longwire och counterpoise

SM7I

Well-Known Member
Förutsättningar: drygt 35 meter isolerad koppartråd 2,5 kmm ca 8 meter över mark i N/S riktning med UNUN förbunden med autotuner och transciever via 10 meter RG58.

Skulle det teoretiskt sätt bli en förbättring med en counterpoise av DL kabel som ansluts till skärmen på RG58 kabeln i anslutning till UNUNen och sen nergrävd i marken minst 35 meter ?

Anledningen till frågan är att jag upplever min förkortade G5RV som bättre uppspänd i samma riktning fast på annan plats i trädgården och på lägre höjd. Mao kan jag köra stationer som jag inte ens hör med min longwire. Därav frågan om counterpoise / motvikt.
 
Jag labbade lite idag och fann att dubbla längden, som jag har som longwire, dvs 70 meter fungerar perfekt som counterpoise. Efter mycket testade beslöt jag mig för denna längden och grävde ner den runt trädgården. Mottagna signaler steg med flera S enheter och helt plötsligt gick jag mycket starkt i Europa och Asien, flera rapporterade 599 och över det. Fick till och med QSO med USA och Japan. Lyckad söndag mao.
 
Liknande projekt

Kul att läsa att det gått så bra!

Jag håller på med ett liknande bygge och har några frågor.

Vilka band använder du antennen på?
Sitter matningspunkten (unun:en) uppe vid antennen eller nere vid marken?
Hur kom du fram till just 70 meter counterpoise? Lägsta SWR, högsta antennström eller något annat?

Idén jag funderar på är att mata antennen nere vid marken via ett antal reläer som matchar antenntråden (80/40/20 meter) till matningsledningen. Från denna låda via cirka 6 meter koax till radion. Lådan tänkte jag sätta nere vid marken för att få en så kort väg till "jord" som möjligt. På koaxen blir det ett 20-tal ferritkärnor för att förhindra mantelströmmar.

Möjligen blir det en autotuner i stället för hembygget men det känns inte alls lika kul.

/SA3ARL
 
Hej
Kan berätta att min LW - 40m lång - som då den var uppspänd ca 8m över marken och kopplad direkt till en fjärrmanövrerad Tuner (ingen UNUN) , med ett plåttak - 13 x 80m - som motvikt/counterpoise, även om det var många bitar som var nitade ihop med inte perfekt kontakt emellan, fungerade bäst på 10m.

En tråd (LW) har ju väldigt hög impedans vid halva våglängden, således kunde jag inte köra med så hög effekt på 80m, utan överslag i tunern. På 160m var den ju en kvarts våglängd, och fungerade bra. Bästa val av trådlängd är en längd som inte är en kvarts våglängd på något band.

Antennen gick dock utmärkt från 160-10m.

Bifogar en bild av den fjärrstyrda tunern, modell LC
 

Attachments

  • atu.jpg
    atu.jpg
    69,6 KB · Views: 133
Last edited:
Back
Top