Longwire på hyreshus

SM6FPG

Fritidskonsulent
Efter att ha haft upp en longwire på 5 meters höjd från lägenhetsfönstret på andra våningen till en garagelänga 25 meter bort och kunnat konstaterat att det fungerat hyggligt, fast jag verkar höras bättre än vad jag själv hör, då kanske beroende på störningsdimman.

Jag har idag gjort en förfrågan till hyresvärden om att få spänna upp en longwire mellan de husen som hör ihop. Döm om min förvåning när jag utan betänkligheter från värden fick tillståndet på en gång. Bara ta kontakt med vaktmästaren för att kunna komma ut på taken. :D

Förutsättningarna är att det är 3 hus som ligger i linje med varandra, jag bor i hus 1. Hus 1 är ca 16 meter, hus 2 19 meter och hus 3 22 meter högt. Jag har tillstånd att dra mellan hus 1 och hus 3 vilket skulle innebära en longwire i runda svängar på ca 80 - 90 meter, då 3 meter över hus 2.

På taket ämnar jag sätta en MFJ-926 automatisk tuner och därifrån drar jag koax, matarspänning samt jordlina längs väggen ner till lägenhetsfönster och till backen för jordlinan till ett jordspett.

Jag ämnar köra den på från 160 - 10 meter.

Frågan är nu, är det någon specielll längd som jag skall undvika i regionen 80 - 90 meter?
Behöver jag dra något jordplan på taket, vilket jag egentligen vill undvika och enbart använda jordlinan?
Om jag skall dra ett minimalt jordplan på taket jordplan, hur skall jag tänka då
Vad för wire skall jag välja?

Sista frågan blir det här bra? :confused:

Eftersom mitt hus befinner sig i synriktningen mot havet sett från de andra husen så vill jag inte sätta upp någon GP eller motsvarande på taket, allt för att det skall störa så lite som möjligt. Blir mer än nöjd med en longwire. men finns det andra ideer så är jag idel öra.

Känner hopp om möjligheterna till fortsatt amatörradio, känner mig glad som en spelman ;)
 
Last edited:
Det skulle kunna vara ett sätt att få lite fart på din hobby. Själv kan jag (får inte) överhuvudtaget inte ha antenner hemma pga borättsföreningen. Bra hyresvärd du har!

Jag har dock ett par funderingar,
3 meter ovan hustak är väl ändå ganska lågt, med tanke på den störningsdimma som omger byggnaderna. Tänk på att det spann som blir mellan hus 1 och 3 är ganska långt och det gör att mitten kan komma att hänga väldigt nära det mittersta huset. Sommartid kommer tråden att töjas ut något och det blir mera "häng" på mitten.

Jämför med en telefontråd mellan två stolpar, eller kabeln mellan två el-stolpar det är inte precis spikrakt mellan.. Du behöver grov tråd som är "hårddragen" (kommer inte på det rätta namnet) fåtrådig 2,5 mm2 borde räcka.

Jag skulle försöka använda rör i ändarna för att få upp linan högre och samtidigt staga rören bakåt med två stag vardera om du har möjlighet till det. Jag skulle också ha ett avisolerat rör på hus två som bär upp linan mitt på i en krok eller liknande och minskar på dragkrafterna som kan bli ganska höga.

Jag hoppas nu verkligen inte att jag inte avskräcker dig, tvärtom vill jag uppmuntra dig med mina funderingar, det är bara mina 25 års erfarenheter som teletekniker i fält (numera radioprojektör) som säger vad jag borde göra om jag skulle göra något liknande.

Lycka till med projektet!
 
Last edited:
Nej du avskräcker inte.

Just nu är jag i behov av information av all den sort för att liksom hamna rätt från början
Måste se till att ha allt material färdigt för uppsättning när jag kontaktar vaktmästaren!

Att sätta rör på hus 1 och 3 är uteslutet, möjligen skulle jag kunna sätta någon form av stödkäpp på mitten huset.

Man kan ju fundera på om det kanske borde räcka med 42 meter mellan hus 1 och 2?

Min fundering på tråd är betydligt klenare från DX-Wire

Type A: 1.0 mm diameter (Cu 0.95mm), solid wire 0,71square mm, brown coated with polyurethane lacquer (similar to magnet wire). Temperature resistance max. 155 C°. The coating can be removed by soldering. Maximum tensional load 45kg. Weight: approx. 600g/100m, weatherproof, and particularly stealthy because of the black coating. This wire is made to special order in small batches for us, which results in higher prices because of the extra costs involved in setting up the coating process.
Prices: 43 m/15 € - 85 m/28 € - 170 m/50 €. Other lengths on request.

