Longwire-funderingar

SM4WII

Well-Known Member
Har lite planer på att testa en longwire-antenn... sökte lite på nätet om detta och det verkar finnas lite olika åsikter på vad man skall ha för UNUN till denna...

Skall man ha 16:1, 9:1 eller 4:1 exempelvis? 9:1 verkar vanligast men även de andra förekommer. Någon som har förslag på en bra UNUN för va 200m tråd och 200W uteffekt? Vad behöver man för kabelarea?

Har hittat en gammal låda som jag tänkte använda, får kapa av pinnen som går genom porslinet och skarva på en bit glasfiberstång. Antar att ferritkärnan jag hittade i laggårn inte går att använda. Den är gul/vit, någon som vet?
 

Attachments

  • IMG_0441.JPG
    IMG_0441.JPG
    97,6 KB · Views: 119
  • IMG_0444.JPG
    IMG_0444.JPG
    99,5 KB · Views: 103
  • IMG_0445.JPG
    IMG_0445.JPG
    97 KB · Views: 92
longwire

SM4WIIs avatar

Longwire-funderingar
Har lite planer på att testa en longwire-antenn... sökte lite på nätet om detta och det verkar finnas lite olika åsikter på vad man skall ha för UNUN till denna...

Skall man ha 16:1, 9:1 eller 4:1 exempelvis? 9:1 verkar vanligast men även de andra förekommer. Någon som har förslag på en bra UNUN för va 200m tråd och 200W uteffekt? Vad behöver man för kabelarea?

SM4WII de APQ

Hej. Bästa sättet att mata en longwire är att göra den som en zepp. Läs mer i ARRLs hanbok om detta.

I "sändarändan" använder man en balanserad matchbox. Förmodar att du vill använda antennen på samtliga HF amatörband.

Någon balun behövs inte till en zepp-matad longwire! Lita inte för mycket på "nätet" - Internatet (!).

Med kabelarea förmodar jag att du menar cu-tråd till longwiren. Svar: vad som helst som leder ström och inte går av i första storm.

Har jag missförstått dig får du komma med en utförligare beskrivning och vad du vill uppnå med din longwire.

73
Bengt SM6APQ
 
Vid vilken längd övergår en trådstump från att vara just det till att bli en longwire?

/ Göstha
 
Halloj, tackar för svar!
Var trådarean på själva UNUN'en jag tänkte på...
Men då kanske man inte skall ha någon sådan då?
 
Hallo
Om du vill stämma av på alla band så är det viktigt att undvika multipel av en halv våglängd. Du nämnde 200m, Om du väljer 189m ligger du bra till. Denna longwire fungerar bäst på de lägre frekvenserna, över 14MHz blir loberna ganska splittrade.

Sen er det ju en stor fördel att ha tunern i matningspunkten. Man kan använda en autotuner (4:1 unun samt ev. batterimatad) så går det undan med tuningen. Bra att ha en choke (1:1 balun) direkt efter autotunern, då slipper man en hel del HF tillbaka.

/SM0IXY Stefan
 
SM4WII de SM6ENG

I inägg #1 skriver du
"Skall man ha 16:1, 9:1 eller 4:1 exempelvis? 9:1 verkar vanligast ..."

Du gör det inte lätt för dem som försöker hjälpa dig och svara på din fråga! Det är i princip omöjligt att besvara en sådan luddigt ställd fråga!

En liknelse: En person går in en verktygsaffär och säger att ha vill köpa en skruvmejselför att dra åt en lös skruv. Med denna luddiga beskrivning får försäljaren problem med att hjälpa sin kund. Försäljaren vill givetvis veta vilket typ av skruv det gäller, är det t.ex. en spår-skruv eller philips-skruv, samt vilken storlek skruven har.

Du har inte angivet vilken längd din longwire har och du har inte angivet om du skall använda den på ett eller flera band och i så fall på vilket/vilka. Gissar att du vill använda antennen både för sändning och mottagning - men det bör också anges. Vidare så bör du även beskriva hur matningen av antennen ser ut.

Även om jag saknar ovanstående information så kan jag göra en allmän kommentar kopplad till din problemställning. Impedansen på en antenn bestäms av dess elektriska längd. Använder du din longwire för flera band så har antennen olika impedanser för respektive band och då hittar du knappast en balun som löser uppgiften att anpassa antennen mot riggen.

73 de SM6ENG
/ Bertil
 
Last edited:
Hallo
Om du vill stämma av på alla band så är det viktigt att undvika multipel av en halv våglängd. Du nämnde 200m, Om du väljer 189m ligger du bra till. Denna longwire fungerar bäst på de lägre frekvenserna, över 14MHz blir loberna ganska splittrade.

Sen er det ju en stor fördel att ha tunern i matningspunkten. Man kan använda en autotuner (4:1 unun samt ev. batterimatad) så går det undan med tuningen. Bra att ha en choke (1:1 balun) direkt efter autotunern, då slipper man en hel del HF tillbaka.

