Lokalt QRN

SM6WET

Well-Known Member
Bor i en stad så jag får ju skylla mig själv men har ganska så högt noise trots att jag bor i utkanten av staden i ett villområde.
Brusnivån varierar givetvis från band till band men på 80-160m ligger brus konstant alltid över S7
På övriga kortvågsband ligger det aldrig under S3.
Undrat länge varifrån störningarna kommer, vridit på krattan men kan inte direkt få fram att det stör mer på något visst håll så jag fick för mig att störningarna kom hemifrån mig själv
varvid jag drog ur propp efter propp utan resultat.
Till slut kopplade jag upp radion på batteri och slog av strömmen men fortfarande samma vilket sammanfattar att problemet/problemen inte är hos mig.
Har sedan några veckor sedan upptäckt att där man åker in i mitt villaområde, ca 100m ifrån mitt hus fågelvägen alltid får utslag på radar/laservarnare trots att det inte står någon polis där med fartkontroll. Detta fenomen förekommer ofta även nära bensinstationer.
Någon som kan ha några tips?

73 Magnus
 
Spontant tycker jag dina problem tyder på ledningsbundna störningar från
switchade nätaggregat eller bildskärmar.
Dessa apparater finns förmodligen hos dina grannar.

Man kan också tänka sig att det är störningar som helt enkelt strålas ut via el- och telenäten från riktigt potenta störkällor som då kan ligga på kilometervis avstånd.

Det här med att en laservarnare skulle reagera på HF verkar märkligt, men kanske kan förklaras med att den är kombinerad med en radarvarnare. Dessa brukar vara uppbyggda om en videodetektor med en förstärkare med högt gain efter.

Troligen är denna så känslig att den kan plocka upp HF-signaler direkt på sina ledningar också.

Att fenomenet förekommer runt bensinmackar får en "klocka att ringa". När jag höll på med Mobitex för så där 15 år sedan kom det klagomål från en del användare om att mottagningen helt spolierades vid bensinautomater. Deras inbyggda elektronik visade sig vid närmare undersökning stråla ut direkt förbjudna fältstyrkor runt 79 MHz.

Inget säger att bensinbranschens elektronik inte strålar ut inom andra frekvensband.

I ditt fall skulle jag ta med en handburen scanner och kliva ur bilen på det ställe som
du får indikering. Leta reda på en frekvens där det stör som mest, och sätt dit en liten antenn eller koppla in dämpsatsen. Gå sedan åt det håll störningarna blir starkare...

Man kan bara spekulera i vad du träffar på vid vägs ände...

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
En före detta kollega hade radar/laser varnare monterad i bilen och gav varningssignal vid varje byggnad som hade dörrar som öppnades med sensor. De flesta bensinstationer använder ju sådana dörrar.

73 Peder
 
Att radarvarnare kan reagera på dörröppnare som arbetar runt 10 GHz verkar högst sannolikt.
Detta är förmodligen svaret på det "mysteriet".

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Det är nog lite off-topic men har polisen någon utrustning att upptäcka min laserstörare/laservarnare. Annars hur kan de upptäcka att jag har en. Alltså även om de får störningar, hur kan de bevisa att jag har den installerat? Kan de genomsöka bilen eller?
/Alex
 
Back
Top