Blir det här för klent?

Wimo säljer SGC SG-230 som tillbud fram tom 2008-10-02, kanske kan vara ett bra alternativ till MFJ-926! http://www.sgcworld.com/Publications/Manuals/230man.pdf

/Bosse
 
Last edited:
Mitt råd är att i möjligaste mån försöka få till en symmetrisk antenn. Idag är störningar ett stort porblem, en LW använder något annat som motvikt, jord, jordplan eller vad det kan kallas.
Dvs mittmatning, en sk dipol.
Även om du matar med stege, bandkabel så blir en sådan tätare för störningar än en ändmatad.
Samma sak både i RX som TX.
Med symmetri blir det i första hadn antennen som lyssnar och strålar.
En LW kommer att använda elnätet, kableget till avstämmaren och riggens chassi, och elnätet som del av anmennen, och det är ju där störningarna är inkopplade, och det är ju där de apparater som kan låta sig störas finns.
En dubbel-Zepp är mitt råd, kanske som inverted Vee för att få upp höjden åtminstone i en punkt.
 
Jag håller tummarna för dig att du inte råkar ut för samma problem som då jag bodde i ett 2-vånings hyreshus. Fick också tillstånd av hyresvärden att spänna upp en dipol på taket. Dock fick jag inte skruva fast något, utan jag fick ha tråden mellan två ventilationstrummor av plåt. Tråden kom då ganska nära taket. Det funkade bra ända till en dag som det ringde på dörren. Där stod en man som hade störningar i sin stereoanläggning då han spelade sina LP-skivor. Han lade märke till att mitt fönster var det enda som var tänt vid den tiden (småtimmarna) då störningen kom. Jag snodde ett gummiband runt manipulatorn och hälsade på hos grannen. Jodå, det var jag som hördes! Rakt ner i hans fina pickup och förförstärkare. QRT!
Efter funderingar och tillverkning av en träkonstruktion som jag kunde ställa på taket (nästan platt tak) med hänsyn till takets vinkel blev jag QRV med en 14AVQ och några radialer. Besökte grannen igen och fick besked att nu hördes det så lite i hans stereo att han inte brydde sig mera och vi var fortfarande vänner. Gissa om CZR blev glad! Detta är många år sedan (1970).
Jag hoppas naturligtvis att du ska slippa sådana problem. Men om! Då skulle jag nog satsa på en tråd som sitter långt ifrån huset, även om den skulle bli ändmatad. (Fast det sågade -FPD nu såg jag)...:(
/Ingvar
 
Last edited:
Jaha uppenbarligen är en endmatad inge bra antenn vad jag kan förstå! :confused:

Jag har att ta hänsyn till de som inte vill ha trådar hängande snett och vint i siktfält, som inte fattar vad vi håller på med.

Förutsättningen är som jag tidigare beskrivit en tråd mellan tak på husen eller inget alls.
Hade jag bott i mitthuset så hade en symmetrisk varit möjlig men inte nu.

Kanske lika bra å ge upp på en gång :(

That's it

/Bosse
 
Nej inte ska du ge upp!

Nu vet jag inte hur huset ser ut, men mellan två hus är ju ändå inte helt fel med 40 mtr tråd. Tråden behöver inte gå ändra fram, man kan avsluta med en lina på t ex 5 meter. Om huset har platt tak kan man lägga ut ett gäng motvikter "bakåt" från antenntunern om den också ska placeras på taket som grenarna på ett träd och på något sätt förankra dessa.

Tänk dig en grön lövräfsa, skaftet är tråden mellan husen, själva räfsan med alla grenarna är motvikten. En kompromiss helt enkelt.

Vore bra med en skiss eller situationsplan över området så man ser hur huset är byggt.
 
Angående antenntråd skulle jag använda en delad DL-1000. Stark och osynlig för FI.

73, Roland SM0BRF
 
Skönt med support!

Scannern behaga inte vilja vara med så det fick bli kameran och några vykort över husen.

Lite förklaringar.
Jag bor i det lägsta huset det med 5 vån, ligger längt väster ut.
Om ni tittar på första fotot i hörnet på andra våningen så sitter det ett ganska lite fönster nära hörnet på huset, där är mitt shack.
Husen är 5, 6 resp 7 våningar
De skogsliknande områden som ligger söder resp öster om är numera bebyggda.
 

