Loop

Tommy Ämtenmyr

Well-Known Member
Tjenare! Tänkte köra remote med en Icom 7100. Jag har en släkting som bor på landet helt störningsfritt. Allt är klart förutom antenn. Tänkte mig en stor loop och använda en AH-4 för att matcha den. Avståndet till antennen är ca 30 meter. Bör jag montera tunern ute vid antenn eller använda 600 Ohm stege ner till ladan där allt är monterat? Vilket är att föredra? Har 4 tilltänkta träd att montera loopen på, vilken längd är optimalt för 80-6 meter?
 
En våglängd omkrets på lägsta frekvensbandet. Eftersom matningsimpedansen är i ordningen 100-300 ohm finns ingen anledning att transformera upp den med en så högimpediv stege, en bit 400 ohm fönsterkabel eller dubbla 75 ohm koax (RG-59 eller tv-koax) till AH-4 bör duga bra.

Lennart
 
"Den tyska quaden, sex band med en antenn" QTC Nr 5 1982
 

Attachments

  • Tyska quaden QTC 5-1982.pdf
    620,9 KB · Views: 62
En våglängd omkrets på lägsta frekvensbandet. Eftersom matningsimpedansen är i ordningen 100-300 ohm finns ingen anledning att transformera upp den med en så högimpediv stege, en bit 400 ohm fönsterkabel eller dubbla 75 ohm koax (RG-59 eller tv-koax) till AH-4 bör duga bra.

Lennart
Ok! Har 300 ohm liggandes. Provar med den...
 
Har kört med loopar i många år. Ingen anledning att konstra till det! Min senaste är c:a 82 meter lång, FK 1,5 tråd. Högsta punkten 15 meter, lägsta 6 meter. Jag matar med RG 213 till en 1:1 balun i ena hörnet på loopen. Endast på 80 meter som SVR går upp emot 3 i bandändarna men det stämmer ju din AH-4 av som en smäck! Som sagt var, mickla inte med massa anpassningsstumpar av olika längd och impedans, helt onödigt! Lycka till!
 

Attachments

  • FTDX.jpg
    FTDX.jpg
    68,5 KB · Views: 31
Lazy Loop, Sky wire eller tysk Quad… (SVARK-nytt nr 1 - 2000)
 

Attachments

  • TyskQuad- Lazy Loop - Sky wire.pdf
    26,9 KB · Views: 37
Jag kör med oavstämd antenn, har så mycket tråd som jag kan få upp i loopen. Det rör sig om 125m omkrets. Matar med en 600 Ohms stege, fk-kabel med rozenclips spridare. Vid radion använder jag en 4:1 Guanella balun då de har bäst common mode dämpning. Har experimenterat fram en lagom längd på kabeln så det går att köra allt mellan 160 - 6m via min SGC tuner.
 
Bra Tommy,
Jag tänkte kolla med EzNec bara för att få ett litet hum om impedanserna på dom olika banden.
När jag tidigara har simulerat loopar så har det kännts lite omöjligt trots detta rapporterar många om loopens förträfflighet.
 
Jag har hängt några loopar genom åren, i början var jag orolig för formen, var den skulle matas osv. men det har visat sig vara överkurs. Möjligen är en trekantig loop kinkigast beträffande matningspunkt och riktningsverkan, och en rund mest optimal. Började med att följa råd och optimera trådlängd, har för mig att 87m var vad som skulle vara mest perfekt, och mata med 300 ohm stege, men min näst sista loop kändes rent subjektivt effektivast, 100 m FK (det som rymdes i en Biltemarulle) i en oktogon i trädtoppshöjd och matad med 600 ohms egentillverkad stege med rosenclips. Den blåste sönder i en svår storm och fick kortas till 80 m och blev klart sämre. Mitt högst subjektiva bidrag blir således, upp med rejält med tråd, mata med stege, stäm av och kör. Du hör mycket och når långt, haft flera QSO:n med Antarktis t.ex med 200 W på 20 och 40 m. Eller Mongoliet på 160 m. Räcker fint för mig :)
 
Back
Top