och ta sån tid när man är pensionerad. Det gick fortare förr.
 
Hej va bra allting blev!
Nu ser MLDX min radio
Rotorstyrningen fungerar efter installation av ny mjukvara från FTDI web site.
Nu återstår för mig att sätta mig in i loggen och hitta geografiskt samt vänja mig vid den nya miljön. Verkar enkelt och lättfattat.

Tack alla för goda råd.
 
När ett frågetecken blir uträtat kommer det nya utmaningar.
Så här i den tryckande åskvärmen funkar inte hjärnan heller så bra.
Sitter fast med LoTW och hur jag skall få till det? Hittar inga vettiga trådar eller hjälpavsnitt för det. Kanske löser sig med tiden.
Hjälper inte med hjärntabletter just nu, Hi

Det får bli en höstfråga efter en solresa.
Jag återkommer i slutet av september.

73
 
Det är lite knöligt att få till men det går :)
Tyvärr stödjer MacLoggerDX inte LotW från programmet, men det finns en kille som utvecklat script som man kör ihop med MLDX.
Jag hittade scripten på MLDX hemsida.
Men vi kan ta det i höst när du "är mogen" ;)
// Åke
 
Hej igen!
Kunde inte hålla fingrarna i styr, så jag letade reda på mjukvaran efter det att jag läst ditt inlägg Åke.
Det sket sig. En nyare variant finns av DQSLManager, nyare än 0.06.2.zip.
Jag får felmeddelande OSStatusfel -67049 och fattar inget.
Jag kunde inte se någon "Read Me" file.
Kanske jag måste läsa in ngn tidigare version för att få till det, skall prova med V0.06.2.zip först.
Börjar få resfeber fast det är en hel månad kvar tills vi skall iväg.

Igge
 
Jag har laddat hem nollsexan och där fanns read-me filen.
Tyvärr så är agendan fullspikad och XYL tjatar så det blir längre fram som jag kommer att få lite bättre med kvalitetstid tillsammans med min hobby.
Men som O. Palme sa, "jag ser ljuset i tunneln" Nu skall jag prata NOMIRA-ringen och sedan blir det shopping med XYL och flyttkaffe hos en av mina döttrar.

Ha de
 
Nu efter några mulna dagar har jag fått in LoTW med nytt certifikat.
Uppladdningen från MLDX fungerar fint om än manuellt. Det tar inte så lång tid att ladda upp respektive ned filer.
Måste erkänna att jag inte fick till skriptet för automatisk överföring men jag är lika glad för det.
Vad mer kan jag önska mig?

Ha det så bra i sensommarens varierande väderlek.
 
Nu har jag betalt licensen för MLDX.
Allt fungerade jättebra ända tills jag skulle försöka få igång PSK, datamoder.
Jag installerade Cocoa-modemet lätt som en plätt samt min RigExpert Standard.
Efter lite trixande kunde jag läsa signalerna och börja sända. PTT-funktionen fungerade men inte ett endaste watt gick ut.
Läsa signalerna och få min TS-590 att ställa om sig till sändningsläge var ju bara det en höjdpunkt.
Jag började misstänka något fel i ljuddelens överföring.
Då uppmärksammade jag att rotorkontrollen inte fungerade. Den visade att den hade kontakt med rotorinterfacet men saknade feedback.
Efter att ha kopplat ur RigExpert och ominstallerat drivrutinerna till Easy Rotor Control fungerade MLDX felfritt igen.
Dags att börja om med installationen av RigExpert, jag får ta det step by step och se när rotorn tappar feedbacken.
Det måste ju gå att få allting att fungera.
Nästa vecka hägrar semestertrippen ned till Turkiet så jag återkommer när jag fått vila upp mig och eller fått allt att fungera.
 
Fråga mig inte varför eller hur det gick till men nu fungerar allt. Jag har inte rört någonting -det bara fungerar.
Kanske att det kan bero på i vilken ordning jag startar upp kringutrustningen?
Nu skall jag ta en frukostfika på altanen.
 
Back
Top