/SM0IXY Stefan

IXY de APQ
Hej. Jag har svårt att se att det kan vara en nackdel att ha radiatortråden multipel av en halv våglängd. Snarare tvärt om.

För att att antennen skall bli en "sann longwire" bör den matas i en strömbuk eller om den skall matas i ena ändan - då i ett strömminimum (spänningsmax).

Menar du att en 4:1 balun UNUN skall monteras mellan antennen och autotunern? Det är inte lämpligt! Det innebär ju att du tror att antennen visar upp 200-ohm? I det fallet behövs ingen autotuner - bara en 4:1 balun. Detta fall har varit uppe flera gånger på HAM.SE och det olämpliga i detta förfaringssätt har klargjorts.

73
Bengt SM6APQ
 
SM4WII,
vad du tänker på är det som idag brukar kallas för LW-BALUN.
Ett alternativt sätt att göra en billig antenn som hjälpligt täcker en stor del av kortvågen.
Sådana konstruktioner har funnits i många år, jag minns under 80 och 90 tal hur vi på SRS sålde en engelsk sak, mycket proffsig, minns ej fabrikatet, tålde hög effekt och var försedd med kylflänsar. Användes med framgång av försvar sjöfart och marinen. Ofta är det en sådan matare på de långa glasfiberspröt man ser på marinens fartyg.
ICOM gjorde en liknande som kallades för MN-100, fanns i två versioner, endera för ändmatad tråd eller balanserad för två trådar. En rätt tung sak, vädertålig och användes med framgång på fartyg.
Idag säljs en billigare pryl för amatörradio eller lyssnare som kallas för LW-balun och dess inre liknar de omtalade. Även Japan gör numera liknande till radioamatörer. Avsikten är förstås att slippa bygga flera antenner, och, eller göra det möjligt att få plats med något i antennväg för HF på lilla villatomten eller balkongen.
Vi betalar i alla dessa fall bekvämligheten med förluster. Och så gör ju inte en amatör, (ironi) och du har ju fått reda på hur dum och okunnig du är.
Jag minns att jag för länge sedan testade den engelska varianten för proffsbruk, jag satt den 10 meter upp på ett maströr på skorstenen och drog 20 meter tråd ut till ett träd. Jag jämförde med min 2 x 40 meter långa dubbelZepp som sitter 20 meter upp. De var sällan det inte gick att få QSO med LW balunen. Men jag visste förstås att minst halva effekten brändes i LW-balunen. Prov med 10 - 25 W på dubbelZeppen visade att det går utmärkt med lägre effekt.
Det finns flera beskrivningar på vad du vill bygga SM4WII, och det vanligaste och enklaste är en 1:4 unun, det högohmiga mot antennen, och ett 200-600 Ohm 25 Watt motstånd över utgången. Lämplig kärna är svart ferrittyp. Och omkring 10 – 15 varv per 50 Ohm. Den missanpassning som blir kvar stämmer riggens inbyggda avstämmare av genom koaxen, där du förstås oxo får förluster.
Men visst är man dum om man gör så, 100 Watt är dyrt, och dumt att bränna upp en stor del av. Halva effekten kvar i den passiva antennanpassaren blir 3 dB, en halv S-grad mindre hos motstationen. Bättre antenner finns och är billiga att bygga. Kanske man oxo kan nöja sig med ett band och gå in för detta band.
Jag är väldigt säker på att de allra flesta radioamatörer inser att de verkligen betalar bekvämligheten med förluster. Men att man i många fall accepterar detta för att överhuvudtaget komma igång.
Att gå vägen genom olika experiment och vidare till större, bättre och effektivare antenner är en utmärkt väg till mer kunskap och mer erfarenhet. Kanske du blir jätteduktig antennexpert med tiden om du lär dig saker denna långa väg.
Även mindre lyckade projekt bidrar till utvecklingen av egen hjärna. Men framför allt kan skapa användbara antenner rent praktiskt.

En sak är att man lätt tror, är att en bredbandsantenn av denna typ inte kräver att man sätter upp den ordentligt. SWR ”försvinner” ju ändå….. Sanningen är att om man sätter upp en LW-balun högt och inte bara slänger ut tråden över en buske, så kan det funka skapligt. Men det fanns förr en sådan myt.


De
Roy
 
. Ofta är det en sådan matare på de långa glasfiberspröt man ser på marinens fartyg.

Det är det inte. Där används en automatisk antennanpassare som innehåller LC-nät, därför att utgångsläget är så dåligt när det gäller små antenner och låga frekvenser.

Även med antennanpassare ligger verkningsgraden på ett ensiffrigt antal % på frekvenser under c:a 3 MHz. Om man istället skulle använda en "LW-balun" sjunker verkningsgraden till omätbara värden, och då slutar systemet att fungera i dagens störmiljöer.

