Lustiga q förkortningar

Ofta skrivs det även Brukshundsklubb, fast det heter Brukshundklubb.
Och angående gatukontor; Det är ju mitt kontor. Och alla mina kök sedan...

/ Hans Gatu
 
Last edited:
Ett rätt intressant exempel hänför sig till min arbetsplats, en stor gymnasieskola i stadsdelen Boländerna i Uppsala.

Tidigare hette den Bolandsskolan, men för närmare 5 år sedan bytte den namn till Bolandgymnasiet. Som ett "brev på posten" vägrade Upsala Nya Tidning (UNT) därefter länge konsekvent att stava namnet utan s i ordfogen - såvitt jag kommer ihåg med hänvisning till till att Boland är ett tvåstavigt ord. Gymnasieskolan ägs ju inte av någon Boland, så det är inte fråga om ett utelämnat genitiv-s. Tidningen gör i det här fallet nog inte skäl för epitetet Nya i namnet!

Om man dessutom "smakar" på alternativet med dsg i mitten, tycker åtminstone jag att namnet uttalas lättare utan s.

Som parentes kan nämnas att jag tidigare ibland skämtsamt hänvisade till att Bolands-kolan inte fick säljas i kafeterian av hänsyn till elevernas tandhälsa, i samband med att jag uppgav skolans dåvarande namn...

Stavar vi fel eller rätt??

/ Göstha
 
Last edited:
Ofta skrivs det även Brukshundsklubb, fast det heter Brukshundklubb.
Och angående gatukontor; Det är ju mitt kontor. Och alla mina kök sedan...

/ Hans Gatu

Nej visst heter det brukshundsklubb.

Jämför med det gamla exemplet bollplan och fotbollsplan, där ett 's' kommer insmygande med all rätt. Kolla i SAOL på nätet också.

/Micke
 

Då måste genast rikslikaren över svenska språket uppdateras:) Jag har lärt mig att eftersom brukshund är ett eget ord (jfr fotboll ovan) så kommer 's'-et till vid sammanbindningar. Exemplet med 'busshållplats' skulle vara i analogi med busshåll som inte finns som eget ord.

Kan du peka på ett regelverk som stödjer din tes? Jag ska försöka hitta var jag fått mitt ifrån.

/Micke
 
Vissa människor är alldeles för slarviga med svenska språket.
Särskilt de som syns och hörs i massmedia.
Nu har man börjat säga "minutrarna" och "sekundrarna".
Undrar hur det ska bli med "timrarna" :eek:
 
Om 73 är bästa hälsningar, är då 74 ännu bättre?
Och liksom "Hälsningar" som är ett stramare och mindre hjärtligt avslut än "Vänliga hälsningar" i skrift - kan man istället nyckla 72...?

Slutligen - Nya ord ligger i tiden (ops..). Föreslår tidsenheten "Millinut". Varsågod att analysera.

:)
 
Last edited:
När vi ändå är inne på språkliga underfundigheter... Någon gång i veckan landar en bunt med reklam i lådan många annonserar på REA och Billiga Priser.
Ska man ta rubrikerna på allvar så betyder begreppet "billiga priser" närmast "nedriga" eller "taskiga" priser. Analogt borde ju dyra priser betyda ungefär "vördnadsfulla" priser.
Språket förändras ju ständigt så förändringen är väl närmast etablerad nu.
 
Jonas, jag ber dig lyssna efter Fotbollsförbundet. Journalister säger det då och då, liksom har jag hört en anställd vid det.

s:et i fotbollsplan kan förklaras med en trädstruktur. Först slår man ihop fot med boll. Sedan lägger man på plan och s:et visar i vilken ordning det har skett.
 
Det har börjat bli poppis att gräva upp gamla trådar så då gör jag väl också det.
Idag hörde jag en test på 40 meter där deltog en massa svenska amatörer.
De flesta utväxlade en kod och avslutade QSO:t med 44.
Jag kan inte se att det blev riktigt utforskat i denna tråd vad det betyder.
Är det någon som vet bättre nu?
/Ingvar
 
Det har börjat bli poppis att gräva upp gamla trådar så då gör jag väl också det.
Idag hörde jag en test på 40 meter där deltog en massa svenska amatörer.
De flesta utväxlade en kod och avslutade QSO:t med 44.
Jag kan inte se att det blev riktigt utforskat i denna tråd vad det betyder.
Är det någon som vet bättre nu?
/Ingvar

44 kan jag tänka mig kommer från 10-koden där 44 betyder transmission received eller något liknande.
 
44 är har med tävlingen Flora and Fauna och göra. Antar att Forty-Four och FF har likheter bara.

Lyssna på "44-frekvenserna" exvis 3744 LSB så finns det ofta någon där.
 
44 kan jag tänka mig kommer från 10-koden där 44 betyder transmission received eller något liknande.

det har med jakten på naturreservat att göra. SMFF - Swedish Flora Fauna.

Det finns många som frågar vad hälsningsfrasen "44" egentligen betryder. Så här är det;

Den första siffran "4" representerar de fyra elementen: jord, vatten, luft och eld. Den andra siffran "4" representerar fyra riktningar: norr, söder, väster och öster.


Forty Four = Flora Fauna
 
Då skulle ju 44 kunna användas även vid vanliga QSO oxo.
Eller 54, det finns ju fem element, om vi lägger till Etern.

54 på er

de
SM4FPD
 
72

ref #49 ovan:

72 använs av många som kör med låg sändareffekt. Det innebär då inte att man är mindre hjärtlig av sig, utan är ett 73 med QRP-knorr.
Hoppas nu att det verkligen är så, ty annars har jag oavsiktligt varit oförskämd då jag använt den varianten av hälsning.

Millinuten ger jag mig inte på så här dax på natta.

Janne
 
Back
Top