Loggprogram

Provade senare idag med Cocoa-modemet. Funkar fint i mottagning samt även sändning. Fick ett QSO men tyvärr gjorde jag något fel för det hängde sig. Två försök och två missade QSO´n -dags att fördjupa sig i manualerna för jag antar att det är skit bakom spakarna, även om programmet inte skall hänga sig.
73 de SM5LIB
 
Hej

Mycket intressant att läsa om dina försök med Mac och MLDX. Fortsätt att skriva om det, det finns med all säkerhet fler än jag som är mycket intresserade utav dina tester.

Själv hade jag en Hackintosh 10.8.3 som jag fick igång och körde lite MLDX (gratisversionen med 15min timeout) och det fungerade mycket bra tillsammans med mitt SB2000 interface och IC-7000. Den maskinen används nu för andra ändamål, XBMC (mediaspelare).
Så istället inväntar jag en ny dator som ska bli en Hackintosh 10.8.5 eller 10.9 och sedan blir det Mac-program för hela slanten, inklusive en licens för MacloggerDX.

73 de SA0BGA
//Niclas
 
OK, lite uppdatering då.
Har ägnat några timmar åt att skriva macros som skall underlätta vid digitalmoder med CocoaModem.
Det är snarlika funktioner om man jämför med HRD. Det är lite svårt i början att hitta rätt i alla undermenyer. Skall försöka koppla ihop det med MLDX oxo, som det är nu måste jag kopiera in kallet i MLDX. Det finns säkert någonstans i menyröran hur man gör det.

Nu är det helg och radiotystnad, allt för social mingling med familjen.
 
Det blev bara frugan och jag och medans hon läser så pillar jag med min hobby.
Första QSOet med PSK31 avklarat. Gick som på räls.
Jag har alltså lyckats få till de flesta macro och lärt mig kopiera in call och namn så allt går automatiskt nu vid sändning.
En sak jag inte får till är att rensa fönstret från gammal text, men det gör inget då den skjuts undan automatiskt.
Jag saknar ett skript varför jag måste kopiera in motivationen i MLDX-loggen manuellt och det finns det ju tid till under tiden man tar emot eller sänder.
Ett problem jag haft var att Easy Rotor Controll tappade bort USB-Serieporten. Efter att ha dragit in det programmet i Finder/Program så verkar det fungera felfritt.
Ett tips är också att avmarkera bocken i Radio Connected/not Connected när man avslutar loggprogrammet. Det händer ibland att den tappar bort länken annars.
Jag är ny i Apple-miljön med allt vad det innebär men mycket nöjd med MLDX samt CocoaModem.

Ha en bra sensommar.
Igge
 
Fick ett QSO men tyvärr gjorde jag något fel för det hängde sig. Två försök och två missade QSO´n -dags att fördjupa sig i manualerna för jag antar att det är skit bakom spakarna, även om programmet inte skall hänga sig.

Det berodde på att tidsvakten stängde av sändningen. Klurigt men jag hittade den vakthunden och bockade av den. Nu fungerar allt och det går bra med lite längre pass.

73
 
Nytt år och jag trivs i Apple´s miljön och med den McLoggerDX med Cocoamodem till PSK.
Nya funderingar.
Loggar i all ära, LoTW som jag också använder men vilka mer finns det här i norden?
HAMLOG.EU hittade jag men inget som verkar passa svenska tester. Det är klurigt, även i MLDX att få med serienummer då man skall skicka in eventuell logg till SSA. Mycket knappande där det och Log4U passar förmodligen inte in i min aplledator.
Någon Mac-användare som har erfarenhet?
 
När jag kör contest startar jag Windows i en VmWare virtual machine.
Däremot har jag haft mycket strul med Log4U så jag gick över till N1MM logger istället.
Mycket proffsigt och kompetent program måste jag säga. Efter lite pillande fick jag N1MM att funka med SSA MT också, se annan tråd.
// Åke
 
Jag är fortfarande nöjd med min iMAC men idag så kommer jag att införskaffa en liten PC som får bli renodlad radiodator.
Då jag har en del konstigheter med CocoModem som hänger sig och sänder när man klickar i vattenfallet ger jag upp.
I min nya PC skall det bli Ham Radio Deluxe igen som jag stortrivdes med.
Två skärmar på skrivbordet, det blir att kalla in XYL som får tänka ut en trevlig möblering som hon är fenomenal på.

Ha en fin vår med många antennprojekt
 
Finns det någon amatör som kör HRD på en Mac-dator.
Jag funderar på att sätta in medels Boot Camp Win 10 i min Apple-dator.
Mest intresserad om det fungerar med alla COM-portar, etc och om HRD hackar på en Mac-dator.
Jag har inte tröttnat på mitt MacLoggerDX men licensen har gått ut och HRD är vida överlägset med sitt DM780.
Hoppas på svar.
 
Med Boot Camp kör du ju Windows direkt på hårdvaran så jag ser inte varför det inte skulle funka.
 