När man kan få plats med en 200 m lång tråd är det bara att ansluta en "autotuner" i matningspunkten. Den får en ganska lätt uppgift jämfört med att anpassa en kort tråd.

Tråden får en ingångsimpedans med ett belopp som ligger i häraden ett tre-fyra hundra ohm på 80m, och sedan kommer impedansen att cirkla in mot ett belopp c:a 150 ohm med allt mindre reaktiv del när frekvensen ökar. Detta beror också på hur högt över marken den sitter. Ju högre ju bättre.

Ett problem med sådana här antenner är att riktverkan kan vara svår att förutsäga. När tråden blir många våglängder lång så uppstår ett mycket flikigt strålningsdiagram som har flera huvudlober samt ett stort antal sidolober med djupa nollställen mellan.

För att undvika problem med att det uppstår "HF i chassiet" är det klokt att anordna matningspunkten för tråden så långt bort från radioapparaterna som praktiskt möjligt, och dessutom sätta ett jord- eller motviktsnät vid "tunern".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Faktum är att jag minns att vi sålde den Englska firmans passiva antennavstämmare med integrerat glasfiberspröt. Undrar om inte oxo Comrod har eller hade sådana.
Sen vet jag att det finns glasfiberspröt till fartyg som är passiva och matas via aktiv antennanpassare. Och så är säkert de flesta. Jag ser dessa som vertikala långtrådar.

de
FPD
 
Faktum är att jag minns att vi sålde den Englska firmans passiva antennavstämmare med integrerat glasfiberspröt.

Bara för att de går att sälja är det inte säkert att de fungerar...

Jag minns själv dessa från mitten av 80-talet, och de inom Televerkets fartygsradio som hade provat och jämfört var mycket skeptiska på goda grunder.

Ett par år senare skrev Skanti:s chefskonstruktör Johannes Christensen i ett föredrag på HF86 om fältförsök där det hade visat sig att ingen antennanpassare alls gav bättre resultat än resistiva "anpassare".

De som numera "specar" militära och civila fartygsradiosystem har lärt sig sin läxa i dessa avseenden.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Si där ja... tackar och bockar för alla svar, med andra ord så bör jag skippa det där med en UNUN för jag vill ju ha en riktigt bra antenn!

Har en 160m loop idag uppe men jag är lite irriterad att jag inte hör DX-stationerna som andra ligger och kör särskilt bra. Å andra sidan så får dom ju alltid rapporter på 59 även om dom får repetera signalen 5-6 gånger hehe

Mitt mål är iallfall att höra rysligt bra på låga frekvenser, 40m och lägre.
 
Om du inte har möjlighet att sätta en horisontell antenn tillräckligt högt, dvs ca en halv våglängd eller mer, kan det vara bättre att pröva någon form av vertikal antenn?
 
Hade lite funderingar på det också förrut om man kunde sätta något nere på ängen. Här är en liten karta på tomten, den röda är 160m-loopen och den gröna är den tänkta långwire'n.
 

Attachments

  • Google_klinten_tomt.jpg
    Google_klinten_tomt.jpg
    89,5 KB · Views: 164
Impedance Matching Transformer

Här är en bild på en dylik "bonfångargrej" som är avsedd att användas i ändan av en longwire.

För många år sedan bad en SM6:a att jag skulle testa denna transformator med en trådstump på min tomt utanför Kungsbacka.

Resultatet var nedslående. Jag kunde inte höra någon skillnad på någon frekvens när jag provade att "by-passa" transformatorn. På frekvenser under 1,5 MHz blev mottagningen snarare sämre med transformatorn inkopplad.

När jag ringde SM6:an och meddelade resultatet ville han överhuvudtaget inte diskutera saken eller ha tillbaka transformatorn.
Nu har den samlat damm i en låda i snart 15 år!

Transformatorn är märkt:

100 kHz - 50 MHz Impedance Matching Transformer
Receive only
RF System Inc. PATENT PENDING


Århundradets bluff? Nej - EH-antennen är ett strå vassare.

p.s. SM6:an var en f d 27-MHz "operatör".

73
Bengt SM6APQ
 

Attachments

  • Impedance Matching Transformer.jpg
    Impedance Matching Transformer.jpg
    88,5 KB · Views: 145
"SM6:an var en f d 27-MHz "operatör""
En dammsamlad bondfångargrej resulterar i en bondfångarorsaksförklaring? ;-)
 
APQ de SM0IXY
Med autotuner funker det nog i de fleste fall utan unun. Autotunern gör jobbet om inte impendansen er utanför vad tunern klarer. Har man som mål att kunna stämma av alla band tror jag att man ska undvika multipel av halv våglängd. Bra att ha någon form av motvikt, de får man prove sig fram.

Sen kan man naturligtvis stämma av en en halvvågare med LC i matn.punkten.

/SM0IXY
 
Back
Top