LOOP antenn

sluggo

Well-Known Member
Hejsan
THE LOOP SKYWIRE i tankarna.
Kör med bl.a. en wiredipol 19.5 + 19.5 meter som matas med stege.
Kollade lite i Antennhandboken om Loopantenner.
Jag kan med lätthet sätta upp en sådan där jag bor med 20m sida i fyrkant, samt innuti denna sätta en för 40m (10m i varje sida)(tror jag

Nu jobbar ju denna horisontalt vad jag kan förstå. Är det någon som tror eller vet om jag gör någon vinst på att sätta upp denna loop istället för den dipol jag har i dag?

Strålningsvinkeln lär väl vara hög i detta fallet oxo, men den riktverkan som dipolen har försvinner kanske?

Tacksam för råd och tips av alla slag.
Det är just på 80 och 40m jag är begränsad i dag.
73 de Erland SM6KTC
 
Hej sluggo !

Den erfarenheten jag har av de båda antennerna du nämner(har båda uppsatt) så tycker jag att störningar uppträder mer på dipolen än loopen.
Någon större skillnad i vinst har jag dock ej märkt.

SM4XSO / Per-Åke
 
Loopwire

ham-man said:
Hej sluggo !

Den erfarenheten jag har av de båda antennerna du nämner(har båda uppsatt) så tycker jag att störningar uppträder mer på dipolen än loopen.
Någon större skillnad i vinst har jag dock ej märkt.

SM4XSO / Per-Åke

Tack Per-Åke.
Då besparar jag mig det besväret.
Var ju mycket bra att du har båda uppe, lätt att jämföra då.
73 ha det så bra.
de Erland SM6KTC
 
Jag kör en loop för 40 meter matad med en 4:1 balun i ena nedre hörnet. Balunen ser till att antennen håller lagom impedans på multiplar av loopens resonansfrekvens som i mitt fall är 40 meter. Jag kör alltså 40/20/15/10 utan tuner.

Lopen har en övre fästpunkt ca 12 meter över backen i en flaggstång och hänger som lägst ca 1 meter över backen som är berg.

Min erfarenhet är att detta arrangemang fungerar mycket bättre för DX än en dipol, speciellt på de lägre banden. Kör med lätthet SA och annat gott på 40. Jag rekommenderar dig helt klart att pröva!

73 de Björn
 
En 8o meters horisontell loop ger låga strålningsvinklar plus visst gain på högre frekvenser (10, 12,
15, 17, 20m). Den bör alltså fungera bättre än din dipol på dessa band. På 80 och 40 kommer strålningsvinkeln att bli ganska hög. Där passar den utmärkt som lokal-qsoantenn. Höjden över maren spelar som vanligt stor roll. För att få den att funka bra på hf banden bör du ha upp den åtminstone 15-20 m.ö.m. Vad du ska ha en mindre loop inuti den stora för begriper jag inte!
73 Calle
 
Back
Top