Av egen erfarenhet, om än begränsad till relativt låga effekter (30 W), så har jag haft minst 4 st trådar liggandes på backen. Längden på dem har varit minst lika lång som själva antennen. Jordtrådarna har legat som en solfjäder under antennen. Så har jag gjort. Det finns säker mer vetenskapliga svar?
Om det handlar om en längd av en halv våglängd avsedd för ett enda band kan man sätta en avstämd parallellkrets i änden med en kopplingsspole till koaxialkabeln som därvid blir galvaniskt isolerad från antennen. Motvikten åt andra hållet behöver inte vara längre än 5 % av antennlängden.
Har en LW som avslutas i en. 9:1 balun 5 meter från min radio. Inga åtgärder för att begränsa HF tillbaka. På nåt band har det kittlat litet i fingret då jag vidrört manipulatorn på fel sätt. Inga andra problem trots 800W effekt ut i antennen. Kanske borde man mäta upp hur mycket antennen strålar in i schacket, men jag kör så sällan med den antennen så tror jag överlever....
Se AA5TB - The End Fed Half Wave Antenna
För att undvika missförstånd bör vi använda adekvat terminologi, ovanstående är inte "longwire" eftersom en sådan är lång i förhållande till våglängden med utpräglade lober i längdriktningen. Om det handlar om en ändmatad horisontell tråd av godtycklig längd (under en våglängd) uppfyller den inte definitionen.
Hej
Ja undersöker ev möjligheter att mata i enden eftersom detta är "enda" hehe möjligheten för "många amatörer" tex vi som inte bor på landet å har massor me hektar å träd mm.
Jag har uppfattat att man ska ha en balanserad antenn typ dipol, då leker livet, ingen HF tillbake.
Kanske om man har bra motvikt (helst like lång som "huvudtråden") alt. kan man eller rättere sagt ha en jävle bra choke.
Kör du QRP kanske en Fuchs-tuner vore en idé. Det är en antennanpassningsenhet (en: tuner) för EFHW-antenner. Mata i änden, ingen koax behövs. Borde fungera bra i lägenhet om man har träd på lämpligt avstånd.
Jag har en 41 meter tråd som jag ändmatar med en Fuchs. Borde fungerar på de flesta band, men jag har bara provar 40m och 80m. Tyvärr är SWR lite högt på 80m, men med en liten modifiering blir det bättre. Jag är dock inte helt nöjd med funktionen, men jag har inte lyckats få den användbar. JAg använder den för en snabbuppsatt portabelantenn för SMFF-körning.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.