Loop, nära sjön eller uppe på berget?

SA0KEF

Active Member
Jag fick precis min licens. Redan före provet satte jag upp en antenn på villatomten, eftersom det verkade svårast. Det blev en horisontell rektangulär loop, tillskuren för 40 m och matad via en färdigköpt 4:1 balun. Jag har satt två hemgjorda strömbaluner längs koaxialkabeln, en nära anslutningen och en längs koaxialkabeln. Jag justerade till längden med hjälp av en antennanalysator. Det såg bra ut, SWR under 2:1 över hela 40, 20 och 10 m banden, och bättre vid resonansen, mätt såväl vid antennen som nere i shacket.

Men det var höga störnivåer när jag lyssnar i transcievern, som jag skaffade efter antennen. S7-8 som värst. Efter lite störningsjakt i huset så är jag nere på S6 på 20 m. Det blir ingen skillnad nu om jag kör transcievern på batteri och slår av all kraft i huset, så jag antar att det är den allmänna störningsdimman i villaområdet.

Men så fick jag för mig att jämföra med remotemottagaren SK0UX ute på internet, och lyssna på samma frekvens. Där hör jag betydligt mer och svagare signaler. Jag antar att de har högt belägen värstingantenn. Där jag hör bara brus hemma, hör jag en sörja av svaga stationer blandat med betydligt svagare brus på SK0UX när konditionerna är goda.

Det fick mig att börja fundera på hur långt jag kommer från min QTH. Jag ska såklart pröva nu när jag fått certifikatet, jag hör ju en hel del stationer, också avlägsna. Men jag inser att en högt belägen riktantenn i ett störningsfriare område spelar i en helt annan division. Så jag börjar fundera på en plan B, och det är den min fråga gäller. Jag har ett sommarställe i skärgården, jag skulle faktiskt kunna sätta transciever samt antenn där, och köra remote. Det är stora tomter på ön, och ingen har särskilt mycket elektronik i stugorna. Men min XYL skulle aldrig tolerera en mast med riktantenn, så det skulle fortfarande bli en loop. Men det är gott om höga träd, så jag skulle kunna få till en längd för 80 m och en högre placering.

Jag skulle antingen kunna sätta min loop nära vattnet, på kanske 12 m höjd, eller högre upp på tomten, då har jag högre träd förutom att tomten är högre där. Men nere vid fjärdens strand är det fuktigare jord, högre upp är det bergigt och torrt. I bägge fallen är det låg horisont mot söder, öarna utanför mot öppet hav är låga.

Vad tror ni om dessa antennplaceringar? Bättre vid stranden eller högre upp? Kan jag vänta mig betydligt lägre störnivåer ute i skärgården, eller bara marginellt bättre? Är det värt besväret att ordna till en remoteplacering?

En uppenbar fördel vore att jag kan dimensionera loopen också för 80 m, det är otänkbart på den lilla villatomten i stan.

Förutom att prova att köra hemifrån, ska jag nog ta med transcievern ut till sommarstället och hänga upp en lågt placerad mycket provisorisk loop för 40 m, bara för att höra var störnivån hamnar. Men problemet är att bruset varierar med konditionerna, så någon direkt jämförelse med hemmabruset kan jag aldrig få.

73 Jan
 
Last edited:
Du har ett mycket bättre utgångsläge "på landet".

Det är längre till grannarna, och sannolikt kan man rent allmänt räkna med att
förekomsten av störande elektronik är mycket mindre där.

Dock ska man lägga ner en del arbete på att få ner egenstörnivån från sina egna installationer.
Välj kraftaggregat och datakommunikationsgrejor med omsorg,
och kolla varje enhet med avseende på egenstörningar innan den blir införlivad.
Se även till att störningar i form av mantelströmmar inte kan ta sig ut till antennens matningspunkt.

Sedan är en "loop" en bra all-round antenn.
En horisontalpolariserad antenn är ganska okänslig för markegenskaperna runt och under den, jämfört med en vertikalpolariserad
vilken tjänar mycket på havsvatten i närheten.

Olika höjd hos en loop gör ganska liten skillnad på strålningsegenskaperna på "lägre band", 80 och 40 m, medan ett högre montage gynnar lägre strålningsvinklar på högre frekvenser vilket är bra för långväga förbindelser.

Det finns ett problem med en loopantenn på högre band; den blir stor i förhållande till våglängden vilket ger
ett strålningsdiagram som blir "flikigt" med ett ökande antal markerade maxima och lika markerade minima när frekvensen stiger.

1659979393760.png

Horisontaldiagram på 28 MHz för en loop med 80m omkrets placerad över berg på 15 m höjd



1659979493272.png

Vertikaldiagram på 28 MHz för en loop 80m omkrets placerad över berg på 15 m höjd

På låga frekvenser är diagrammet i horisontalled i princip rundstrålande, och i vertikalled ett maximum rakt upp,
vilket är betecknande för horisontella antenner nära marken. Dock kan markförlusterna försummas även vid montage över berg,
det skiljer mindre än 1 dB mellan montage över Östersjövatten och berg.

Ifall ett maximum skulle peka i en riktning där det finns stationer som man vill kontakta är det bra,
men man har ganska litet inflytande över i vilka riktningar som de pekar.

