Longwire

SM7IWG

Well-Known Member
Någon som kan dela med sig av erfarenheter när det gäller Longwire?

Planerar att sätta upp LW på landet, d.v.s utrymme finns. För användning 10-80m med
med MFJ-tuner.
Optimal längd, ev. jordplan och ev. påverkan av väggar vid genomföring m.m.

CG SM7IWG
 
Longwire verkar intressant!

Har själv alldelles för liten tomt så jag funderar på att sätta upp nån rejäl rombic eller en longwire ute i skogen för portabelt bruk. Kommer att följa alla inlägg.

73 Magnus
 
Hej
Jag har kört med longwire, oftast från min husvagn, med goda resultat. Den behöver inte vara så lång. Jag har flyttat in i en lägenhet nu och där får man inte sätta upp antenner, därför kör jag med en wire på ca 10,5m. Det går riktigt bra med tanke på att jag kör qrp. Jag använder en Ic 703 och en magnetic transformer (läs balun ) som srs säljer. Den inbyggda tunern i riggen kan då stämma av på samtliga band. Men jag tror att tråden helst ska vara 41,5m, är inte helt säker men det var ett repotage i qtc i fjol om longwire, där finns fakta. Lycka till
Roger
 
Omgärdad av grannar hade jag inte mycket till val. Har använt mig av elinstallationstråd 1,5 kvadrat.
Jag har en "wire" som är 39,8 m. Denna hänger c:a 7-8 meter över backen. Jag har spänt den mellan huset och ett träd. Satte en talja i trädet så den är lätt att sänka ner om så skulle behövas. Tråden går rakt igenom träväggen på huset in till en automatisk antennavstämning ICOM AH-4. Den verkar gå bra på 6 -160 meter. Har dock inte kört så mycket på just 160.

73´ Sven-Åke
 
OK, men med den längden. Du har inte problem på 80m???
Vad har du som motvikt/jordplan???

Varåt tycker du antennen riktar sig åt?
Riktar den sig utmed wiren på de högra banden och bredsida på de lägre?
73 Magnus
 
Wiren fungerar väldigt bra på 80m och även andra band. Jag har kört flera stationer från usa med 5w bara, på 20 och 15m. Det är en mycket bra kompromiss om man inte har möjlighet att sätta upp en riktig antenn. Och jämfört med g5rv så tycker jag wiren fungerar bättre, det är ju dessutom lättare att sätta upp den.
Roger
 
Hemma jordar jag i elementet och när jag är ute i båten så jordar jag i kölen, och då stämmer jag av masten, den är 6,40 lång, går jätte bra på alla band utom 160m, och jag kör till 99% qrp, 5w
Roger
 
Roger said:
Wiren fungerar väldigt bra på 80m och även andra band. Jag har kört flera stationer från usa med 5w bara, på 20 och 15m. Det är en mycket bra kompromiss om man inte har möjlighet att sätta upp en riktig antenn. Och jämfört med g5rv så tycker jag wiren fungerar bättre, det är ju dessutom lättare att sätta upp den.
Roger


Kört USA på 80/75 med wire också?
 
Borde gå ganska bra från vaten oavsett vad man har för antenn, man har ju inte samma jordförluster.
Vi har ju taskiga konditioner här i Skandinavien jämnfört mot Europa men man märker en klar förbättring om man är tex på västkusten eller på Åland.
Är vattnet dessutom saltvatten så får man ännu mindre förluster.

73 Magnus
 
Wire

Hej igen!
Jag har inte kört usa på 80m qrp med wiren, har inte försökt det ännu. Det blir mest 15 och 20m. Det har ju varit kraftig qsb på 80m på senare tid, så därför har det inte blivit så mycket kört det senaste halvåret. Tråden som jag har hemma är lite för kort, men det finns tyvärr inte plats för någon längre där jag bor, gleslindade ca åtta meter till på tråden igår , så jag ska testa senare idag om det blev bättre.
Roger
 
Magnus, jag har en "rejäl" jordlina från AH-4:an till ett 2 meters kopparrör som jag slagit ner i backen. Har mestadels kört Europa på alla band samt några QSO med Brasilien och Argentina på 20 meter. Jag har wiren hängande ungefärligen nord-syd och matar i nordändan. Har inte kollat hur riktningarna förhåller sig.

