Lustiga q förkortningar

Kanske är det 27 MHz Q-förkortningar? eller 26 MHz....

Men vad är det egentligen för fel på klartext?

QSO exempel utan Q-förkortningar:

Hej jag mår bra, hur mår du? oooover
Jag heter nisse vad heter du? oooover
Nej jag bor i Säffle vad heter du? oooover
Jaså 100 Watt, här regnar det oooover
Nej jag använder en långvajerdipolbalunvertikal, kåååm
repetera kåååm!
Var bodde du sa du? ooover
Nej 100 Watt, one hundered ohatt! one hundra Wiskey, åååver




de
SM4FPD
 
Det finns en del exotiska äkta Q-förkortningar också. QUP2 till exempel.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Det finns en del exotiska äkta Q-förkortningar också. QUP2 till exempel.

73,
Jonas/SM5PHU


Den är fin, kanske kan härledas till den tiden då det röktes pipa ute i stugorna, och då när man gick över från naturprodukter till att elda fossila bränslen, och då för att åstadkomma den färgen tillser att förbränningen är ofullständig ;-)

//Christopher - SM7WYG
 
"Men vad är det egentligen för fel på klartext?"

Inget fel alls men kan bli lite långt på CW. Inte använder ni väl Q-förkortningar på foni?
/p-a
 
Jo det är ju vad folk gör. Använder Q-förkortningar vid telefoni.
SM5ZXY kallar QRZ... kom
QSL betyder tyligen kom vid telefoni. I alla fall vid SSB

Varför måste radioamatörer kunna Q-förkortningar för att få certifikat? Men inte Morse. Det borde finnas bättre kunskap. Att fylla hjärnan med.
Förutom vid Morse tycker åtminstone jag att Q-förkotningar är helt ute.

Men kanske det är roligt att brilljera inför lyssnande att köra med dessa.

de
SM4FPD
 
... Men kanske det är roligt att brilljera inför lyssnande att köra med dessa.

Jomenvisst, det ligger liksom i sakens natur, bara det görs med glimten i ögat. I lumpen brukade QTM? betyda att personen tänkte Qta Till Markan och undrade ifall fler ville följa med.

/ Göstha
 
I stället för att titta på den otillförlitliga utomhustermometern, brukar jag lyssna på det närbelägna flygledartornet. Där briljerar en syntetisk dam med att - för utom temperatur och en massa annat - på telefoni rapportera QNH. På så sätt vet jag hur många lager jag ska klä på barnen innan vi går till dagis.

Ibland kan det väl för tydlighets skull vara befogat att använda Q-förkortningar på telefoni, på samma sätt som man kan behöva bokstavera. Även om det ofta kanske används helt i onödan.

Hört i radion: "My name is Göte - Golf Östen Tango Echo".

73,
Jonas/SM5PHU
 
Q-koder kan vara bra i många fall, såväl i telegrafi som telefoni.
Om man tex får något förhinder mitt under ett samtal och snabbt måste avbryta för en stund är det ju snabbare och lättare att bara säga QRX istället för att förklara sig vidare just då... sedan kan det ju på telegrafi vara enklare att sända QUQ istället för
"Var god att om möjligt med intermittent ljus, rikta Er strålkastare vertikalt mot ett moln, och om jag ser eller hör Ert luftfartyg, därefter rikta ljusstrålen mot vindriktningen och mot vattnet/marken för att underlätta Er nedgång." (tror det var den längsta haha)
 
I en gammal beskrivning av förkortningar som jag hittade står det att 44 betyder barn.
 
99 är vanligt förekommande hos dx-jägarna både på CW och foni i bandgränserna. Var till och med en tysk som spelade in sig själv sägandes -"Life is short but your life is even shorter!" och spelade upp detta oavbrutet i två timmer på 3799 för ett par år sedan en engelsman råkat ropa på 'hans' frekvens.

Tyskarna använder 55.

Vem använder 99 ? :eek:

/ Ingvar
 
44 "Lets Save the Green Planet Earth!"

Se W3WFF på QRZ.com. Det är tydligen en förkortning, som används av dom som kör från naturparker.
 
Back
Top