Lokala cluster och/eller chat (via webben)?

Ballz

Well-Known Member
Halloj! Förr fanns det lokala dxcluster som man körde mot via paketradiomodem/tnc.
Hur ser det ut idag? Anta att man inte vill se vad hela världen kör i realtid (a la DXSummit), utan mer kanske SM resp SM7, och kanske vill man filtrera bort alla band utom dom man själv kör? Och tänk om man ville chatta lite med andra som är QRV i närheten, typ tipsa varann om stationer som man hört/kört?


Jag har banne mej tappat kollen på vad som finns och kan göras.

Hur gör ni?

Nej, jag vill inte blanda in Facebook och MSN i sånt här. Det måste finnas renodlade verktyg för sånt här. Väl?
 
Halloj! Förr fanns det lokala dxcluster som man körde mot via paketradiomodem/tnc.
Hur ser det ut idag? Anta att man inte vill se vad hela världen kör i realtid (a la DXSummit), utan mer kanske SM resp SM7, och kanske vill man filtrera bort alla band utom dom man själv kör? Och tänk om man ville chatta lite med andra som är QRV i närheten, typ tipsa varann om stationer som man hört/kört?


Jag har banne mej tappat kollen på vad som finns och kan göras.

Hur gör ni?

Nej, jag vill inte blanda in Facebook och MSN i sånt här. Det måste finnas renodlade verktyg för sånt här. Väl?

För 50 MHZ och upp rekommenderar jag www.on4kst.com

//SM0TSC
 
Håller med TSC.

ON4KST chatten är ovärderlig. Googla på MMMonVHF, så hittar du en bra klient för att köra chatten också, inklusive propagation maps och MUF kartor. Sen är det väl DXspider som gäller mer eller mindre. Själv kör jag NKCCluster på min Androidtelefon och det fungerar kanonbra. Man kan t.ex. ställa in spotters på sin egen ITU eller CQ zone. Borde räcka för de flesta behoven.

73 de Kai
 
Just ja. Fast ON4KST är mest 6m och uppåt. Väldigt lite folk på HF-delen, och väldigt utspridda. DXSpider? Telnet? Måste kollas upp, verkar vara precis så old-school så t o m jag kan hantera det :-) Och nä, inte telefon-app. För fumligt, och käkar batterier. Tack f tips. Återkommer!
 
Varför inte göra som man gjorde förr,,,, vrida på vfo-ratten och lyssna själv ??
 
Jodå. Om man har obegränsat med tid känns det ju mest "ärligt". Och så fungerade det länge för mej under ett par decennier (80- och 90-tal). Men: LITE rationell får man väl vara i dessa tider?
:-)

Sen är det ju de facto så att om man ser att grannarna håller på att köra kul DX som man själv inte hör (än)..så har man i varje fall en s k " early warning" att nåt är på G.
 
Last edited:
Finns det någonting som är mer 'upphetsande' än att höra den där sällsynta amatören som sitter i en hydda i mörkaste Afrika och ropar CQ?

Tid har man obegränsat, det handlar, tror jag, bara om att prioritera vad man skall göra.
Arbeta=8 tim. resa=2 tim. sova =6 tim. kvar har du 8 timmar att göra det som är roligt ;-)
 
Nu är ju inte radiohobbyn den enda fritidssysslan jag har. Jag sysslar bl a med analogt foto, gamla plåtvespor, rörförstärkare, har en gammal Morris Minor, och en långbent Triumph-chopper. Och har ett s k liv dessutom. Och tid ÄR en bristvara då. Jag har räknat ut att jag måste bli ungefär 190 år gammal om jag ska hinna med alla projekt jag har tänkt genomföra.

Nåja. Jag tror nog att du var lite ironisk där, -XYY. Förhoppningsvis :-)
 
Ironisk?
Hur kan man annars leva i detta land?
4000 fler poliser och 4 miljarder mer i penningresurser resulterar i mindre brottsuppklaring, det är ironi ;-)

När jag jobbade så sa alltid kunden: skicka inte två reparatörer - dom jobbar inte utan står bara och snackar med varandra - det är kanske samma sak med poliserna ??
 
Nu är ju inte radiohobbyn den enda fritidssysslan jag har. Jag sysslar bl a med analogt foto, gamla plåtvespor, rörförstärkare, har en gammal Morris Minor, och en långbent Triumph-chopper...
Mekar du med andra klassiska skoterfabrikat också, som exempelvis Heinkel och Lambretta?

/ Göstha
 
Back
Top