Loop 2x83m ?

SA4BUK

Well-Known Member
Hej.Har problem att få upp en antenn för 160m då min tomt inte har plats för en hel 160m hor-loop.Har kört lite med en kraftigt förkortad dipol mellan mina enda fästpunkter jag har som tillåter dipol på hygglig höjd(ca 12m)men vill få till en bättre lösning..

Har idag en 83m deltaloop på ca 10m höjd som funkar bra mellan 10-80m.

Har någon provat att seriekoppla 2 st 83m loopar som är uppsatta i samma fästpunkter men med nivåskillnad mellan varje varv?(dubbel horisontell loop!!!!??):confused:

Total trådlängd blir ju 166m men vet ej hur den skulle uppföra sig,vad säger Eznec tex.

Tror ni på den lösningen,har inte sett nåt liknande så kom gärna med lite input.
/Mats

Last edited:
Eznec säger: -8dBi på 160m med dubbel loop att jämföra med +6,5dBi på 80m med enkel loop.
Ett alternativ som brukar funka är att man med ett relä öppnar loopen på mitten när man kör 160m. Gain blir då -1,4dBi vilket är mycket bättre än -8dBi.
Allt detta på 10m över mark.

relay control.jpg

/Micke

Last edited:
Tack för svaret SM0GLD.
Om man bryter upp loopen med relä och dc-matar reläspolen genom koaxen och looptråden behöver man ju en konding när man "sluter loopen" för 10-80 m ,lämpligt värde och modell på den?

Alternativet blir ju att hänga 2x37m som dipol i samma fästpunkter men 1-2m under eller över 80m loopen men med risk för konflikt mellan antennerna.

/Mats

Men nu hände det nåt oväntat....

En "öppnad" loop 2m under en 83m (sluten) loop.
Matning endast på den övre loopen, alltså induktiv koppling mellan de båda antennerna.
Vid 1,85MHz går all antennström i den nedre antennen och från 3,5MHz och uppåt så jobbar den övre loopen på vanligt vis. Impedans ca 200ohm vid resonans på 1,85MHz.
Vid ett avstånd på 1m ligger impedansen på ca 100ohm och gainet blev lite lägre.

Vid paralellmatning blev det tokigt, fel antenn började jobba och man tappar all kontroll på strålningsdiagram.

Nu måste man noga simulera alla frekvenser för att inte råka ut för något oväntat typ att det blir konflikt mellan de båda.

Det ser lovande ut;)

/Micke

Hade nog tänkt mig separata matningar på antennerna,glömde skriva det men
varianten med induktiv koppling verkar spännande!:)

Blir till att tvinna upp nästa rulle DL1000 och dra lite tråd framöver.
Återkommer hur det går.
/Mats

Inget konstrigt hände på något av amatörbanden.

Ang kondensator.....under 220pF börjar gainet påverkas.

/Micke

Har problem att få upp en antenn för 160m då min tomt inte har plats för en hel 160m hor-loop.
...
Har idag en 83m deltaloop på ca 7m höjd som funkar bra mellan 10-80m.

Har någon provat att seriekoppla 2 st 83m loopar...

Kanske bättre att försöka köra antennen som en top-loaded vertikal istället? Det är ett beprövat sätt och verkar mycket enklare. Jag har inte testat själv, men läst om sky-wire i ARRL Antenna Book och diverse artiklar på nätet. Kanske någon här på forumet som har provat den?

/Lars

Den väg Lars tänker sig har jag provat. Jag har en horisontell loop som är stegmatad för 80-10 m. Den hänger ca 10-12 m upp i 3 fästpunkter. På 160 m lägger jag ihop stegen i nedre änden och stämmer av med ett vanligt hembyggt L-filter. Jag bedömer att antennen arbetar som en top loaded vertikal för jag kör en hel del DX. Jag har en kopparfläta i jorden under huset som jord. Med så låga höjder blir det ju inte särskilt effektivt men det går ändå förvånadsvärt bra. Prova det!
Tore SM7CBS

I stället för relä kan man ju prova med en kortsluten kvartsvågsstubb på 160m.
Har inte provat själv. Bara en tanke.
Lite mycket stege/bandkabel kanske?

Last edited:
Brukade köra 160m på min 83m horisontella polygonloop i trädtoppshöjd. Klart den inte är optimal, men det går förvånansvärt bra ändå. Med 100 hårdtunade W är min bästa kontakt med hr. Chandravaal i Mongoliet. Minns inte signalen nu men han är en välbekant mongolisk amatör.

Men nu hände det nåt oväntat....

En "öppnad" loop 2m under en 83m (sluten) loop.
Matning endast på den övre loopen, alltså induktiv koppling mellan de båda antennerna.
Vid 1,85MHz går all antennström i den nedre antennen och från 3,5MHz och uppåt så jobbar den övre loopen på vanligt vis. Impedans ca 200ohm vid resonans på 1,85MHz.
Vid ett avstånd på 1m ligger impedansen på ca 100ohm och gainet blev lite lägre.

