Lyssna med SDR-RADIO

SE5X

Well-Known Member
Att sätta upp en fjärrstyrd mottagare är knepigt men också väldigt roligt när man får det att fungera. Sedan några veckor finns en SDR-IQ uppställd på Rundradiomuseet i Motala med bra internetförbindelse (10 Mb/s upp och ned) där vem som vill kan logga in och lyssna. Dock bara en person i taget.

Just nu är en ordninär Windom-antenn ansluten då den också används för sändning. Men runt månadsskiftet maj/juni kommer den antenn som användes för att att sända närradio på långvåg att anslutas. Det är en grov wire (galvad) som går från taket på Rundradiomuseet till den södra masten. Uppskattad längd är 100 - 120 m. Rundradiomuseets tak är helt täckt med koppar! Risken är att det bara blir starka stationer som hörs, men ändå ett intressant antennexperiment.

På dagtid är det mycket störningar som går upp till ca 5-6 MHz . Vi tror att de kommer från bl.a. fläktsystem i närbelägna byggnader. Men sen kväll, natt och tidiga morgnar har det nästan varit helt störningsfritt.

Så börja redan nu med att installera SDR-RADIO. En kort-kort snabbbeskrivning finns här http://sk5sm.se/sdr-radio/ Programmet har en hög inlärningströskel med många möjligheter och inställningar.

Tyvärr är det dåligt med mottagare i Sverige. Men pröva också att lyssna på de här:

SWL/Anders // Dalarö. DX-are med bra antenner. NetSDR med upp till 400 kHz bandbredd!

SWL/not, but MW DXer // Mauno med en ansluten Beverage på 400 m. SDR-IQ med 190 kHz bandbredd

Jag vet några sändaramatörer som har störd miljö som har lyssnat på en mottagare och sänt med sin vanliga utrustning. Fördröjningen är några tiondels sekunder.

Hej från
Lennart
 
Alltid roligt när det kommer upp nya mottagare, jag har själv flera olika mottagare och
skulle dela ut någon ifall jag hade bättre antenn möjligheter och inte sådana hemska
lokala qrm som jag har såsom lägenhetsboende.

Tyvärr är det en viss risk att bra mottagare blir ockuperade av vissa personer.
Den finska i Joensuu brukar ockuperas av en ryss.

Session inställningarna hjälper till viss del men sdr-radio servern skulle kunna förbättras med några funktioner som session override för ägaren samt hur många connections i rad som en IP adress kan göra.
Dom riktigt envisa kan man ju försöka spärra med brandväggsfunktionen.

Mvh Lars
 
Jag hade tänkt sätta upp en mottagare hos min far som bor ca 10 mil från mig.
Vad behöver jag göra, han har fast internetuppkoppling och jag har skaffat en liten dator som jag tänkt ställa i en garderob. Jag har även en softrock mottagare. Vad behöver jag för program etc?
 
Back
Top