Longwire och jordning

SA4JAJ

Active Member
Jag tänkte försöka montera upp en longwire med hjälp av en "magnetic balun". Det jag funderar på är hur jag ska bära mig åt med jordningen. Jag har googlat men inte blivit så mycket klokare.

Som jag förstår så finns det åtminstone tre sätt att göra på.

Alternativ 1 (t.ex. Universal Magnetic Balun UMB 130)
Alt1.gif

Alternativ 2 :
Alt2.gif

Alternativ 3 (t.ex. RF Systems MLB Magnetic Longwire Balun)
Alt3.gif

Jag hade tänkt mig att använda alternativ 1 eftersom antennen förhoppningsvis inte plockar upp lika mycket störningar från koaxens skärm. Stämmer det eller är det bara marknadsföring?

Det jag oroar mig för med alt 1 är ju att man får två jordpunkter. Vad jag har förstått så är inte det speciellt bra med tanke på den potentialskillnad som kan uppstå mellan jordpunkterna vid ett åsknedslag i närheten. Visserligen är ju jordpunkterna isolerade i balunen men den isolationen räcker väl knappast?

Törs jag köra på alt 1?
 
Jag har själv kopplat som alt 2.
Använder en 4:1 Unun.
Dessutom har jag monterat en choke på nätsladden till trancievern.
Jag kunde mäta upp att det gick HF-ström den vägen och det ville jag sätta stopp för.

Är man orolig för åsknedslag så tror jag att det är bättre med en jordpunkt "där ute" kortaste vägen till mark.
Om detta skulle innebära att det blir överslag i balunen så har ändå merparten av energin gått "förbi" så att säga.
Detta förutsatt att den yttre jorden har kortare väg och lägre resistans än den inre elnätsjorden (PE)

/Micke
 
Skulle 10 gånger av 10 koppla som nummer 1. Sätt antennen så lång bort från allt vad elledningar/teleledningar du kan. Helst minst 50 meter. Sedan om 9:1 är rätt för en longwire ställer jag mig lite frågande till. Brukar själv ha 9:1 till Beverageantenner och 4:1till longwire.
 
Lite märkligt och smått obegripligt att denna metod att ändmata en trådantenn uppenbarligen blivit så utbredd. Kanske har det att göra med de löftesrika namn; "universal balun", "magnetic balun" och "magic balun" som uppfunnits?

Det torde vara extremt sällsynt att en ändmatad tråd uppvisar just 450 ohm, eller för all del, 200 ohm resistivt i matningspunkten, vilket då utgör villkoret för anpassning med ett dylikt arrangemang.

73/Lasse
 
Jag kan bara konstatera att det är väldigt lätt att rita ut jordtecken här och där.
Och att det hela då kanske stämmer teoretiskt.
Jag har sett antennritningar gjorda av specialister med jordtecken uppe vid matningspunkten, skall man hänga en blomkruka med jord där uppe?
Men en praktisk utförd jordning blir en helt annan sak.

I ett aprilskämt för några år sedan berättade jag om att det fanns svarta hål i hobbyformat, exvis ett litet som en tennisboll. Detta svarta hål slukar allt, och man kan hänga det vid matningspunkten 15 meter upp, och vid väggkontaktens gulgröna. Större modell som en fotboll finns för de med QRO, eller för labbändamål. Därmed kan man jord utan jordledning. Tyvärr bara ett aprilskämt.... Men ack så praktiskt.

Vi får se om vi får ett bra svar här då.....

De Roy
 
Jag kan bara konstatera att det är väldigt lätt att rita ut jordtecken här och där.
Och att det hela då kanske stämmer teoretiskt.
Jag har sett antennritningar gjorda av specialister med jordtecken uppe vid matningspunkten, skall man hänga en blomkruka med jord där uppe?
Men en praktisk utförd jordning blir en helt annan sak.

De Roy

:)
Ja minsann, inte är det lätt att hitta en praktisk lösning på jordproblemet.
Likaså är det tveksamt om man kan använda 4:1-balun till en ändmatad trådantenn.

Jag jobbar just nu med detta jordproblem och har svårt att hitta någon riktigt bra lösning.
Med en 4:1 unun kopplad som alt 2 kan jag jorda i balkongräcket och dra in en koax i shacket, en tämporär lösning som faktiskt fungerar hyfsat.

Hur fixar man en jordning på 5:e våningen?

/Micke
 
Det jag oroar mig för med alt 1 är ju att man får två jordpunkter. Vad jag har förstått så är inte det speciellt bra med tanke på den potentialskillnad som kan uppstå mellan jordpunkterna vid ett åsknedslag i närheten. Visserligen är ju jordpunkterna isolerade i balunen men den isolationen räcker väl knappast?

Törs jag köra på alt 1?
Håller med en föregående skribent. 10 gånger av 10 enligt alternativ 1. Annars har du ju med alt 2 eller 3 skapat en potentialutjämningsledare mellan jord vid antennen och jord vid riggen som är elverksjord.

Det går då ALLTID ström i antennjordledaren/koaxskärmen:eek:. Jordströmmar beroende på att din "elverksjord" och ditt antennjordtag garanterat kommer att ha olika spänningspotential. "Elverksjordens" potential (och därmed strömstyrkan i din utjämningsledare) kommer att variera beroende på hur hårt belastad elverksjorden är med obalansströmmar från dina elförbrukare och de som ev. andra abonnenter har på det aktuella elverksjordtaget.