Vad jag förstår så fungerar inte alltid COM-portar, etc i en del win-lösningar på en Mac. Därför frågade jag om det fanns någon med Boot Camp-erfarenhet.
 
Efter att ha luskat runt i cyberrymden har jag fått lite mer information.
Win med Boot Camp, där lär inte den trådlösa musen fungera.
Parallels kan man inte ansluta hur många och vilka USB-enheter som helst. Det lär gå i BootCamp.
Jag lär nog leva kvar tillsammans med MacLoggerDX och Fldigi. Tråkigt att de inte kan integrera den digitala delen likt HRD och DM780.
God fortsättning på det nya året.
 
Jag har med intresse läst dina inlägg, igge. Jag kör med en Mac Mini (Late 2012), i7 quad core, där jag monterat i mer RAM 16GB samt bytt ut hårddisken mot 2 st 1TB SSD:er. Det blir en ganska bra , tyst och liten burk som jag använder mest för musikinspelning i lilla hemstudion. Som komplement till de trådlösa tangentbordet och trådlösa musen (Bluetooth), köpte jag ett Logitech mk520 PC-tangentbord med mus som också fungerar med Mac:en. Man måste dock använda en av de fyra USB-portarna som finns på datorn till den lilla "dongeln" när man kör det tangentbordet. Jag hittade tangentbordet plus mus på ICA Maxi här i Uppsala för 299 kr. Kanske hade de satt fel pris! hi hi Har planer på att avsätta en del av utrymmet på minimas:en för Boot Camp, just för att kunna köra de amatörradioprogram som inte finns till Mac. Har införskaffat en USB till Com-port-adapter. Vi får se om jag får det att funka! ;-)
Sture
 
Last edited:
Låter intressant, håll oss uppdaterade.
Men Boot Camp finns väl redan i din dator?
 
Vad som funkar och inte beror väl enbart på drivrutinerna? I Boot Camp ingår svjv Windowsdrivare för all (? det mesta i alla fall) hårdvara i Macen.
 
TLH, jag vet inte eftersom jag själv inte provat. Jag har bara hittat lite information på nätet. Sen tycker jag det är dyrt att köpa en licens för Win 10 och bara prova, för att sedan bli besviken. En del andra emulatorer, eller vad det nu heter, kostar pengar och då är vi snart uppe i en liten billig PC.
Så tillbaka till min fråga;
Finns det någon amatör som kör HRD på en Mac-dator?
Jag funderar på att sätta in medels Boot Camp Win 10 i min Apple-dator.
 
En mindre trevlig fredag-lördag vid datorn.
Jag hade en Lenovo-dator som jag skrämde liv i. Den har tidigare varit min Ham Radio Deluxe - Radiodator. Men eftersom HRD hackade så fruktansvärt så bytte jag miljö.
En chans till.
Jag satte upp den och kopplade in alla kablar och si, HRD fanns kvar och hittade radion direkt. Jag stängde ned HRD och passade på att uppdatera Firmware i min TS-590 med ARCP-590 och gott resultat.
Sen kunde jag inte låta bli att uppdatera datorn. Win 8 blev 8.1 och sedan Win 10. Första uppdateringen tog dryga 6 timmar i anspråk och jag började bli tråkad.
Nu denna kalla lördag satt jag igång med att få HRD att fungera i sin nya Win 10-miljö.
Loggboken fungerade inte. Efter mycket letande på olika sajter så förstod jag att det var något galet då fler hade liknande problem. Provade med olika databaser men icke sa Nicke.
Så nu åker PC´n ned i sin kartong igen och får stå där tills det kommer någon ny uppdatering till TS-590an.
Lycklig sitter jag framför min iMac och tittar på ett hyvens loggprogram, MLDX som jag vant mig vid.
Kanske jag skall vara lite ärlig och erkänna att DM-780 som är så snyggt integrerat i HRD är en fantastisk lösning.
Jag skall pilla lite vidare på Fldigi och länkarna till MacLoggerDX. Det har jag haft fungerande tidigare men jag fick felaktigt både Start och Slut-tiderna att bli lika i loggen. En del nöjer sig oftast med sluttiden på ett QSO men jag föredrar starttiden och om det går även sluttid, kanske en smaksak idag. Det går bra att föra över QSOna med en ADIF.
Ha en trevlig fortsättning på helgen.
 
Microsoft släppte för ett tag sedan en säkerhetsuppdatering till Win 10 som orsakade problem för flera olika programvaror, bland annat HRD. Nu kör jag inte Win 10 själv så jag har inte satt mig in i det på djupet.

Jag läste att några hade avinstallerat säkerhetsfixen och då fungerade HRD igen, problemet är dock att Win 10 trycker ganska omgående tillbaka säkerhetsuppdateringen och då är problemet tillbaka.

Det senaste jag läste var att Microsoft ska ha släppt en rättning/fix för detta problem som de orsakade med säkerhetsuppdateringen och med den så ska HRD fungera.
 
Back
Top