Vid paralellmatning blev det tokigt, fel antenn började jobba och man tappar all kontroll på strålningsdiagram.

Nu måste man noga simulera alla frekvenser för att inte råka ut för något oväntat typ att det blir konflikt mellan de båda.

Det ser lovande ut;)

/Micke

Har nu hängt upp 2x37 m formad som min delta loop för 80m ca 4m över backen och ca 5m under 80m loopen under test(skall höja dipolen senare med några meter till).
Vad kan jag förvänta mig för impedans på resonansfrekvensen som ligger på 1930khz nu?

känns som den går sämre än en utsträckt dipol (förkortad) som jag hade förrut

Den ska ej gå som dx-antenn,och toploaded eller andra vertikaler funkar ej med den noicenivå jag har här samt att jag får inte upp den nog högt.

Svårt med signalrapportering också på 160m då det verkar vara kutym att köra "full rulle"för vissa så med mina 10w så blir det ju nån s-enhet diff:o
/Mats

Mats,
Kör du induktivt kopplat eller direktmatat?
Impedansen kan jag kolla med EzNec i kväll.

Provade själv att variera höjden och kunde konstatera att man vinner i gain en hel del bara genom att höja från 10m till 12m.
Förmodligen beror detta på markförluster.

/Micke

Mats,
Kör du induktivt kopplat eller direktmatat?
Impedansen kan jag kolla med EzNec i kväll.

Provade själv att variera höjden och kunde konstatera att man vinner i gain en hel del bara genom att höja från 10m till 12m.
Förmodligen beror detta på markförluster.

/Micke

Höjde fästpunkterna idag så nu är den ca 7m över backen och 3m under 80m loopen.
Glömde nämna att jag matar den separat med 50 ohm koax + strömbalun1:1 lindad på röd T130 toroid. Resonansen flyttades upp lite samt swr sjönk .
Blir nya test ikväll och sen ska jag sträcka ut den i andra fästpunkter där den kommer att se ut som ett Z och prova den varianten.
Jag skulle kunna byta plats på antennerna men 80m loopen går riktigt bra så den vill jag inte ändra nåt på och 160m blir nog bara för närkontakt med grannlänen ändå.
/Mats

EzNec says: Impedansen blir ca 11ohm.

Hur många varv har du på din 1:1-balun?
Hur blir din SWR?

/Micke

EzNec says: Impedansen blir ca 11ohm.

Hur många varv har du på din 1:1-balun?
Hur blir din SWR?

/Micke

Tror det var 6varv med vändning och 6 varv till så in och ut kommer på var sida (paralell/bifilär)2-tråd,kanske den trifilära kan passa bättre?.
swr idag ca 1,2:1 mätt vid radio men ca 30m koax ut till matning.

Tar ett break nu med antennen men det blir nog stege sen med rätt längd och lämplig balun för koax sista biten in till radio + z-varianten.
Kan tyvärr ej få stege ända in pga yl och andra praktiska saker.
Nu blir det en helg i älgskogen istället:)
/mats

Last edited:
OK, 12varv på en T130-2 ger 1,5uH vilket motsvarar ca 18ohm common mode impedans vid 1,85MHz. Den choken är inte lämplig vid så låg frekvens.

/Micke

Den väg Lars tänker sig har jag provat. Jag har en horisontell loop som är stegmatad för 80-10 m. Den hänger ca 10-12 m upp i 3 fästpunkter. På 160 m lägger jag ihop stegen i nedre änden och stämmer av med ett vanligt hembyggt L-filter. Jag bedömer att antennen arbetar som en top loaded vertikal för jag kör en hel del DX. Jag har en kopparfläta i jorden under huset som jord. Med så låga höjder blir det ju inte särskilt effektivt men det går ändå förvånadsvärt bra. Prova det!
Tore SM7CBS

Hej har du någon utförligare beskrivning på antennen

SA6BZH

Hejsan SA6BZH!
Ursäkta dröjsmålet.
Loopen är triangulär och 100 meter (en rulle FK1,5). De 3 fästpunkterna är ca 12 m upp. Den matas i ena hörnet med hemmagjord stege som är ca 18 m lång. Stegen går snett nedåt och sedan upp ett par metar över karmen i fönstret och in till tunern. Min erfarenhet är att formen inte spelar särskilt stor roll. Jag hade tidigare en 4-kantig loop men den gav inte bättre resultat. Då jag kör 160 m lägger jag ihop stegen och avstämmer det hela som om det vore en långwire med ett hembyggt L-filter. Jag har kört hela världen på 160m på det sättet. Jordsidan består ev en lång kopparfläta jag la under grunden då jag byggde huset.
Tore SM7CBS

Tack SM7CBS - skall se vidare på din antenn enda problemet är att komma in genom väggen ( alltså ej över eller genom fönstret) - behöver troligen en övergång till RG 58

Back