Det kan finnas en risk för personfara/livsfara i det fall att din inkommande elmatning råkar mista sin jordförbindelse.
Då kan det vara så att den enda jordning du har i din elcentral är din antennjord via en RG58? Lite osannolikt kanske - men risken finns där.
Om du då skulle lossa den med vänster hand samtidigt som du håller i ett apparathölje med den högra kommer du att får 230V mellan dina händer.
I detta scenario är det bara att hoppas att någon annan skyddsjordad apparat i din elcentral råkar ha ett sådant montage att det råkar ge en tillräckligt god jordförbindelse där som skydd för ditt liv. Bor du i ett hus av trä?:(

Rekommenderad läsning om jordning för oss amatörer finns på Experimenterade Svenska Radioamatörers hemsida i vänstermenyn. Klicka dig ner till SM6ENG Myter och tag del av Myt nr 15 om Jordning.

Angående störningar från koaxens skärm så är ferriter alternativt en choke i form av en spole formad av koaxen definitivt ett bättre alternativ än att ha två jordpunkter i elsystemet.
Är det en fast installation? Gräv ner koaxen så långt det går. Det tystar ganska effektivt RFI på utsidan av koaxen från att ta sig fram till antennens matningspunkt.
 
Hej
Naturligtvis skall du sätta upp en longwire!
Enligt all tillgänglig litteratur och Google fungerar det egentligen inte att ändmata en antenn och få bra verkningsgrad på alla band. Den här "balunen" har jag mycket goda erfarenheter av
MØUKD - 9:1 Magnetic Longwire Balun ? - UnUn !

Med hjälp av den och en MFJ269 har jag haft mycket trevligt. Att det är 9:1 ger bara ett bra resultat på det bandet som longwiren råkar behöva 9:1. Andra band skulle behöva 16:1 eller 1:4. Bara för att tråden är lång behöver det inte innebära att den är högohmig på alla band eller ens liknande impedans.

Men åter till frågan, hur skall man jorda? Jag har testat med alternativ 2 med utmärkt resultat. Jordningen vid antennen tillför absolut ingenting för hur bra antennen kommer att stråla. Däremot kommer antennen på vissa band ha en större missanpassning med bra jordning vid antennen, och på andra mindre.

Jorden vid antennen kommer alltid att tillföra skydd mot statisk elekricitet, men detta uppnår du även via 1 Mohm induktansfri resistor. Med detta skydd riskerar du inte att komma med ett laddat mittstift på PL-kontakten när du ansluter antennen, men väl ansluten till radion är det dc-jordat till skärm/chassie och förhoppningsvis elnätsjord.

Jorden vid antennen tillför inget åskskydd.

Idag är det ganska lätt och roande att testa antenner, hur bra antenner "drar ut" :)

När jag läste tråden idag gick jag ut till antennen och körde några CQ på 30 och 40 meter. Sedan kollade jag på " Welcome! - Reverse Beacon Network "
Omväxlande CQ med och utan jord gav inget entydigt resultat. Antennen fungerade lika bra/dåligt med och utan jord, men på låga band sänktes resistiva matningsimpedansen avsevärt med jordad balun, t ex från 24 ohm till 12 ohm på 80 och 40.

Jag kör idag en 170 meter longwire utan jord vid antennen och en 160 meter horisontell loop på den lokala klubben. Med IC7400, TS440 och K3 inbyggda tuners fungerar longwire bättre att stämma av på samtliga band. Den ger konsekvent högre signalsyrkor på reverse beacon.

Jag har även kört Beacon monitor ( sm6knl.se) parallelt på longwire och horisontell loop och longwiren har alltid haft bättre mottagning.

Sätt upp en longwire och strunta i jorden vid antennen. Du kommer alltid behöva tuner, både med och utan jord.

73 de SM6KNL
Lennart
 
Tack för alla svar!

Jag ska nog försöka med alternativ 1. Om vi för tillfället struntar i själva antennegenskaperna och ser enbart på säkerhetsfrågorna så är ju problemet att jag får två olika jordpunkter och flera jordpunkter är väl precis vad man ska undvika enligt SM6ENG artikel på http://www.esr.se/artiklar/myter/Myt_nr_15_ver 2.1.pdf ?

Eftersom jordpunkterna är galvaniskt frånskilda i balunen så ska väl koaxens skärm inte agera potentialutjämnare under normala omständigheter så det problemet ska jag väl inte behöva oroa mig för.

Det jag funderar på är om sannolikheten för överslag i balunen (alltså mellan jordpunkterna) vid närbelägna åsknedslag är så stor att det är något jag behöver gå och bekymra mig över. Alltså inte direktträff i antennsystemet - det hade jag inte tänkt skydda mig mot eftersom det tydligen är väldigt svårt och risken förhoppningsvis är väldigt liten - utan att åskan slår ner i närheten och därigenom orsakar stor potentialskillnad mellan de två jordtagen. Jag har för mig att jag har läst något inlägg av SM4FPD där han berättade om en sönderbränd radio som förmodligen hade drabbats av stor potentialskillnad mellan de två olika jordtag den var kopplad till.
 
Back
Top