Longwire: 160/80m, hög SWR på radio/liten på ATU och...

SM7UZY

Well-Known Member
Testade med att köra en 12.49 meter lång longwire med en ca 10 meter lång counterpoise rakt in i ATUn (avser för longwire, inte kopplad för stege) ute i parken. Funkar perfekt från 40-11m, men när vi kommer ner till 80 och 160 så uppkommer ett konstigt fenomen, nämligen att när jag har bra SWR samt bästa power ut så har jag hög SWR på radion där den oftast varnar för hög SWR. Det konstiga är att det blir tvärt om, dvs. när det är bra på radion så blir det väldigt högt på ATUn samt att den visar låg effekt ut. Hur kommer detta sig?

Det samma händer om jag kör med en 9:1 med samma wirear. Skall de vara längre?
Men varför händer detta?

Kör jag med samma setup hemma (dock med andra fast uppsatta wirear = samma längder) så händer samma fenomen. Dock! Byter jag radio till en 450 så funkar det som det skall. Varför beter sig 817 så här?
(Skall dock säga att SWRen på 450 stämmer inte helt med ATUns SWR, dock väldigt nära.)

Jag har haft "problem" med den automatiska tunern på 80/160 också med 817. Dock ser jag inte SWRen på tunern mer än LEDen, så det är vilseledande.

Setup:
atubag.jpg
 
Hej!

En fundering är att "chassit blir hett av HF", prova med bättre jordplan.
 
Försöker man stämma av en alldeles för kort antenn mot ett dåligt jordplan tar HF alltid oönskade vägar. Riggar är olika känsliga för detta.
Om kör med både rig, tuner och signalink tätt packat i väskan är det inte förvånande m problem. Ferriter i båda ändar kan minska problemet något.
Men bästa/enda lösningen för 160 är längre antenn o motvikt.
 
Ok! Tackar för detta.. Skall provas med längre trådar samt ett spett till det. Skall även införskaffa ferriter då jag vill hitta en "väsklösning", reedy to go som jag bara kan ta på axeln och gå efter jobbet.
 
Kanske en onödig fråga, men du kör väl inte tunern i radion mot externa tunern?
 
Om man kör 80 metersbandet med en sådan kort antenntråd, så blir impedansen ganska låg (och reaktiv). Du ska definitivt inte transformera upp med en 1:9, kanske vända den till och prova 9:1?
 
Jo, jag minns inte heller hur man skriver, men kanske bättre att transformera ner , än upp, då man har en för kort antenntråd. ?
 
Back
Top