Luftisolerad 7/8" koaxkabel

SM5EPC

Active Member
För några år sedan köpte jag på en loppis en rulle Flexwell 7/8" koaxialkabel typ Cu2Y 50 Ohm och några kontaktdon till en överkomlig penning. Den var tänkt att användas på 23 cm bandet som jag är rookie på och som kräver grövre kablar.
Den har uppmätts av ett proffs och som sig bör med proffsinstrument och kabeln är OK. Vad jag dessutom fick veta är att den här kabeln kräver övertryck med avfuktad luft eller kvävgas. Båda låter lite väl avancerat för amatörbruk.
Jag skulle ha letat efter en Teflonskumisolerad kabel men som nybörjare så tittade jag bara på grovleken.
Jag antar att det finns några som har haft sådana kablar tidigare och vet hur känslig kabeltypen är för fukt. Vad har ni för tips att komma med?
Är det bara att köra den till skroten eller kan den fungera något/några år eller så?
Nu har jag kabel så att det räcker att byta den ett par gånger och förläggningen gör det lätt att byta.

Hur fixar man avfuktad luft till ett överkomligt pris?
Kabeln kommer i hela sin längd att förläggas i utomhustemperatur. Inga övergångar mellan kalla och varma rum.

Nästa fråga är de kontaktdon som följde med. Det är fyrkantiga don med fyra insexskruvar och med hål för övertrycksnippel.
"Centrumkontakten" gängas in i den rörformiga ledaren i kabeln.
Vad är det för gänga på den? Det är en fingänga och det jag kan gissa på är M8 0,75 men det kan säkerligen vara någon annan också. Det verkar vara samma gänga i hålet för övertrycksnippeln.
Jag har googlat på koaxkontakter och hittat en massa men alla är för skumisolerad kabel.
Kan någon säga var man kan få tag i några dokument över denna typ av kontakt och vad kan den heta?
(Jag hoppas att bifogade bilden kommer med)

Den här kabeln är ju inte heller så kul att kontaktera då det är någon asfaltgegga mellan yttermanteln och kopparmanteln. Svårt att få bort men med lite tuffa lösningsmedel så skall det nog gå.

OK, många frågor var det men hoppas att jag kan få några råd.

73/Anders
 

Attachments

  • Kontaktdon.jpg
    Kontaktdon.jpg
    75,6 KB · Views: 111
För några år sedan köpte jag på en loppis en rulle Flexwell 7/8" koaxialkabel typ Cu2Y 50 Ohm och några kontaktdon till en överkomlig penning. Den var tänkt att användas på 23 cm bandet som jag är rookie på och som kräver grövre kablar.

Ett felköp kan man säga....

På 23cm är vatten "ett känsligt ämne" det märks direkt om en kontakt är "vattensjuk". Även på 70cm märker man detta.

Den har uppmätts av ett proffs och som sig bör med proffsinstrument och kabeln är OK. Vad jag dessutom fick veta är att den här kabeln kräver övertryck med avfuktad luft eller kvävgas. Båda låter lite väl avancerat för amatörbruk.
Har inte hört talas om nån som kör med kvävgas hemma, den gasen är inte helt riskfri.
Det kan ju gå bra även utan luft/gasunderhåll - men det vet man först när man provat....

Jag antar att det finns några som har haft sådana kablar tidigare och vet hur känslig kabeltypen är för fukt. Vad har ni för tips att komma med?
Jo, har tagit av kontakten i nedre änden av liknande koaxer som legat i träda och det rinner ut en hel del, sen hugger man enklast upp koaxen :( eller mäter upp den igen och kör vidare tills nästa tömning, man kan ju övervaka VSWR.

Det är t.o.m så att en skumfylld 7/8 med ihålig mittledare ackumulerar vatten i mittledaren, men så länge den håller tätt i koaxkontaktens mittstift märker man inte av något på 23cm.

Hur fixar man avfuktad luft till ett överkomligt pris?
Kabeln kommer i hela sin längd att förläggas i utomhustemperatur.
Specialprylar, finns ibland ute på eBay för vågledare. En grunka som står på 24h hemma :(
Har sett hur vågledare fylls med kondens efter att avfuktaren slagits av och inte startat igen, och vad som händer när man sänder med en ett antal kW i vågledaren....pfjutt.

Inga övergångar mellan kalla och varma rum.
Kondenseringen sker ändå, även om kabeln är helt utomhus, pga. effekten av sol och regn.

Man kan ju använda koaxen för lägre frekvenser utan gas eller avfuktare så länge det rinner av och inte samlas på nåt ställe, går det så går det.....
 
Last edited:
Re: torr luft

Ett enkelt sätt att torka luft är att helt enkelt komprimera den. Luft vid 20 grader C och 10 atö har 10% relativ luftfuktighet efter expansion till atmosfärstryck. Är luftåtgången liten kan man också med fördel leda tillufter genom ett rör med torr kiselgel. Enligt xxargs på elektronikforumet.com (en mycket tillförlitlig källa) är 'Best friend' kattsand i stort sett ren kiselgel. Torkas vid 230 grader i ugnen i några timmar. Se här .