Attachments

  • Picture 164.jpg
    Picture 164.jpg
    90,5 KB · Views: 209
  • Picture 165.jpg
    Picture 165.jpg
    99,5 KB · Views: 206
  • Picture 166.jpg
    Picture 166.jpg
    96,1 KB · Views: 186
Jag tror detta blir bra, Bosse!

CITAT: På taket ämnar jag sätta en MFJ-926 automatisk tuner och därifrån drar jag koax, matarspänning samt jordlina längs väggen ner till lägenhetsfönster och till backen för jordlinan till ett jordspett.
Jag ämnar köra den på från 160 - 10 meter. CITAT SLUT.

Använd en sån lina som Roland rekommenderar.
Beträffande lämplig längd finns det säkert någon här som kan tipsa dej. :)
/Ingvar
 
Kommer att planera för 85 meters endmatad antenn från hus 1 till hus 3.

Antenntråden kopplas direkt till en SGC SG-230 på taket

Ett motviktsnät läggs ut med 4 - 8 st trådar mellan 25 - 45 meter på taket.

Ett antal HF-drosslar utmed koaxen, som blir en RG213.

Tack Karl-Arne för info och tips!


Låter ok med delad DL1000, kan jag även använda till motviktsnätet.

Fråga
Var får man tag DL1000 i längd runt 200 meter?

/Bosse
 
Jag skulle rekommendera CG-3000 istället för SGC-230 (betydligt billigare, samma kvalitet). CG-3000 är egentligen en MFJ-926.
Jag har hittat den som billigast på DIFONA, Difona Communication - Ihr Funk Kompetenz Center. Finns oxo på WIMO, fast några € dyrare.

När det gäller längden på tråd, ska du undvika resonant längd annars får TUNER problem.
När det gäller jordningen, ju mer desto bättre, där kan du köra alla möjliga länder av tråd, bättre fler kortare än få längre.
Sedan är det bra om du har en RF-choke vid matningen av TUNER. Sådant säljer DX-Wire,
DX-Wire.
 
Tack för tipsen!

Dock är SGC-230 redan inköpt och levererad!
Likaså har jag inhandlat 20 st RF-choke för RG-213.
Antennkabel + jordlinor ligger här och väntar, nu skall jag bara förbereda monteringen så långt som det är möjligt innan jag kontaktar fastighetsskötaren för att komma ut på taket.

Återkommer när grejerna är på plats och jag har haft möjlighet att testa!

73 de SM6FPG / Bosse
 
Trevligt initiativ Bosse! Jag hade själv en 40m longwire en gång, som jag stämde av med en hemmabyggd tuner på taket. Antennen satt ca 8m över marken som lägst. Som motvikt hade jag 13 x 80m plåttak.

Antennen gick bättre än min GP på speciellt 10M! Tyvärr fick jag in väldigt mycket brus på 160m där tråden var en resonant kvartsvågstråd. Kan bara önska dig lycka till.

Ett enkelt och trevligt arrangemang. Prova gärna köra med mindre än 100W, och du kommer att bli förvånad så bra det går. Om du kör CW kan du ha så liten effekt som 3-5W, och ändå köra mycket kul.

73 de Bjarne/SM7FBJ
 
Jo Bjarne!
Kul att du hade ett plåttak som motvikt. Detta gjorde nog susen för antennen.

Problemet med plåttak är annars skarvarna mellan sektionerna.
Speciellt över tid. Dagen efter bygginstallationen är ju en sak,
men när decennierna fortlöper, förfar skarvarna resistansmässigt.

Drömmen för oss hams, vore om dessa sammanfogades m.h.a. svets eller någon form av lödning beroende på material, och sedan förseglades gentemot luftföroreningar.
Då fick vi oss ett jordplan som heter duga.
Rent praktiskt ur brandrisk-synpunkt, fick detta göras på marken och
sedan lyfta upp hela detta shabrak på plats.

Men, drömma kan man ju alltid!
 
Ja Hans, du har helt rätt där.....fogarna var för "gamla" i mitt fall. Antennen fungerade dock väldigt bra, även på 80m där den blev en halvvåg med väldigt hög resistans i matningspunkten, vilket gjorde det känsligt att ha högre effekt ( >100W).

73 de Bjarne/SM7FBJ
 
Back
Top