Man kan få bort mycket kludd rent mekaniskt oxo.Jag skulle ha bort en sådan där oborttagbar skylt.
Tjuveriskydd. Den satt på en FM-tuner och var märkt med "tillhör Televerket". Dvs en kontrollmottagare.
Silveroxiderad Aluminiumfron och inget gick för att få bort skylten. den var av någon tunn plåt och endast små bitar gick att peta bort.
Jag använde ett 30 mm stämjärn. Noggrant slipat med dimantfil, och noggrant polerat på livrem med polervax. Det fick ju inte finnas minsta fel på själva eggen för då repar man ju fronten.
När eggen var perfekt och jag kunde välja vinkel var det bara att skjuta in stämjärnet under skylten som kom som ett äppelskal.
Inte minsta rester kvar, inte minsta repa.
Men eggen måste var lika perfekt som ett nytt rakblad, men starkare .
Trummlandet är intressant Bengt.
Men jag är lite rädd för att det skall slipa ner hörn etc på detaljer.
När man trumlar stenar skall de ju bli rundade och blanka.
Fosforsyra är perfekt att lägga små järndetaljer i. de töser upp rosten och med en borste kan man sen få dem helt metallblanka.
Biltema hade förr enlitersflaskor med Fosforsyra, de kallades för något annat, "rostätare" eller så. det skall gå att få tag på Fosforsyra då det används på exvis båtar för att rensa rost innan ny färg, även den vätskan har något finare firmanamn...
BILTEMA har numera små flaskor med phantasinamn för rostbekämpning.
Fosforsyran var blank som vatten och man kunde späda ut för lagom verkan.
Jo Fosforsyra används som smakämne i en känd läskande dryck, dock är det inte den som ger den svarta färgen.
Kanske därav myten om att drycken får en liten mjöktand att försvinna över natten. eller myten om att drycken i fråga kan ta bort rost.
De går inte att få bort rost med socker, vilket ju är hufvudingrediensen, men dessvärre fräts små tänder av socker......
Det vore kul att få tag på den riktiga fosforsyran, någon???
de
Roy SM4FPD