LOW BAND DX ANTENNA

SM3IXY

Well-Known Member
Hej
Vad krävs för att köra dx på 80m?, typ Japan och staterna.
I första hand antenn samt räcker 100W?

/Han som inte kört :confused:

Att du lyssnar mycket och "lär dig" bandet, hur konditionerna varierar med årstider, dygnen och solens aktivitet! Tålamod.

Med dessa saker på plats kör du ganska lätt exempelvis USA och JA med 100W och en dipol. Lättast om du kör CW men även utan större svårigheter med SSB.

73 & GL/Lasse

Jag kör med en 42m lång 10% windom. Vid några tillfällen har jag kunnat läsa stationer från Japan. Lite svårt blir det när brusnivån ligger mellan 7-9 s-enheter.
Men ja ska inte bli kvar i Stockholm så länge till, nästa anhalt blir Kramfors. F.n. är det betydligt tystare där, har 2-3 ställen att sätta upp antenner.

Har funderat bla på en balanserad antenn med stegmatning (ca 2x40m) och autotuner i matningspunkten. Placerad ca 100m över havet.

/:D

Jag har bott i Kramfors och kört DX på 80 där, så jag kan intyga att det går därifrån! :D

100m över havet... det låter det! Ska du bosätta dig vid Höga kusten-bron?? :)

/Lasse

Last edited:
Hej Lasse
I första hand en bit upp på Väja berget. Enl gpsen ligger det ca 100m över havet.
Ja har även ett qth på Björstaberget i centrala k-fors. Inte så myche utrymme för stora trådantenner der, men nåt ska man hitte på.

Ytterligare qth ligger vid Sjöbysjön, högt bra qth men lite utrymme (om man inte drar tråd över sjön).

Vet inte hur ja ska hinna med allt.

/0AjXWhy

Intressant ändå att du flyttar från Stockholm till Kramfors. Vanligare att flyttströmmen går åt andra hållet... :) Kan tänka mig att både du och Kramfors är vinnare! :)

/Lasse

1. Som sagt: Placera antennen långt från plasma-TV:ar och switchade nätaggregat.
2. Läs (köp gärna) ON4UN's "Low band DXing". Trevlig tegelsten som räcker många kvällar innan John Blund kommer förbi.
3. Asså, för DX är det ju en vertikal som gäller. På 80m blir de dock ganska stora, och kräver stora jordplan för att komma till sin rätt. Läs ON4UNs bok och fundera på om du kan bygga något.
4. Kan du inte bygga någon stor antenn, läs kapitel 14 i boken: "Low band DXing from a small garden".

Brasklapp: Jag har inte byggt något från boken, bara drömt. Jag har en låg dipol, 5W och många plasma-TVar i närheten, och kör bara lokaltrafik (SMFF) på 80m.

SM5OCI Per

Last edited:
Back