LoTW - problem att ladda upp

Skalmannen

Well-Known Member
Försöker ladda upp logg från HRD Logbook, men efter flera år utan problem så vill den inte längre sedan ett par månader tillbaka. Markerar de QSO i loggboken jag vill ladda upp, trycker på LoTW Upload, LOTW-fönstret (med adresser, användarnamn, lösenord, filer osv) kommer upp precis som vanligt. Trycker på Upload och den gröna Status-stapeln i nederkant börjar ticka upp. Den klagar på att loggarna redan är uppladdade (eftersom jag försökt detta moment flera gånger), men även om jag väljer att gå vidare så blir det aldrig Finished trots att den gröna status-stapeln är klar (står bara Upload).

Jag har senaste versionen av TQSL, mitt certifikat är giltigt, jag kan logga in på LoTW via webbsidan, men mina QSO kommer inte upp. Från webbsidan kan jag se att senaste uppladdningsdatum är någon gång i april, så uppenbarligen kommer inte mina filer in. Kör Win 7, HRD 5.24.0.36.

Någon som upplevt liknande problem? Kan det vara någon fil som blivit korrupt i krypteringen och som ligger och blockerar? Hur kan man gå vidare med felsökning?
 
Kan det vara så att gränssnittet till lotw har ändrats och att Hrd version 5 är gammal och inte längre uppdateras?
 
Länge sedan jag gjorde någon felsökning när det gäller HRD och uppladdning till LoTW, så beskrivningen blir lite vagt ur minnet.

Har för mig att vid uppladdning måste HRD _inte_ logga in på LoTW, däremot så ska ju filen som man laddar upp vara signerad för att kunna läsas in i LoTW.

Vid nedladdning måste HRD logga in för att kunna hämta ner endast ditt data.

Så om uppladdningen från HRD inte fungerar kan påbörja uppladdning ända fram till att den signerade filen skapas och om jag inte minns helt fel så kan man i detta läge spara den signerade filen lokalt på datorn eller om det var så att den finns som en temp-fil på datorn. Hur som, när man på datorn lyckas få fram den signerade filen så loggar man in på LoTW med webläsaren och laddar upp den signerade filen manuellt. Fungerar det så vet man att TQSL, certifikatet, signeringen och den slutliga filen är ok. , felet ligger i så fall i HRDs själva uppladdning av filen.
 
Det beter sig på samma sätt hos mig, med HRD 5.24.0.38.
Och gör precis som SM2OWW beskriver det med att börja ladda upp filen till LoTW och sparar den tempfilen som skapas.
Får då varningen att QSO redan är uppladdat av TQSL men brukar köra in det igen för att vara säker på att allt laddas upp.
Jag kan inte heller ladda ner från LoTW via HRD så jag laddar ner en fil från hemsidan och importerar in det i loggen.
 
Nu fungerar det. Stort tack till SM2OWW och SM7VGQ för hjälpen!

Kunde inte hitta någon .TQ8-fil på hårddisken hur jag än letade. Men det visade sig att den bara sparas om man trycker på Save efter det misslyckade uppladdningsförsöket. Innan man försökt ladda upp automatiskt är inte alternativet Save valbart. Så precis som ni skriver måste man först försöka ladda upp filen från HRD (med funktionen LOTW Upload), och sedan när det misslyckats måste man manuellt spara TQ8-filen (innan man stänger uppladdningsfönstret) för att sedan kunna skicka upp den manuellt genom att logga in på webbsidan och importera.

FPG: det är säkert orsaken. 5.24.0.36 var väl den sista gratisversionen (eller bland de sista?). Sitter med en ganska gammal lösning här, en Win 7-laptop och en RixExpert Tiny som digitaliserar via datorns ljudkort. Genom att bara använda datorn till detta och inte installera en massa andra saker har jag lyckats hålla det hela igång.
 
Jag hittade en ful lösning för att ladda upp till LOTW, om man har Windows 8 eller 10.
Starta anteckningar som administratör, gå till C:\Windows\System32\drivers\etc\ öppna hosts.
Lägg till 104.207.196.18 p1k.arrl.org i slutet av filen och sedan spara och starta om datorn, nedladdning fungerar inte.
https://forums.qrz.com/index.php?threads/lotw-issues.698802/page-2

EDIT: Fel av mig nedladdning fungerar.
 
Last edited:
Back
Top