Lyssna enkelt på SAQ

Oj! Inte snyggaste bygget, men den funkar! Jag hör tysken på 177 kHz.
Jag kör på min magnetiska loop (LZ1AQ).
Skall bli spännande i morgon bitti :)
Spelar in SAQ och postar här om det funkar.
// Åke
photo.jpg
 
Har just kopplat in min konverter med 4 MHz mellanfrekvens till min IC 746PRO (för pensionärer men det finns även båtankare om plasten skulle krackelera). Antennen en magnetisk loop. Fullt av långvågsstationer från Nordafrika till Nordnorge till Island. Tyskland 177, Polen 225 och Vitryssland 279 som vanligt starkast. Kaliningrad 171 brukar tävla med Polen 225 dagtid. Lika spännande att varje år att lyssna till SAQ.
Bästa 73
De SM4ANQ
 
Hej igen,
Fick lite tid på morgonen nu och fick ihop ett bygge med det som fanns hemma.
Tog AOM:s råd och valde en 22pF kondensator som jag normalt använder till kristaller när jag har dessa till microkontrollers.
Dossel blev till slut två 330uH dosslar som jag hade köpt till ett 3.3V switchat nätagg men som ännu inte blivit byggt.

Jag hör tyskland på 177kHz läsbart men inte mer. Kan det bero på den låga förstärkning i min transistor?

73 de SA6BJE / Erik

SA6BJE VLF Converter.jpg
 
Du kanske har för lite tråd som antenn, annars tror jag säkert att du kommer att höra SAQ. Grattis till bygget Erik.

SA6BNV: Grattis till ditt bygge, det är inte snyggheten som avgör hur det fungerar. Här kan du se massor av byggen som kan se fula ut men som fungerar och är lärliga.

Nu 0845 SNT hörs SAQ tydligt när de testsänder sina VVV DE SAQ. Minst 10dB över bruset.
 
Last edited:
SAQ är nu S9 med 40m trådantenn, ljudkort i laptop som mottagare och SAQrx som blandare. I Linköping.

När jag lägger handen på laptopen ökas signalstyrkan. Uppenbarligen är jordplanet klent.

God Jul allihopa!

SM5OCI Per
 
SAQ något sent:

100KW ALTERNATOR ON 17.2KHZ = WE AGAIN WISH YOU ALL A MERRY CHRISTMAS AND A HAPPY NEW YEAR = SIGNED " THE WORLD HERITAGE AT GRIMETON AND THE ALEXANDER - GRIMETON VETERANRADIOS VAENNER ASSOCIATION + = FOR QSL INFO PLEASE READ OUR WEBBSITE " Vänföreningen Alexander Grimeton Veteranradios Vänner | = DE SAQ SAQ SAQ +

Känns som att det telegraferades i brådrasket. Min mottagare var tvungen att stå på 4016.3 för att det skulle bli rätt frekvens.....
 
Last edited:
FBJ,
Ja tyvärr har jag ont om antenn ca 6m tråd i en loop på balkongen. Men nu när jag vet att jag har en converter som fungerar samt att det finns andra stationer att lyssna på så skall jag se till att det finns bättre antenn till nästa jul! Jag får nog bygga ett exemplar till av convertern och prova med högre förstärkning till sommarn när jag har tillgång till mina instrument som bor i sommarstugan i brist på plats hemma.

73 SA6BJE / Erik
 
God Jul!
I mitt tidigare inlägg nämnde jag att dagtid så borde 171 Kaliningrad vara stark. De hörs inte idag hos mig så vill minnas att de avvecklade sändningarna för ett tag sedan. Island på 207 går bättre än 189 kHz på morgonkröken.
SAQ var här 559 med den lilla lopen. Sommartid alltid högre signalstyrkan av någon anledning.
Bästa 73/sm4anq
 
SAQ något sent:

100KW ALTERNATOR ON 17.2KHZ = WE AGAIN WISH YOU ALL A MERRY CHRISTMAS AND A HAPPY NEW YEAR = SIGNED " THE WORLD HERITAGE AT GRIMETON AND THE ALEXANDER = GRIMETON VETERANRADIONS VAENNER ASSOCIATION + = FOR QSL INFO PLEASE READ OUR WEBBSITE " Vänföreningen Alexander Grimeton Veteranradios Vänner | = DE SAQ SAQ SAQ +

Jag spelade in från Torslanda norr om Göteborg.
Strulade lite med filterinställningar mm men ändå.
Här hittar ni filen (ca 5,3 MB): SAQ_2013-12-24_0800_UTC

// Åke
 
SAQ hördes å Stureby Radio med QSA 4 QRK 5, eftersom en H-fältkänslig antenn (R&S HFH-Z2) användes f.f.g.
En mycket påtaglig skillnad jämfört med E-fält antenn.
Med 100 Hz mekaniska filtret i Telefunken-pejlen så lät det lite "telegrafiträningsoscillator" över det hela.

God Jul på er alla!

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag kan rapportera SAQ QSA5 QRK5 på en fullständigt störningsfri frekvens. Lyssnade från början när den första teckendelen sändes med testnyckel på stativet. En vacker något svajande ton med en aning kipp i de långa teckendelarna precis som vanligt. Tonen från SAQ är ganska brusig och lyssnar man c:a 1 kHz vid sidan så låter det som aurora eller en ICOM som är på väg att tappa låsningen i PLL-kretsen (vanligt fel).

Fantastiskt att denna gamla Alexanderson-generator är kompatibel med de allra modernaste mottagarna av idag - men så är det ju också telegrafi det handlar om - alltid lika modernt.

God Jul alla

/Bengt
 
Fantastiskt att denna gamla Alexanderson-generator är kompatibel med de allra modernaste mottagarna av idag - men så är det ju också telegrafi det handlar om - alltid lika modernt.

God Jul alla

/Bengt

Morsetelegrafi är alltid kompatibelt - oavsett med vilken teknik den genereras och med vilken teknik den demoduleras.

MX, HNY och 73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Morsetelegrafi är alltid kompatibelt - oavsett med vilken teknik den genereras och med vilken teknik den demonteras.
Undrar just vilken teknik man allra först tvingas ta till för kommersiellt bruk om/när någon drar ur internet-proppen? Finns det något internationellt reservsystem etablerat?

God Jul till alla!

/ Göstha
 
Hej!

I Trollhättan brakade SAQ in på en CR91 så att den höll på att hoppa ned från hyllan...
QSA4, QRK5

God Jul på Er alla!
 
Back
Top