Sven-Åke
 
Roger said:
Hej igen!
Jag har inte kört usa på 80m qrp med wiren, har inte försökt det ännu. Det blir mest 15 och 20m. Det har ju varit kraftig qsb på 80m på senare tid, så därför har det inte blivit så mycket kört det senaste halvåret. Tråden som jag har hemma är lite för kort, men det finns tyvärr inte plats för någon längre där jag bor, gleslindade ca åtta meter till på tråden igår , så jag ska testa senare idag om det blev bättre.
Roger


Det vill nog till att ha den lyckan att få köra USA på 80m med 5W, vad är det för en QRP du har ICOM/YAESU? Ha en så lång tråd du kan ha Roger, det blir bättre.

73
 
Är någon av er igång på 6m, har själv monterat upp en bra antenn för 6m. Hörbarheten är mycket bra, hör både amatörer från norr till söder.
 
Har kört en del på 6m, kul band och var mer aktiv där än på 2m och 70cm innan HF blev tillgängligt för oss som inte gjort morseprov.
6m är ganska speciellt band då då har samtliga vågutbredningar som på kortvågen, och samtliga som finns på 2m.
Det vill säga:
Sporadiskt E, F1, F2, TEP, Backscatter, Sidscatter, Aurora, Aurora-E, Meteor Scatter (går avsevärt bättre än på 2m), EME (Månstuds), Tropo och säkert något jag glömt!

Har inte varit sådär dundrande aktiv men kört det mesta som går att köra i Europa, har kört Saudi Arabien flera gånger och Angola, hört brassar, USA, Canada, Japan och Australien med. Finns 5-10 Svenskar som har DXCC på 6m.

Tyvärr kan jag inte köra så mycket på 6m för i Falköping tittar folk på skövdesändaren vilket gör att jag stör deras TV långt innan jag ens kommer upp till mina Werp men om du vill skedda så kan vi prova.

73 Magnus
 
Har inget tillstånd för att sända på 6m, bara kul att lyssna ibland. Men för några år sedan var jag igång mycket på 6m, tyckte inte det var värt att betala 250:- extra. Det finns så mycket annat att pyssla med i vår hobby (microvågor)
 
Hej igen !
Jag började min "qrp bana" med en ft-817 men tyckte att den var för liten, så nu är det en ic 703 som är min favorit. Den är lite mera radio än 817, visserligen större men den har inbyggd tuner och det är värt mycket. Motagaren tycker jag om på ic;n. Jag bor så till att det inte finns plats för en lång longwire. Men jag står i bostadskön för ett mera radiomässigt qth. Kommer snart att köpa en vertikal för 10, 15 och 20m, sedan så blir det en wire eller dipol för 80m.
73 de Roger
Ps. Det var en trevlig träff på Bolmen i helgen, då körde vi min ic 706 ansluten till en ah-4 och en longwire som vi fäste i en väderbalong. Det blåste svagt så den steg till ca 70 meters höjd med ca 150 m. wire. Det gick ganska bra men det var inte dom bästa conditionerna, (mycket italien).
Jag och min familj tackar arrangörerna för en jättekul helg i Bolmen
Roger sm5wpt
 
Visst var det trevligt på Bolmen och longwire + väderballong fungerade till 100%. Vi får göra om det igen och skaffa mer gas till ballongen, hoppas du får tag på ett bättre QTH Roger.

73 Janne
 
Fasen jag missade balongen och longwiren!
Vilken dag/tid var det?

Jag har själv funderat på liknande grej. Men då med en drake.
Tänkte Öland kunde vara bra att testa på.

73 de Uffe
sm7sek
 
Back
Top