Long-wire

SA0BTA

Active Member
Nyligen återkommen till amatörradio finner jag att jag glömt en hel del. Men allt eftersom, kommer en del tillbax. Nu har jag ett problem. Köpte en Sommerkamp av Swebry. Som jag ser schemat (på nätet) så är den försedd med pi-filterutgång. Sist jag var radioaktiv - på 50-talet - hade jag en Viking Ranger med pi-filter. Den kunde man stämma av en järnsäng med! Ivrig inför mitt första QSO-försök förband jag antennutgången med 3 meter gardinstång och ropade sedan CQ DX på 10 m. Dong sa det i högtalaren och in kom en ham på Bahrein Island. Han gav mig 59+! Those were the days and those were the conds...
Nu är frågan kan jag helt simpelt ansluta min long-wire till antennutgången - säges vara 50 - 75 ohm - eller måste jag ha någon sorts balun kit eller någge annat emellan?
SA0BTA/Bertil
 
Kanske finns det en manual med specifikationer på apparaten?
Där brukar det framgå vilken anennimpedans den kan klara av.
Eller kanske säljaren har svar på denna fråga.
Pi filter är ju en form av antennanpassare, men är radion specad för 50 Ohm antenn så är förståss komponeterna dimensionerade för att stämmas av mot just 50 Ohm. Eller ett visst område utanför 50 Ohm.
Vid andra impedanser om man "tvingar Pi-filtret" kan det ske överslag. Den är säkert inte överdimensionerad som den gamla radion du berättade om.

Du måste beräkna den tänkta antennens egenskaper eller mäta upp den med en antennanalysator först.

För att få erfarenheter från andra radioamatörer är det nog en bra ide att berätta vilken radio du har. Sommerkamp gjorde under 70 talet mängder av olika modeller för amatörband och 27 MHz.

de
En som sett allt för många uppbrända rörsändare
Roy
 
Manualen säger 50-75 ohm. Inte i vanliga QTH-et nu, hemma igen 1 maj, återkommer med modellbeteckningen./Bertil
 
Back
Top