Longwire

sa6aqp

Well-Known Member
Hej.
Exprimenterade lite under månadstesten sist.

Tog med mitt "oladdade" batteri min 857:a,mfj 941 och ca 40 m fk kabel ut i naturen.
Tyvärr upptäckte jag att batteriet var tomt så det fick bli qrp men det va ju kul.

Min lilla fråga är kommer det göra någon egentlig skillnad om jag nu ökar fk kabeln från ca 40m till 100 m. Hittade nämligen ett perfekt ställe att köra portabellt ifrån.
 
För månadstesten är det relativt korta avstånd det handlar om. Och dessutom är du intresserad av *alla* stationer, inte bara de i en viss riktning. Det betyder att du inte tjänar på vertikalpolariserade antenner som är bättre för "DX". Återstår horisontalpolariserade som strålar uppåt i huvudsak. Kan du stämma av din 40 meter kabel så kör med det. Men om du kan göra en dipol eller en liggande loop av din tråd och få upp den en sisådär 8-10 meter då kan du utnyttja den längre trådlängden. Som vanligt är det svårt att slå en dipol i enkelhet och praktiskhet. En 100 meter lång dipol 8 meter över marken, matad i mitten funkar men feedern får inte vara för lång pga den stora SWR:en (flera hundra i SWR => stora förluster om koax används, använd stege!)

Men 100 meter tråd börjar närmas sig opraktiskt för portabelt?
/Micke
 
Är helt överens med -JAB. Dessutom blir en 100m tråd "slak" på mitten, den kan få en matningsimpedans som eventuellt blir jobbig att avstämma. Jag antar att du kör 80m och då är din 40 meters tråd perfekt.
Men prova gärna 100 meter! Erfarenhet är bra att ha!
/Ingvar
 
Last edited:
tack för svaren. Jag har ingen höjd på själva antennen. Den var faktiskt bara utrullad rätt ut på marken. Blev lite hastigt på kommet att jag skulle köra månadstesten så.
Ska prova att få upp den i något träd tills nästa gång. Är ju en fantastiskt utsikt från mösseberg där jag befann mig.
 
Back
Top