Jag har en stark känsla att kattsanden bör vara oanvänd, dock :)
 
Att ordna torkad luft behöver inte vara så knepigt...
Jag köpte en liten kompressor och på skroten köptes en lufttank till en lastbil. Mellan tank och kompressor hade jag ett vattenfilter fyllt med Silikagel. Är alla skarvar nöjaktigt täta blir luftförbrukningen så låg att kompressorn startar bara en gång per vecka. Silikagelet är lätt att regenerera i bakugnen utan att behöva göra systemet trycklöst.

En annan variant använde en kollega, han köpte en liten 12-volts kompressor som med reducerad hastighet fick pumpa ett torkat luftflöde genom kabeln. (Det fanns alltså en liten läcka i bortre änden.) Storleken på pumpen var ungefär som en akvariepump och torkmedlet låg i ett par hoptejpade Treo-rör.

Så visst finns det enkla lösningar...
 
Har inte hört talas om nån som kör med kvävgas hemma, den gasen är inte helt riskfri.

Jag har sett det. Tjocka kabeln från masten slutade utanför ytterväggen under ett tak som stack ut. Där stod en tub med tryckregulator kopplad till kontakten på koaxen. Ser ingen risk om man inte har gasen inomhus. Möjligen borde tuben stått dold och inlåst med staket för att förhindra en olycka om småungar är i farten.. Det kanske den gjorde normalt med. Om jag minns rätt pågick uppgradering.
 
Tack för alla svar om mina funderingar om mitt felköp. Så är det när man är "rudis" på de här grejorna och man inte kollar upp.
Nu har ju jag en del kabel och man skulle ju prova i alla fall att trycksätta den med torkad luft. Kompressor har jag redan men man skulle kanske gå på alternativet med en mindre anpassad. Silicagel eller kattsand (oanvänd) är ganska lätt att få tag i.
Dessutom funderar jag på om man skulle isolera den med rörskålar för att minska variation i temperaturen. Variation kommer det att bli men inte lika snabbt som om den är helt oisolerad.

Frågan återstår om det finns någon form av monteringsinstruktion till kontaktdonen att få tag i. Jag har googlat en massa men inte hittat något. Nu har jag också kontaktdon för skumfylld kabel men då kan man inte trycksätta den.

Det går ju inte att lägga ner en massa pengar på hjälputrustning runt den här kabeltypen utan då får man börja på att hitta en skumisolerad.
 
Det behövs vissa specialverktyg för att montera på kontaktdonen, dels skall innerledaren fasas av och skärmen utvidgas i kabeländarna och några andra saker som jag inte kommer ihåg nu. (länge sedan...) Du kan ju googla på typ flexwell connector assembly så kanske det dyker upp något att leta vidare på. Det gäller att göra rätt och vara noggrann för bra resultat.
 
Jag är rätt säker på att kontakten är av fabrikat Teracom Components, numera Exir Telecom, känner igen den från 100-tals GSM-siter från när det begav sig...

Beträffande fukt i luftisolerad kabel ser jag det som ett ganska underordnat problem. Vid riktigt olämplig lagring kan det bli kondens, och samma sak ifall kontakterna inte monterats korrekt så att kabeln "andas".

Annars brukar kablar som monterades för snart 40 år sedan och som inte varit trycksatta fortfarande vara torra, även när de t.ex. varit ganska grunt nedgrävda och därmed utsatts för stora temperaturväxlingar.

Vill man vara säker på att få bort ev. fukt är det bara att låta en torr luftström passera genom kabeln så att den innestängda fuktiga luften förs ut till andra änden. För långa kablar tar detta dock ganska länge.

Som SM5KRI skriver krävs det även tillgång till riktiga verktyg för att göra ett korrekt montage.

Blir det bara en mikroskopisk spricka eller glipa där skärmen ansluts till kontaktkroppen har man problem på längre sikt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag tänkte faktiskt på Teracom-C när jag såg fotot på kontakten.. Så SM0AOM har nog rätt. Och som sagt en morakniv är nog inte rätt verktyg för detta.
 
Tack för informationen över kontaktdonen. Jag kunde förstå att specialverktyg måste användas för monteringen. För att få isär den så tillverkade jag ett eget verktyg men det behövs minst ett till för att få till skärmen mot kontaktkroppen.
Jag googlade lite snabbt på de uppslag jag fick men alla verkar ha gått över till skumisolerad kabel. Skall kolla lite mera när jag får tid.

Som jag nämnde tidigare så är den här kabeln inte så kul att jobba med p g a den här asfaltgeggan man måste ha bort.
Jag får kolla noga på de kabelstumpar som finns i ett par kontaktdon och lista ut hur de skall monteras. Lyckas jag få ihop dem så skall jag trycksätta kabeln och se hur tät den är. Förgasartestaren kan nog komma till användning igen sedan tiden vi höll på med Karting.
Eftersom det inte är så stor längd jag skall använda så borde det gå ganska bra att få ur fukten ur den genom att köra torr luft genom den.
Vad som återstår är att lista ut gängan som borde gå bra via mina gamla kontakter i verkstadsindustrin om det nu inte är en specialgänga.
Lyckas inte det här så får jag söka efter skumisolerad kabel. Man vill ju komma i luften igen på 23 cm när man äntligen fått ett PA på ca 200 W och en preamp.
73/Anders
 
Back
Top