Loop antenn

SM0YDO

Well-Known Member
Last edited:
Byggde den för några år sen. Funkar perfekt till min SDR. Har dock viss riktverkan. Kul rörkrökarbygge

73 de Tore
 
Så det är bättre att bygga pa0fri hembyggda förstärkare än att köpa en färdig på EBay som går till 2Ghz
För en spotstyver ?

mvh sm0ydo
 
Jag har lött ihop massvis med elektronik prylar på pertinax veroboard istället för
Att köpa ett färdig designat mönsterkort till något projekt men jag tycker att veroboarden
Är problematiska när man ska leta efter lödbryggor och man måste använda sk jumpers
För att man misslyckade med designen på experimentkortet och där man är tvungen
Att borra av kopparbanan för att veta att den verkligen är av.

tänkte att man kanske kunde löda förstärkaren på ett veroboard glasfiber borde ha bättre
Högfrekvens egenskaper men kanske bättre att ha ett jordplan och löda på små avklipp
Av mönsterkort ovan på

mvh sm0ydo
 
Veroboard är inte så bra för högre frekvenser. Ta ett o-etsat kretskortslaminat och rispa ut löd-öar med mattkniv eller klipp ut och limma fast småbitar. Låt laminatet vara jordplan och löd sammankomponenterna via lödöarna. Funkar bra och stabilt för HF och en bit till.
 
Fick ett tips av en annan radioamatör om förskruvningar på Maskindelen.se och det är 4-10 mm som passar bra
Här en bildimage.jpg
 
köpte mig ett par sådanna här förstärkare på EBay som jag ska montera i lådan på en
tillsågad bit plexiglas som passar i hålen i botten som jag tänkte stoppa en gängtapp i M4 eller M5 och gänga
upp så man kan använda vanliga skruvar funderar på försänkta nylonskruvar dom har sånna på Sifvert skruv

 
Jag antar att du skall använda antennen till kortvåg. Hur ser förstärkarens prestanda ut under 50 MHz?
 
Vet inte jag får försöka att testa mig fram men jag tycker att specifikationerna är lite snurriga
50 -4000 MHz är det 50 MHz eller 50 Khz som det gäller ?

sm0ydo
 
Last edited:
Jag har för mig jag skapade en tråd i forumet tidigare, där jag ställde frågan om någon testat den där stärkaren, med så lågt brus.
Jag har själv några liggande för kommande experiment.
Men läs av kretsens beteckning (med lupp) och Googla på den för tillverkarens spec så får du betydligt bättre fakta.

SM4FPD
 
50-4000 MHz betyder från 50 MHz till 4000 MHz. Det vill säga samma sak som det också står: 0,05 - 4 GHz. 0,05 GHz är 50 MHz.

Titta på databladet för SPF5189 som FPD föreslår. Kastade ett snabbt öga och förstärkningen ökar mycket med minskande förstärkning så man kan ana att de gjort en begränsning under 50 MHz för att förhindra spontan självsvängning. Dessutom stämmer säkert inte de fina brusvärdena där nere heller.
 
Troligen är själva IC-en rätt rak ändå från låga HF frekvenser.
Man har säkert anänt ganska små kopplingkondingar som då ger en viss dämpning vid frekvenser under 50 MHz.
Jag har lött fast skärmburken tillbaka på min så jag ser inte kond. De är ju desutom ytmonterade utan synlig märkning.
Att de skulle kostat på ett rikigt HP-filter som dämpar kraftig under 50 MHz är föga troligt. Då skulle man se små spolar.
Att Googla typbeteckningen på IC:en bör kunna ge flera applikationer på kretsen med tillhörade egenskaper.
Imponerane lågt brus, men i dagens läge fullt möjligt.

En av mina tänkte jag använda i en flygradioantenn, en vertikal dipol med kopplingsbox som rymmer bandpassfilter (filtret färdigt i alla fall) och en sån försärkare. Bör bli färdigbyggt nån gång.....

SM4FPD
 
Jag tror inte heller att dämpningen ökar spikrakt under 50 MHz men det rundar nog av lite snällt. Framför allt försämras brusfaktorn och säkert andra fina värden också.
 
Back
Top