Finns det plats och andra möjligheter för fler antenner så är en fjärrstyrd antennomkopplare en mycket bra investering.
Ofta skiljer det mycket mellan olika antenntyper vid olika förbindelseavstånd och tid på dygnet.
 
Last edited:
Bra och kunnigt svar från SM0AOM! Jag kompletterar. Jag har kört med en horisontell loop på mitt hemma-QTH. Det är nog den bästa all-round-antenn jag haft. Jag tog en rulle FK 1,5, dvs 100 meter och hissade upp så högt jag kunde, vilket blev 15-18 meter upp. Inte helt kvadratiskt, men det blev ändå en loop. ;-) Nedledningen en balanserad stege gjord med EK 1,5 och "Rozen clips". Inne i radiorummet har jag en hembyggd balanserad antennanpassningsenhet (S-match). Största fördelen är att det är så gott som störningsfritt vid mottagning.
Ute vid en sommarstuga som du beskriver, kan man också prova att ha en vertikal nära vattnet.
SM5DXV Sture
 
En horisontell loop kan, med lite handpåläggning, fås att "dra" på de flesta amatörband.

Simulering av en kvadratisk loop med 85 m omkrets på 15 m höjd över berg visar att de "traditionella" amatörbanden
80/40/20/15/10 m hamnar inom 3:1 SWR-cirkeln med användning av en 4:1 strömbalun, och det
klarar de allra flesta automatiska avstämningsenheter av.

1660112750172.png

Dock ska man ta alla simuleringar med en "grabbnäve salt" och betrakta dem som de modeller som de är.
I slutänden är det alltid verkligheten som gäller.
 
Hej Jan!
Din plan med sommarstugan är nog idealisk. Men om du ändå vill köra hemma eller ha en station på båda ställena så kan jag berätta om mina erfarenheter.
Jag bor i Enskede med en tomt på 330 m2 - alltså verkligen inte idealiskt. Men med envishet och god grannsämja så har jag ändå nått ett resultat där störningarna från 20M-6M oftast mellan 0 och 1. Ibland kan det susa upp till S6-7 när någon kör igång något. På 40M ligger störningarna på S6-S7 på 80 och 160 på ungefär S9 eller mer.
Jag har följande antenner:
40M-6M 1-4 element Ultrabeam yagi på 13 meters höjd
160M-40M (inkl 60M) Förkortad vertikal om 13 meter med diverse anpassning i botten samt lyssnarloop från LZ1AQ.

Anledningen till mina förhållandevis goda resultat är nog dessa:
- Yagin gör att jag kan dämpa ut störningar från alla riktningar utom den jag riktar mot
- God grannsämja. Jag har pejlat mycket och bytt ut både dåliga led-lampor och akvariebelysningar från Kina hos grannarna.
- Plasma-TV har successivt försvunnit från grannarna
- God kännedom om mina egna störkällor
- FT8-mode. DX-stationer tränger igenom. Har kört både JA och VK på 160M. 80M kan gå att köra DX även på SSB. Men sällsynt.
- Lyssnarloopen gör stor skillnad på 80 och 160.

Trots detta är jag ändå på jakt efter ett fritids-QTH eftersom jag vill optimera. Men sammantaget har jag ändå roligt och har sett det som en utmaning att optimera mitt QTH mitt i stan. Även om jag skaffar ett till QTH så kommer jag ändå behålla grejjerna i stan för att snabbt kunna köra något. När 6M öppnar så är det bråttom och då är det ändå roligast att ratta riggen direkt :)

Lycka till!
Uffe - SM0NOR
 
Tack Uffe, bra att höra hur andra gjort!

Det låter som att du bor ungefär som jag gör här i Bromma. Jag antar att en yagi skulle öka kvoten mellan stördimman och de önskvärda signalerna en hel del, men jag får knappast acceptans för det i familjen. Förhållandet till grannarna är lite varierande, två av dem har solpaneler. Det är lite oklart för mig om de stör, jag har inte märkt någon variation ännu mellan sol och kvällsljus, men det klarnar väl efter hand. Jag har inte heller märkt några tvära hopp i störnivån som skulle antyda att grannar slår av eller på något som stör. Jag ser heller inga regelbundenheter spektralt som skulle tyda på övertoner från någon specifik apparat.

Nu närmast ska jag pröva att köra lite på 20 och 40 m banden, jag hör ändå en hel del stationer när konditionerna är goda, så det är långtifrån hopplöst.

Men samtidigt håller jag på att kolla med ett Raspberrykort och programmet WFVIEW, som verkar fungera utmärkt mot Icom receivern för fjärrstyrning. Jag ska utöka experimentet med ett kort till, så att det ena kan styra det andra över mitt lokala nätverk. Sedan vore inte steget så långt till att göra det via internet, jag har fiber både hemma och på landet.

På sikt blir det nog en remotelösning, men troligen då med en andra receiver så att det också går att köra hemifrån om det skulle låsa sig ute på det vinterstängda sommarstället ute på ön, eller om antenntråden ramlar ner i någon storm som fäller träd.

73, Jan
 
Back
Top