LOTW

SM0RCL

Well-Known Member
Någon som använder sig av LOTW i Svedala för att verifiera QSO?

Skulle veta hur ni gjorde för att få igång programmet.

73 de Kai

PS: Läst ARRL:s hemsida och är inte 100% säker på vad som behövs.
 
Hej Kai,

Jo, jag själv och ett antal personer i min bekantskapskrets använder LoTW.
Jag försöker förstå var någonstans i processen som du har fastnat.

Har du skickat papperskopia på ID-handlingar och sådant till ARRL och fått ett mjukvarucertifikat i retur till din mejladress?

73,
Jonas/SM5PHU
 
Jag har fått för mig att man ska skicka motsvarande amatörradiocert, som intyg från SSA t.ex.

Men om det räcker med att skicka en ID-kopia, så känns det ju lätt. Och den ska då vara på papper, dvs. inget scannat och e-postat med andra ord.

Tackar för hjälpen.

mvh
Kai
 
Jag har för mig att det är kopia på såväl certifikat som ID-handling som ska skickas med vanlig post.

Först installerar man programvaran.
Sedan använder man funktionen TQSLCert för att skicka en elektronisk begäran om ett mjukvarucertifikat.
Därefter skickar man kopior på certifikat och ID-handling med vanlig post.

Efter någon vecka eller två kommer certifikatsfilen med e-mail.

Lycka till,
Jonas/SM5PHU
 
Tackar, då ska jag ge mig på att försöka få igång LOTW.
Ett eller annat diplom borde ju rasa in den vägen också :D

73 de Kai


Jag har för mig att det är kopia på såväl certifikat som ID-handling som ska skickas med vanlig post.

Först installerar man programvaran.
Sedan använder man funktionen TQSLCert för att skicka en elektronisk begäran om ett mjukvarucertifikat.
Därefter skickar man kopior på certifikat och ID-handling med vanlig post.

Efter någon vecka eller två kommer certifikatsfilen med e-mail.

Lycka till,
Jonas/SM5PHU
 
Någon som använder sig av LOTW i Svedala för att verifiera QSO?

Skulle veta hur ni gjorde för att få igång programmet.

73 de Kai

PS: Läst ARRL:s hemsida och är inte 100% säker på vad som behövs.

Hej Kai.
ett tips läs på SK0QO hemsida hur du enklast sätter upp LOTW. Skickar med länken Kom igång med LOTW


Lycka till.. Christian /BUM
 
Hm. Sist jag behövde en kopia på mitt cert var nog 1989, och den är long gone. Var beställer man en sån kopia idag?
 
Logbook of the World
Här hittar du alla "genvägar till hur gör man", de flesta cituationer finns här och bl.annat hur man förnyar sitt certifikat.
Lycka till och god fortsättning på påsken.
 
Hm. Sist jag behövde en kopia på mitt cert var nog 1989, och den är long gone. Var beställer man en sån kopia idag?

Vänd dig till PTS för en kopia eller om de krånglar kan säkert SSA fixa fram något, det har gått bra för mig.
 
Jag skall också skicka in en kopia. Tycker dock att de gjort det onödigt omständigt eftersom det också måste vara poststämplat från min ort förstår inte riktigt varför det måste vara sådan säkerhet kring detta. Borde rimligen räcka med att maila en inskannad kopia av licensen.
Jag tog min licens när jag var 15 år så det var tur man hade ordning på papperen !! :)
 
Dom försöker nog bara att vara så säkra det går att just du är du, när du väl fått ditt PKI-certifikat kan du signera alla din QSO.
Tänk hur banken gör om beställer P12 id.e (certifikat) du måste legitimera dig med diggipass eller knalla ner till bankkontoret för att få det gjort.

Tycker själv att det är bra att dom ställer krav på det för då vet man att dom man har kört är 99.9% riktiga och godkända QSO.
Om du kör med HRD så finns det stöd för LOTW direkt i den appen funkar väldigt bra.
Lycka till med LOTW.:)
/BUM


Jag skall också skicka in en kopia. Tycker dock att de gjort det onödigt omständigt eftersom det också måste vara poststämplat från min ort förstår inte riktigt varför det måste vara sådan säkerhet kring detta. Borde rimligen räcka med att maila en inskannad kopia av licensen.
Jag tog min licens när jag var 15 år så det var tur man hade ordning på papperen !! :)
 
Back
Top