Long wire (100m)

Uhtoom

Member
Hej! (igen)

Jag har en stor trädgård och tänkte ge mig på att hänga upp 100 meter tråd längs ena sidan, men innan jag gör allt arbete kom jag på ett par frågor som jag inte tycks kunna besvara med google.

Jag vill lyssna på hf/sw med min Tecsun Pl-660 och gillar 80m-bandet, så då tänkte jag att full våglängd måste vara bäst men jag är rädd att 100m tråd kommer sammla upp mer oväsen än vad radion tål.

Kan jag bara ansluta tråden till radio:n eller måste jag jorda (vill inte ha 100m till motvikt)?

Om jag måste jorda, hur ansluter jag det till antenn/radio? Pl-660 har en 3.5mm för extern antenn men vad jag förstår är den mono, så då kan jag inte ansluta jorden där väll?

Tackam för alla funderingar och förslag!

PS
Ska inte sända på antennen!
DS
 
Anslut antenntråden till "tip" på ditt 3,5mm jack.
Jord eller "motvikt" ansluter du till "ring" på samma jack om det nu behövs.
Blir antennsignalen för kraftig har du ju alltid möjlighet att dämpa med Antenna gain-omkopplaren.
Jag tror inte att du behöver så lång antenn men det är ju alltid spännande att experimentera.

För att få ut mesta möjliga prestanda kan du behöva en enkel preselector (inringad)


preselector.jpg


http://www.qsl.net/aa3sj/Pages/GCR2.html
 
Det låter juh inte så svårt det här, men du tror inte jag behöver jorda?

Jag tycker jag har googlat som bara den men en preselector har jag inte ens hört talas om, verkar definitivt vara något jag ska skaffa - finns juh ingen anledning att ta emot signaler/brus utanför dem jag vill ha!

Tackar!
 
Kom på att jag läst om både "fm-fällor" och bandpassfilter - det måste juh vara nått liknande iaf (=

Nu kan jag förvisso läsa kopplingsschema men det är värre med byggandet och bandpassfilter verkar vara dyra historier. Nått råd på något som inte kostar mer arbete eller pengar än mina 200kr kabel är värt? (=
 
En preselector - precis som den som Micke DLG har ringat in, består av en eller flera kopplade bandpassfilter.
De i exemplet består av 2.
En preselector släpper bara igenom signaler i sitt passband vilket gör att starka signaler utanför passbandet
dämpas rejält och din stackars mottagare blir inte överstyrd, enklare mottagare brukar lätt bli det.

Jag skulle nog i stället försöka mig på en "small magnetic loop" en sådan blir sin egen preselector om man lyckas
att bygga den med låga förluster, det vill säga har ett högt Q-värde.

Du kan ju ställa ut den en bit från huset på din stora tomt så den kommer ur störningsfälten.
 
se där!
Har kollat lite på de där loop-antennerna, ska leta upp en gammal radio för en variabel kondensator (eller vad man vill kalla dem) bara (=
men jag vill ha fler antenner - ska jag lyckas vira mitt huvud kring all denna teori behöver jag bygga och sätta upp massa antenner, har redan en dipol på ovanvåningen och ett par kortare "random wires" i trädgården..
 
Back
Top